Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Oassisterad förlossning?

Skrivet av want2Bmom, BF 7/2-05
Hejsan,
har någon här haft/hört talas om någon som haft en oassisterad förlossning, eller med enbart doula?

Jag läste en intressant artikel om en kvinna (förstföderska!!) som bestämde sig för det. Inte ens mannen var med!! Vilket mod! Men kanske det är dumt? Vad tycker ni?

Jag är förstagångare, och vill nog in på BB denna gång, för att veta hur min kropp reagerar på förlossning. Vad tror ni om det? Eller kan man köra hemma redan första gången? Tanken på sjukhus känns trist och inte alls vad jag vill egentligen...
Svar på tråden: Oassisterad förlossning?

Hejsan!

Skrivet av  Lisen med Alexander+v.30
Jag vet att det finns ett par stycken här inne som fött hemma oassisterat, bla en förstföderska så du får nog en del tankar från dem oxå.

Jag skulle själv aldrig våga föda helt ensam, vill ha mina två barnmorskor med ifall något skulle gå snett.

Vi planerade hemfödsel redan förra gången men tyvärr föddes Alexander fö tidigt så det blev inte alls som vi hade tänkt oss.
Det ända som blev som jag ville var att jag födde utan kemisk smärtlindring, det hade jag bestämt mig för innan och var helt säker på att jag skulle fixa det.
Nog tycker jag att man kan föda hemma som förstföderska, alla förlossningar är olika så man vet aldrig hur nästa kommer kännas, därför spelar det enligt mig ingen roll om man föder första, andra eller tredje barnet hemma för det är inget som säger att alla förlossningar är lika smärtsamma.
Hoppas du kommer fram till ett beslut som passar dig!
 

varför

Skrivet av  helena
skulle bb veta hur DIN "kropp reagerar på förlossning" bättre än du själv? självklart kan man föda hemma första gången, det är det många som har gjort här. men övertygelsen måste komma inifrån oavsett om det är första, tredje eller åttonde barnet. sen om man väljer att föda oass., med eller utan man/ familj är ju upp till var och en. personligen så skulle jag inte vilja föda utan barnmorska men de som gör det har min fulla respekt. jag tycker inte att föda hemma eller föda oass. är speciellt modigt utan varje kvinna är helt kapabel att själv avgöra vilket som är det säkraste och bästa sättet att föda sitt barn på.
lycka till oavsett om det blir en hemmafödsel eller sjukhus.
 

Hej

Skrivet av  Spirella (Kape)
Kul att se någon från februarigruppen härinne!

Jag vill gärna föda hemma denna gång och jag ville det redan första gången. Anledningen till att det inte blev så, var att jag inte hittade någon barnmorska i tid (det var ju mitt i sommaren också=semester). Jag tycker inte det är fel att föda oassisterad, men jag vill ha barnmorska hos mig, "för säkerhets skull". Som kvinnan i artikeln sade om sin förlossning(ungefär): "det är inte modigt utan beror på var man känner sig trygg".

Jag tycker absolut att du kan planera för en hemförlossning om det är vad du vill, "trots" att du är förstagångare. Det går ju alltid att åka in till förlossningen om man känner att man vill det.

Istället för hemförlossning så fick jag och sambon planera för en hemlik sjukhusförlossning förra gången och jag är mycket nöjd med den trots att vi var på sjukhuset.
 

Tack!

Skrivet av  want2Bmom, BF 7/2-05
Tack för alla svaren. Jag håller på att samla på mig info över internet. Tips på länkar?

Det jag är mest orolig för är att bli överkörd och att de ska tycka att jag inte vet vad jag pratar om eftersom jag aldrig fött tidigare och har en väldigt bestämd åsikt om hur jag vill ha det (lugn och ro, fritt att röra mig, utan droger, rogivande belysning och musik, etc). Jag vill inte bli stressad i detta viktiga moment i livet...

Spirella, var födde du förra gången, vilket ort och sjukhus?
 

Åh, jag är från Uppsala...

Skrivet av  Spirella
...så då fick det bli på UAS. Var ganska orolig före (för att vara på sjukhus alltså), men gick en jättebra förlossningsförberedande kurs för Janette Brandt. Tänkte igenom noga hur jag ville ha min förlossning och skrev ett tydligt brev som jag hade med mig. Brevet lästes av _alla_ bm jag fick träffa och alla mina önskemål respekterades, t ex att få vara ifred så mycket som möjligt, tacka nej till skalpelektrod, hinnsprängning och annat värkstimulerande bl a. Hade med mig egna kläder, musik, kudde osv. Är som sagt mycket nöjd med förlossningen alla mina fördomar om sjukhus till trots, men den här gången vill jag verkligen vara hemma om graviditeten är komplikationsfri! :)
 

va skönt

Skrivet av  want2Bmom, BF 7/2-05
ja, det låter ju visserligen bra... ja, jag har ju ett tag på mig att tänka igenom detta ordenligt. Tills jag har bestämt mig så fortsätter jag att gå på MVC som vanligt. Kan jag bara få en så bra förlossning som du hade med sådan respekt så går det nog bra på sjukhus, men det är man ju aldrig garanterad tyvärr...
 

Min BM?

Skrivet av  Tessie med Celia 22/8-03
Halloj! Så du är också i tankarna på hemförlossning? Förvånar mig ju inte, vi är nog ganska lika du och jag.. ;) Men du, jag vet att min MVC-BM jobbar med hemförlossningar och jag har också träffat den BM hon samarbetar med. (Hade henne som vikarie förra sommaren.) De är helt jätteunderbara kvinnor som jag absolut vill ha med på min förlossning - underbara! Nu bor ju de i Sthlm, men det kanske funkar ändå? Vad tror du? Maila mig om du vill ha hennes mailadress!
 

Jag födde...

Skrivet av  Majoslava
oasisterat mitt första barn och tvillingar för någon månad sedan, om än oplanerat, det var tänkt att bm skulle vara med, men de hann aldrig.
Min man var dock med båda gånger, men mest för att fånga barnen och trycka på ryggen lite, så det var inte helt utan hjälp..
 

Ja..

Skrivet av  Emmie med Tindra
Jag födde också första hemma själv okt03. Min man var dock hemma. Jag ville ge honom den upplevelsen, han har två snitt som referens. Jag ville ha upplevelsen, vår säkerhet och lugn och ro.
Hon i tidningen födde två dagar efter mig och vi hade kontakt under graviditeten. Jag lovar, det var inte dumt av varken mig eller henne. Det var ett VAL ett genomtänkt, planerat, risktänkande val.
Det är viktigt att göra det man själv tror på. Jag skulle aldrig rekommendera det dock kommer jag själv aldrig åka in till sjukhus. Det är mitt val.

Lycka till med din graviditet och ditt barns födelse. Det blir en resa hursom..!
 

Emmie!

Skrivet av  Spirella
Jag läste just din info! Jag kommer ifrån H-fjärden från början och mina föräldrar bor kvar där (nära Q-star-macken). Är ni inflyttade eller "bybor"? Vad kul att träffa på någon från "byn" här! :D
 

Oj..

Skrivet av  Emmie med Tindra
Skvallra inte på byn då.. =D
Jasså du är härifrån!
Vi flyttade hit (impuls) en vecka innan Tindra föddes. Underbart ställe. Jag(vi) ville bort från stan.
Enda nackdelen är att jag känner mig rätt ensam. Men det finns ju babysång i B-by till hösten.
Vi letar kåk eg, just nu bor vi i ett av parhusen.

Kom och hälsa på om du hälsar på föräldrarna dina någon gång. Det skulle vara jättekul tycker vi!