Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Har fåt treda på varför *långt*

Skrivet av Enna
jag inte vill föda på sjukhus.

Berättade för min mamma idag att sonen blir storebror i april och att det denna gång blir en hemmafödsel.
Hon blev helt lyrisk och började berätta hur det var när hon väntade mina småsyskon och hur syskonskapet förändrat familjen mm.

Helt plösligt berättar hon om min bästa barndomsvän som jag tappade kontakten med i samband med att jag blev storasyster första gången.
Hur min mamma och hennes mamma väntat tillsammans och bara haft 3 veckor mellan bf.
När min barndomskompis mamma fick vattenavgång blev det ilfart till sjukhuset med ambulans och blåljus för att navelsträngen var på väg ut och 5 dagar senare dog liten pga hjärtfel. Inget någon kunnat göra något åt men tydligen hade jag sovit över hos kompisen när ambulansen kom (jag minns vagt hur vi stod i köket, såg ambulansen åka och kompisen önskade att allt skulle gå bra)
Några dagar senare skulle vi hälsa på igen och jag visste inte att liten dött utan ville se bebisen eftersom mamma hade en likadan i sin mage.
Beskedet hade kommit som en chock och sen gick jag i ett ororsmoln tills mamma åkte in. 7 år gammal och livrädd för att lillesyskon också skulle dö på sjukhuset.
På den tiden låg man kvar minst 7 dagar efter förlossningen men jag hade varit så lessen och orolig att mamma skrev ut sig själv mot läkarnas inrådan efter en natt för att jag skulle lugna ner mig.

Min barndomskompis och jag har ingen kontakt efter att henens lillebror dog för att henens föräldrar inte orkade med sorrgen och påminnelsen när de såg min lillebror. Det enda jag minns är att vi flyttade men ända sen dag ett i första graviditeten har jag varit livrädd för att föda på sjukhus, att sprutor eller annat ska skada mitt nyfödda barn.

Blev bara så paff när jag insåg varför.
Svar på tråden: Har fåt treda på varför *långt*
Inga svar finns

Artiklar från Familjeliv