Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Tack alla erfarna!

Skrivet av want2Bmom, BF 7/2-05
Tack till alla er som delat och delar med er av era erfarenheter. Jag funderar och funderar och läser ännu mer!
Maken är inte helt inne på en hemförlossning, men som jag fick tipset här nedan, jag kan ju förbereda för en hemförlossning och sedan åka in om det blir för oroligt eller annat. Då har jag i alla fall valet hela vägen fram.

Det jag är mest orolig för är att det ska gå fel någonstans och att vi då inte har tillgång till sjukhus... hur kommer man över en sådan rädsla?
Och hur har det varit med efterbörden för er? Man hör ju jämt skräckexempel om hur de får ut den...

Drömmen är att få ta hand om förlossningen själv med makens fulla stöd, men där är mycket att fundera över först. Någon som har bok/länktips?

Tack igen för alla tips och råd. Det hjälper verkligen.

Kramar på er alla!
Svar på tråden: Tack alla erfarna!

Tips.

Skrivet av  AnnJessica med Arvid 10 månader
Hej Jannika.

Det var jag som var i tidningen. =)

Jag tänkte bara berätta hur det sett ut med oassisterade hemfödslar i Sverige de senaste åren.

1997: 7 oassisterade av totalt 46 hemfödslar
1998: 7 " 56
1999: 9 " 79
2000: 8 " 93
2001: 3 " 117
2002: 7 " 103

2003 föddes Arvid och Tindra (Emmies dotter) och ytterligare ett barn oassisterat hemma. Siffrorna har jag fått av föda hemma-föreningen.

Jag gjorde alltså mitt val utifrån studier av vetenskapliga undersökningar om hemfödsel, parat med en skepsis för den Svenska BB-"vården". Men jag uppmanar ju alla att tänka själv. Och då framförallt tänka på "var känner jag mig tryggast".

Att jag själv gjorde det val jag gjorde har kanske att göra med att jag är forskare och därmed har möjlighet på ett helt annat sätt än många andra att hitta och ta åt mig fakta som de flesta inte känner till.

Och nu mitt tips: försök samtala med någon eller några av oss som har fött hemma, både assisterat och oassisterat. Gärna samtala per telefon, för det försvinner så mycket av ett samtal när man skriver så här. Jag hade tre kvinnor jag talade med en hel del månaderna innan Arvid föddes, och det var avgörande för att jag skulle känna att jag tog rätt beslut. =)

Lycka till,
 

Wow, Hejsan!

Skrivet av  want2Bmom, BF 7/2
(hoppas det gar att lasa, jag skriver pa en annan dator, utan a,a och o...)

Nar jag laste din artikel blev jag sa inspirerad. Jag har tidigare funderat pa hemfodsel, men kande att det kanske var en omojlighet. Men det sa liksom klick inom mig och jag har sedan dess borjat riktigt aktivt med att soka info pa natet. Det forstas, jag har mycket kvar att fa reda pa innan jag tar beslutet, men det kanns ratt.

Mest oroar jag mig for att nagot ska ga fel och att jag da inte har tillgang till akut vard... sen undrar jag over efterborden. Jag laste om dig, vet inte om det ar ovanligt med sa latt efterbord.
A andra sidan tycker jag inte om tanken om strangt ljus, folk som kommer och gar och ar radd att bli overkord.
Var kan jag lasa om risker, som inte skrammer utan ger enbart info? Vet man hur det gick for de andra med hemfodslar, assisterade/oassisterade? Var dar ngt som gick fel och hur loste man det da?
Tacksam for svar!
Kramar!!
 

Åh jag vill också veta!

Skrivet av  Tyrvi bf 9/1
Har aldrig skrivit här förr, men är ganska skeptisk till sjukhus. Plötsligt dök det upp en tanke i min hjärna att jag inte vill dit. Kände att det nog skulle kunna bli så att jag vägrar åka in när förlossningen börjat och det kändes rätt dumt att inte förbereda sig. Har aldrig förr ens funderat på hemförlossning. Så nu har jag bestämt mig för att ta reda på så mycket som möjligt om alla olika alternativ för att inte bara hamna någonstans för att det blev så.

