Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Konstiga frågor kanske...

Skrivet av Leeandra bf 23/12
men jag har funderat på det här med moderkaka och navelsträng. Att moderkakan föds fram är ju en sak ( antar jag ) men hur gör man med navelsträngen om man inte har någon utbildad personal i närheten och man inte kommer att ha kontakt med någon inom de närmsta dygnen heller?
Svar på tråden: Konstiga frågor kanske...

Hur menar du då?

Skrivet av  Tintin m Hoppsan
Antingen klipper man navelsträngen eller så slår man in hela moderkaka/navelsträngspaketet i lindor och örter och låter den "hänga med" tills den lossnar av sig själv.
Eller missförstod jag din fråga?
 

Jag menade

Skrivet av  Leeandra bf 23/12
rent praktiskt hur man gör med navelsträngen. Binder man om den på något vis och klipper sedan? Går det bra med en vanlig sax om den är steriliserad eller måste man ha något specialverktyg? Mest sådana frågor har jag... Hoppas att jag var lite lättare att förstå nu.
 

Vi

Skrivet av  Emmie med Tindra
Steriliserade kökssasaxen..
Vi väntade ca 20 min, så blodet fick pulsera klart och moderkakan komma ut, innan vi knöt till navelsträngen med ett rött bomullsband. Sedan klippte vi.
På sjukhus så används ju en peang som ett gummiband är påträtt på. Peangen kniper i hop navelsträngen så att (tex) pappan kan klippa. Sedan träs gummibandet på navelbiten som är kvar.
Hoopas du fick svaret du ville ha.