Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Villrådig

Skrivet av Enna
Har börjat fundera på hur jag ska göra med MVC...
Normalt sett går jag hellre till de antroposofiska läkarna än skolmedicinen om jag är sjuk, mår dåligt eller har några funderingar kring kroppen.
Vi har bestämt oss för att föda hemma (tack alla som var med på träffen i drakenbergsparken för nu är mannen helt 100% med mig) men ajg ahr bokat tid hon PrimaLiv (MVC Danderyds sjukhus) som är inom skolmedicinen. Jag hade samam BM förra gången och då var hon väldigt stöttande och kämpade in mig på BB Stockholm mot deras rekomendationer för at tjag pratade oma tt föda hemma redan då. Nu ahr de inget sammarbete med BB Stockholm längre och jag börjar bli lite fundersam på om hon verkligen är rätt MVC-BM om jag ska föda hemma.

Hur har ni andra gjort?
Har ni gått till vanliga MVC eller har er hemBM även varit er MVC-BM?
Vad har vanliga MVC sagt när ni berättat om föda-hemma-tankarna?
Svar på tråden: Villrådig

Hejsan!

Skrivet av  Cecilia med Juni & bf+1 !
Jag funderade i början av graviditeten på att föda hemma, men till slut bestämde jag mig för Södra BB - vet inte om det var rätt val eller ej, men det känns i alla fall bra nu ändå, även om jag inte är helt säker. Dottern är född på ABC, och det känns bra att få gå hos samma barnmorska osv, och nu trivs jag på Södra BB också, även om jag föredrog ABC som var mera hemlikt.

Nåja, nog om mig. Jag är visst lite självcentrerad nu när jag bara väääntar på bäbis! *s* Jag blev i alla fall rekommenderad Munkbrons mödravård av Marietta Thunström, en hembarnmorska som jag gick på akupunktur hos. På Munkbron jobbar Anita Nejde och Helena Nash som också har hemfödslar, och de rekommenderade hon för mödravård. Marietta har också mödravård privat, men då i vintras i alla fall, så hade hon inte blivit ansluten till landstinget, så då kostade det en hel del att gå på mödravård hos henne. Hon ville ju gärna få mödravården betald av landstinget, det kanske är ordnat nu?

På Södra BB så har de ju inte varit negativa när jag nämt att jag funderat på att föda hemma också, men det är ju knappast en vanlig MVC, men de vill ju förstås att jag ska föda hos dem så de har ju inte uppmuntrat heller att jag ska föda nån annanstans istället, de försöker ju få mig att trivas hos dem och vilja föda där istället och gör sitt bästa för att tona ner det sjukhusaktiga. :-)

Men med ett tredje barn, om vi bor lite större och mindre lyhört då, så väljer jag kanske att föda hemma. Jag var inte helt säker på att jag skulle vilja föda hemma nu, men har inte helt släppt tanken på det i framtiden.
 

Har funderat på Södra BB

Skrivet av  Enna
men blev rätt lessen när jag var emd en mamma dit som doula och såg hur de plastade in ALLT med plastsäckar när det var dax att krysta, förlossningspall, kuddar ja ALLT, tom golvet.
Jag är van vid att de steriliserar allt som använts så det kan användas utan att bli totalt inplastade (tom BM hade plastförkläde över sitt vanliga förklädde).

Nä, Södra BB gillade jag inte även om jag förstår att det finns andra som kommer att stormtrivas där.
Följer mer än gärna med dit igen som doula men nä, inte föda där själv.

Enda stället som känns rätt är hemma.
Den BM jag funderar på har MVC (vet dock inte om det är betalt av lanstinget eller ej) en förmiddag i veckan på Fjällgatan (Söder) men är rädd att det ska kännas galet under graviditeten och då inte ha henne med under födseln.
 

Va? :-(

Skrivet av  Cecilia med Juni & bf+1 !
Men fy! Det visste jag inte, plastade de in allt?? Hu, vilken obehaglig överraskning. Tack för förvarningen, men nu blev jag ju lite bekymrad. Så var det ju verkligen inte på gamla ABC! Min barnmorska sa att jag nog inte skulle behöva märka av så stor skillnad, men det här lät ju inte kul.
 

