Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

När kontakta BM

Skrivet av Enna
Hur långt innan bf bör man kontaktat den hem-bm man vill ha med vid födseln?
Sitter och planerar lite inför framtiden.
Svar på tråden: När kontakta BM

Hej Enna

Skrivet av  Jullan
Kul att se ngn från min ankomstgrupp här! (Visst är du samma Enna som på ank 05/04?) Jag är också ute i god tid med planeringen ;)
 

Jo, det är samma ;P

Skrivet av  Enna
Förra sonen föddes på BB Sthlm med profylaxandningen med en längtan efter att få föda hemma men då var maken lite för harig för att stötta mig till 100%
Nu har jag honom på min sida så nu blir det hemma.

Du oxå?
Vore skönt att inte vara ensam i ankomstgruppen.
 

Ja...

Skrivet av  Jullan m Olle och mössan bf8/4
Jag har varit inne på att föda hemma sen förra barnet. Det var en helt OK förlossning, men så låååång. Tyckte det kändes helt onödigt att vara på sjukhus och bara vänta. Jag kände verkligen att förlossningsarbetet förändrades när vi åkte iväg till sjukhuset. Vill gärna slippa det den här gången. Dessutom så var det på Uppsala som jag födde då, och det kändes ok att veta att skulle det hända nåt, så var jag ju redan på ett av sveriges största och bästa (?) sjukhus.

Nu bor jag i en mindre stad i Småland, och skulle det hända något så litar jag inte så värst mycket på det sjukhuset i alla fall. Hoppas du fattar logiken, jag känner mig alltså inte säkrare egentligen med det sjukhuset än vad jag skulle göra hemma.

Min sambo är lite tveksam än, men han är lite sugen också. Dessutom har han en dröm om att själv förlösa sina barn, och det kan man ju bara vid en hemförlossning.

Kul att vi var två i samma ank. grupp!!
 

Mitt bästa argument som sambon köpte

Skrivet av  Enna
med hull och hår uan att blinka är att i april när vi ska ha våra små så är det babyboom på sjukhusens förlossningsavdelningar eftersom alla "semesterbarn" ska födas.

Kompisen som födde i början av april 2002 hamnade i Södertälje efter att ha varit både på Karolinska och Huddinge för kontroll. SLutade med att hon förlorade en massa blod och låg i koma i tre dagar *ryser*

Kusinen som födde april 2004 fick tjata sig in på Karolinska och fick sista platsen på deras öppna enhet när hon lovade att åka så fort barnet var fött.
Den stresen vill inte jag ha!

Jag vill veta vart jag ska föda och med vem ;D
Kunde jag få samma sal som förra och samma BM så skulel jag gladligen föda där igen men vem kan bli garanterad något sånt på ett sjukhus?
 

Hmmm...

Skrivet av  Jullan m Olle och mössan bf8/4
det funkar nog inte här, eftersom vi bor i en liten stad där nog knappast blir fullt på BB ens då. Men jag tror att han egentligen inte är så omedgörlig, det är bara det att han är sjuksköterska. Han vet liksom om allt hemskt som kan hända en människa och har blivit lite nojig av det. :)

Själv tycker jag ju att det är en fördel att han är sjuksköterska, men där har vi tydligen delade uppfattningar!
 

Jag...

Skrivet av  Venus med Ida -02 & Wilma 040612
pratade med en BM redan innan jag var gravid. Känndes dock inte helt 100 med henne så jag kontaktade två andra när jag väl var gravid (kanske i v.12 eller nåt). Sen träffades vi i v. 20 och så en gång till i v. 36. Däremellan pratade vi en del i telefonen.