Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Föda hemma?

Skrivet av Leeandra bf 23/12
Hej tjejer, jag har börjat tänka lite på förlossningen nu fast det är lång tid kvar. Jag undrar mest hur man gör om man vill föda hemma och det inte finns resurser till det i ens kommun? Jag bor på Gotland, så här finns bara ett sjukhus ( som jag råkar bo ganska långt ifrån och antagligen får åka in till när det är snö och halt på vägarna ) och inte någon personal som är vidare utbildad på hemförlossning ( jag har i alla fall inte hittat någon ). Så hur gör man? Stannar man hemma och ringer ambulansen om man blir orolig eller vad?
Bör tillägga att det är mitt 2:a barn jag väntar ( det första föddes utan komplikationer ) men att det känns lite skrämmande att föda barn hemma om det är snöstorm ute och något går fel...
Svar på tråden: Föda hemma?

Hej...

Skrivet av  naturnära
så här tänkte vi göra...

Bor också på Gotland och vill inte föda på sjukhuset.

När det visade sig att vi inte fick det stöd som vi önskade på mvc och förlossningen, tog vi kontakt med en hemföderska som fungerar som kontaktperson här på ön. Hon kom över till oss, och oj vilken människa. Helt underbart att kunna prata ansikte mot ansikte med nån som förstår och verkligen vill ge sitt stöd.
Tyvärr finns det inte barnmorskor som vi vet som vill ställa upp på en hemfödelse. Personen som vi fått kontakt med hade själv en BM från fastlandet som skulle komma, men hann inte äns sätta sig på planet före barnet var fött.
Vi tänkte försöka få tag på en hemfödarbm på fastlandet som skulle kunna fungera som telefonkontakt. Som vi kan vända oss till om vi känner att vi behöver stöd och som kan ge råd via telefonen. Vi kommer att flytta närmare stan, ca
5 kilometer från lassarettet kommer vi att bo from nästa vecka.

Barnet är beräknat att komma i månadsskiftet, så
i praktiken kan den ju komma närsomhälst. (ska försöka hinna flytta först.)

Själv skulle jag ge dig rådet att börja redan nu ta riktigt tag i saken även om det känns som om det är mycket tid kvar. Vi har låtit tiden rinna och nu
är det lite körigt att få tag på en BM. Vi hoppades så att de bra ryktena om sjukhuset skulle hålla. Men tyvärr har vi inte fått det bemötandet som vi önskade.
Tanken var att föda på lassarettet, iallafalla nu när det är vårt första barn, men men....

Skulle vara kul att höra med om dina tankar och funderingar.


 

Hej!

Skrivet av  Leeandra bf 23/12
Kul att det finns fler på ön som är intresserade av hemförlossning. Jag väntar ju som sagt mitt andra barn och kände mig lite stressad förra gången av att behöva åka in mitt i värkarbetet medan vår största rädsla var att behöva åka hem igen ( bor 6 mil från stan ).
Då var det i alla fall som jag trodde, att det inte finns någon utbildad barnmorska som ställer upp på hemförlossning här, då är det ju lämpligt att söka kontakter på andra håll. Jag har ju inte alls bestämt mig ännu, och jag har inte pratat med sambon ännu som troligtvis kommer att bli orolig om jag säger att jag vill föda hemma. Jag ska på mitt 2:a bm-besök i början av september, så jag kan ju alltid fråga vad hon anser om saken. Nu när de har dragit in en ambulans så kan det ju vara så att de är väldigt avigt inställda ifall det skulle hända något.
Trist att ni inte fått det stöd och intresse som ni hade behövt, det är nackdelen med att bo på en liten ö. Jag hade gärna gått någon kurs i avslappning eller så också, men det är tur att det finns böcker, :-).
Nu ska du visserligen ha väldigt snart ( åh, vad spännande! ) men det skulle vara jättekul att prata lite mer om hur ni har tänkt er, eftersom ni kommer att gå igenom det här bra mycket tidigare än vad jag eventuellt kommer. Vill du nå mig via mail så är min adress: [email protected], annars kan vi höras igen via denna sida. Kram och lycka till!
 

Artiklar från Familjeliv