Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Att föda oassisterat hemma-och fler tankar

Skrivet av Amelie-nyfiken igen
Det är väl några som har gjort det, är det för att få en speciell upplevelse eller för att barnmorskorna kostar pengar? Hur tänker ni om risker? Litar ni på att er kropp fungerar?

Tar ni förresten hand om allt, moderkaka och sånt, själva?

Anledningen till att jag frågar är att jag är för snål själv för att betala en förlossning som jag redan har betalt via skattsedeln, så hembarnmorskor är ju att glömma, för ryktet säger att här i Uppsala får man inte ett öre i bidrag. Och jag vågar inte planera för en oassisterad hemförlossning själv.

Fast samtidigt frågar jag mig: vem säger att det inte skulle gå bra den här gången när det gjorde det förra gången, när jag inte fick ändan ur vagn och åkte till sjukhuset förrän barnet redan var fött. Vem säger att jag får ändan ur vagn nästa gång, jag kommer ju att dra mig lika mycket för att sätta mig i bilen med värkar som då.

Och kommer jag ha mer på känn när det är "dags att åka in" då? Förra gången tänkte jag ju åka in när det blev värre, men det blev ju aldrig värre. Tänk om barnet kommer i bilen, det är nog min nästan största skräck, så totalt oromantiskt!

Varför föder ni hemma överhuvudtaget förresten? Är det för upplevelsen eller av praktiska skäl? Eller båda? Sjukvården vill ju inbilla oss att det är livsfarligt att föda hemma bara för att de inte orkar åka runt till födande kvinnor själva, det är jag nästan övertygad om. Det finns ju inga studier som säger att det är farligt, det enda som de hänvisar till är att barnadödligheten minskade samtidigt som sjukhusförlossningar blev vanliga.

Lika övertygande som att de flesta barnen kommer på våren, samtidigt som storkarna, och då måste barnen komma med storkarna.
Svar på tråden: Att föda oassisterat hemma-och fler tankar

Sök!

Skrivet av  Venus med Ida -02 & Wilma 040612
Jag har gjort allt för att få bidrag i Uppsala! Jag har bråkat med Ulf Hanssn som är chef för kvinnokliniken (och hävdar att typ alla som föder hemma dör! *suck*), varit med i tidningen, slagit på politiker och ALLA säger att "det kan vi ju inte ta ansvar för"! Men om JAG vill ta ansvar för MITT barn då? Det är det ingen som har tänkt på!
Ring och prata med alla du kommer på för det måste till förändring! I Stockholm får man ju, och det kan ju inte vara farligare bara för att man bor i Uppsala!
Jag hjälper gärna till på alla sätt jag kan!

Nu betalade vi ändå två barnmorskor för jag ville inte vara ensam. Det var nog rätt bra för Wilma låg i vidöppet läge (precis som Ida) och fastnade på vägen. Två timmar fick jag kämpa medans barnmorskorna turades om att hålla undan kanten och hjälpa hennes huvud rätt innan hon slutligen gled ner och jag kunde föda.

Själv tycker jag att det är helt vansinnigt att åka till SJUKhus för att föda när både mamma och barn mår bra. Att man där blir behandlad som mindre vetande, stressad och påskyndad stör mig otroligt, plus det bakvända säkerhetstänkandet som "du får inte äta för det kan bli ett snitt". men ökar inte risken för snitt när man inte äter eftersom risken för värksvaghet ökar då!?

Jag har lite intressanta texter jag kan maila dig om du är intresserad!
 

Tack!

Skrivet av  Amelie
Ja, trean är bara på planeringsstadiet, men jag tänker redan på förlossningen, snacka om att gå händelserna i förväg. Men hänger du kvar på snacket ett tag så hör jag gärna av mig igen när jag blir gravid. Jag tar emot all hjälp jag kan få, vi måste ju vara fler Uppsalamammor som tycket det är sjukt att vi inte skall få bidrag, men inte sjukt att vara gravid och föda barn, (såvida man inte får komplikationer förstås). Många är starka, det har vi erfarit några enstaka gånger förut, så det är inte helt kört. Kanske borde vi börja redan nu för att förändra situationen rent allmänt?
 

