Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Ny här...

Skrivet av Osäker än så länge...
jag väntar mitt tredje barn i mars 05. Mina tidigare graviditeter och förlossningar (på sjukhus, men med stort självbestämmande) har varit jättebra. Jag skulle nu vilja föda "trean" hemma, men min man är allt annat än positiv. Han är jätterädd att något ska gå fel... Min barnmorska på MVC tror att jag skämtar när jag säger att jag inte alls vill åka hemifrån och föda. Hon talar i termer av "att förlösas" inte alls som jag som talar om att föda själv.
Hur har ni andra tacklat äkta män och oförstående barnmorskor???
Har ni andra gjort de äldre barnen delaktiga i födandet på något sätt?? (Mina barn är 5 och 2 år, det äldsta barnet är jätteintresserat av sitt kommande syskon)
Svar på tråden: Ny här...

Jag..

Skrivet av  Emmie
lade ner disskussionen.. Det hjälpte. Karlar (min erfarenhet av dem) är så sega och får inte tummen ur..
Jag tjatde hela graviditeten om att han också skulle söka efter svar på sina frågor, läsa på om en naturlig förlossning(han har ett akut och ett plan snitt som erfarenhet),en "pappabok" och om att föda hemma. Han satt ca kl 14 framför datorn ett desperat försök att få någon bekräftelse att det fanns andra som födde hemma. Jag minns att jag hörde honom kommentera att han tyckte det verkade vanligast nedåt i landet??? Kl 15 skrev han flyttkort (vi hade precis flyttat) och 15.04 var vår dotter född.

Angående oförstående barnmorskor, såslutade jag gå på mvc efter första besöket.

Lycka till! och du.. Det är ändå du som ska föda, det är du som ska få känna dig lugn och harmonisk. Det är väl ändå viktigast för dig och inte minst barnet!
Kram från
 

Artiklar från Familjeliv