Jag är väldigt rädd för att bli överkörd av misstag. Jag vet att jag reagerar på vita rockar och sjukhus genom att bli ynklig och inte våga stå på mig på det sätt som jag alltid gör utanför vårdinrättningar. Känns rätt dumt om man som jag vill föda upprätt och utan smärtlindring och i en miljö där jag vågar lyssna på min egen kropp.

När jag nämnt dessa tankar för en kompis så sa hon bara att när jag väl var där skulle jag säkert tänka annorlunda och vilja komma till sjukhuset fortast möjligt. Så jag vill gärna hitta mer att läsa på innan jag pratar med mina vänner om det igen.
 

Känner precis så!

Skrivet av  want2Bmom, BF 7/2-05
Ja, jag känner precis så... tänk om jag inte får bestämma själv eller blir stressad...
men så är jag ju orolig om ngt händer under förlossningen. Vad gör man om barnet ligger i säte eller har navelsträngen runt halsen? Eller inte andas när h*n kommer ut?
Hittade en sida på nätet som jag har börjat med, säg till om du hittar något annat att läsa, så kan vi utbyta ideer och tankar. Vi ligger ganska nära varandra i tid, jag är bara en månad efter dig. Låter som du kanske gör som jag, förbereder för en hemmafödsel och sen får jag se om jag ändrar mig, då har jag ju valmöjligheten åtminstone.
http://www.fodahemma.org/
ev att detta också är av intresse:
http://www.alternativ.nu/yabb/index.php?board=35;action=display;threadid=13
 

Vad kul...

Skrivet av  AnnJessica med Arvid 10 månader
...att jag kunde inspirera. =)

Det är ju bara första steget att tänka "det här kunde vara något för mig". Sedan kommer att "vad händer om" och "hur gör jag då eller då". Och då måste man ju börja studera. Jag hade en länk med i tidninge till ett arkiv för barnmorskor. www.gentlebirth.org/archives/index.html

Där kan man läsa mängder med diskussioner som hembarnmorskor skrivit till varanda. Det har hjälpt mig mycket med att komma underfund med ungefär hur vanligt olika problem är och hur svårartade de kan bli, och vad man gör i så fall. Om t.ex. din rädsla om moderkakan tittade jag lite snabbt nu och såg en hembarnmorska som berättade att hon har ungeför 40 hemfödslar om året och inte haft något problem med någon moderkaka på 8 år. =)

Till slut har man oftast arbetat sig igenom alla sina rädsor och kommit fram till en kort lista där man har listat i vilka fall man faktiskt skulle ringa ambulansen. Annars stannar man hemma.

Jag tror att på många områden, även gällande efterbörden så kommer ofta problemen som man hör talas om av att man stressar kvinnan så hårt under en förlossning på BB så att hormonerna ofta kommer i olag och man får problem på grund av det. T.ex. så ger man ju alltid hormonsprutor till mamman direkt efter att barnet kommit ut. Det är för att stimulera sammandragningar av livmodern för att få ut moderkakan snabbt. Men man har i vissa undersöknignar visat att de snabba sammandragningarna som sprutan orsakar ibland också "stänger in" moderkakan som då måste opereras ut. Och det är bara ett sätt som sjukvården "trixar" med den känsliga födselprocessen.

Det finns så mycket att resonera omkring när det gäller detta. Om du känner för att talas vid lite närmre när du tänkta och läst lite mer, så får du gärna höra av dig. Att talas vid på telefon var väldigt viktigt för mig när jag skulle bestämma mig. =)

Lycka till,
 

Förresten

Skrivet av  °::Hannanon & Nr 5: V 36::°
är du & jag med i samma tidning*S*
 

HANNON! Får jag gissa?

Skrivet av  Från ank 2003/12
Det är du som är med på sidan 11? :o)

Kul, med så många "kändisar" härinne ;o)

kram från mig på besök
 

Svar till: Från ank 2003/12

Skrivet av  °::Hannanon & Nr 5: V 36::°
*tss*
Rätt.-)
 

Tack!

Skrivet av  want2Bmom, BF 7/2
bra tips, dar finns massor med matnyttig info.

Jag laser pa en massa pa internet och sen tar jag kanske upp dig pa ditt erbjudande och emailar dig privat. Det hade nog varit bra nar tiden borjar narma sig att fa personlig konktakt med en erfaren kvinna som fott hemma och som har ett bra huvud pa sina axlar!
Tack igen och kramar!
 

Artiklar från Familjeliv