Absolut! :)

Skrivet av  Venus med Ida -02 & Wilma 040612
Jag kommer hänga kvar här! Trivs väldigt bra! *ler*

Jag tror som du att det är smart att jobba rent generellt, även om ingen av oss är gravida just nu (hoppas jag i alla fall! *flinar*) Jag hänger gärna på och påverkar för det är ju som sagt helt sjukt att man får i vissa landsting och inte i andra! Dessutom har vi ju redan betalat barnmorskor via skatten!

Du kanske har lust att komma hit nån dag så kan vi prata ihop oss! *ler*

Maila mig på:
[email protected]
 

far jag ocksa ta del av info?

Skrivet av  want2Bmom, BF 7/2
skicka garna till [email protected]
jag vill ocksa samla fakta infor BF i februari....
tack!
 

Javisst!

Skrivet av  Emmie med Tindra
Jag litade på min kropp. Den är gjord för att föda barn.
Jag ville verkligen ha upplevelsen, jag hatar sjukhus och allt som hör till. Vi ville naturligtvis inte riskera vårt barns liv! Därför valde vi att föda oassisterat hemma.
Vägningen stod mellan vad som verkade riskabelt och vad som verkade vara säkrast. För mig var hemma säkert i lugn och ro. Utan något stressande moment, dvs även utan barnmorska. En barnmorska hade inte varit bra för oss. För oss hade en barnmorska inneburit en risk. En risk för mig att bli störd och stressad. Jag ville vara själv i lugn och ro.

Moderkakan ligger i frysen, det var ingen match! =D

Om det handlar om pengar tycker inte jag iaf att man ska chansa och föda själv. Jag tycker att om man vill vara själv ska man vilja det och känna sig säkrast så.
Lycka till med tvåan!

Det är känslan det hänger på tror jag, hur hade jag annars "vetat", Tindra var ju mitt första barn.
Jag hade aldrig vetat hur mycket jag skulle ha ångrat mig om vi hade åkt in. Jag är glad vi inte gjorde det.
 

Ja, du har rätt!

Skrivet av  Amelie
Om man bara inte tycker sig ha råd med hembarnmorskor är det kanske trots allt bättre att ge sig av till sjukhuset, med all stress det innebär. Är man väl där är det ingen större fara, hoppas jag, för jag kan förhoppningsvis köra ut barnmorskorna ur rummet om jag inte behöver dem, slänga ut alla "tortyrredskap", ta mig ur CTG:n, vägra skalpelektrod, tacka nej till bedövning, ställa mig i den ställning jag tycker är skönast o s v, eftersom det är tredje barnet, och jag har förhoppningsvis fått litet skinn på näsan! (Mycket hopp här!) Det är själva transporten jag gruvar mig mest för, faktiskt. Och risken att få en auktoritär barnmorska som jag får hålla på att argumentera med hela tiden under värkarbetet. Jag har fått för mig att de som valt att bli hembarnmorskor låter den födande kvinnan bestämma mer själv, och har släppt inställningen att det är DE som förlöser mig.
 

Det där..

Skrivet av  Emmie med Tindra
hade jag kunnat skriva!
*ler*
Jag förstår din inställning till förlossningsvården. Om man är en kvinna som vill föda själv så skulle det vara enormt irriterande att ha en auktoritet närvarande vid födelsen..
Jag säger som jag sa inne på ankomstgruppen när en kvinna frågade vad hon ev skulle behöva ha med till förlossningen i BB- väskan..

En basoka, en advokat som berättar dina rättigheter och en psykolog som tar hand om dig efteråt... =)
Nej, men allvarligt STÅ PÅ DIG. Det är faktiskt ert barns födelse. Ert barn mår bätre om du mår bra.

(pga din trevliga attityd)
Får jag rekommendera avslappningsbandet "bli inte förlöst- föd!" till dig?
Jag älskade det!
Lycka till!
 

Artiklar från Familjeliv