Jo

Skrivet av  Enna
Kanske bara är just den barnmorskan men mamman låg och krystade på alla fyra och bad henen om hjälp för att styra krystningarna rätt men hon var för upptagen med att plasta in förlossningspallen så hon "missade" en krystvärk.
Det låg en genomskinlig plastpåse på golvet och sen uppsugningsdukar över det, pallen hade två påsar eftersom en inte räckte helt runt.
Barnmorskan hade dels sitt tygförkläde och sen ett tunnar i plast över.
När vi bad om en extra kudde så plastade hon in den med även om den var till pappan.

MAmman märkte inte av det specillt mycekt eftersom hon var inne i sitt men jag och pappan garvade lite åt det för det kändes "för mycket" på något vis även om vi självklart förstod at tman ska vara försiktig.
Mamman födde en liten pojke den 26/7 -04 så det var på Södra BB och inte ABC.
 

Besviken

Skrivet av  Cecilia med Juni & bf+2
Usch vad besviken jag blir när jag hör det. Så hade jag ju inte föreställt mig att det skulle vara att föda på Södra BB - vad är det för mening med att göra mysiga födselrum om man tänker drapera allt i plast???

Min sambo påminde mig dock om att det nog inte skulle vara någon höjdare att föda här hemma för tillfället heller, för det är fullt med hantverkare som byter alla fönster i hela bostadsrättsföreningen. ("oj oj, många killar!" säger Juni storögt *ler*) Det var urjobbigt när de var här, vilken tur att jag inte redan fött eller fick värkar den dagen! Inget fönster i hela lägenheten mellan 7 och 18! Det var iskallt, blåste rätt igenom, inte varmt väder heller, och jag var ju sååå slut efter att ha hållit oss ute hela dagen! Hade jag planerat för hemförlossning skulle jag har varit riktigt nervös. Sedan var det rörigt och sågspån överallt efteråt, vi har fortfarande inte fått bort allt, finns lite kvar i mattan i lekrummet. :-(

Så skulle jag föda här idag skulle jag nog bli hemskt störd av allt hamrande och borrande som hörs i hela huset.

Men nummer tre får nog bli hemma känns det som. Undrar om det verkligen var rätt beslut med Södra BB, långt att åka, det kanske blir hemskt bråttom, och även om jag har mina favorit barnmorskor där så vet jag ju inte vem som jobbar just det passet. När jag läste det om plasten och det Venus skrev om hur fantastisk Ann var, så tänkte jag att jag kanske borde ha valt hemma ändå. Men med allt fönsterbytar strul så är det kanske bäst att inte föda här ändå? Hur som helst lite sent att ändra sig nu.

Hoppas att det blir bra ändå, även om det inte låter som på ABC. Har jag turen att få min barnmorska från ABC så kan det nog bli riktigt lyckat, men eller utan plast. ;-)
 

Klart det blir bra!

Skrivet av  Enna
Se det så här, det viktigaste är att du känner dig trygg i lokalerna, är trygg med personalen och känner att du är i goda händer.
Förutom plasten har jag INGET att klaga på vare sig det gäller rummen, personalen eller deras inställning.
En mamma som vill föda alternativt men ändå inte hemma är i väl goda händer på Södra BB.
 

Tack

Skrivet av  Cecilia med Juni & bf+4
Tack Enna, jag blev lite lugnad nu av ditt svar. Verkar ändå knasigt och omysigt att plasta in allt, tänkte som naturnära skrev, att man känner sig lite lurad av den bild man har fått av trevliga födselrum. Hoppas att det blir bra ändå. Ångrar lite nu på slutet att jag inte valde att föda hemma trots allt, men det kanske bara är allmän oro som spökar nu på slutet? Det är såå jobbigt att vänta nu, går bara och tänker och känner efter dygnet runt. Idag har jag gått hela 2 veckor längre än med Juni, och det känns jättekonstigt. Vill föda nu!
 

Måste bara svara

Skrivet av  Anna m. V.
när jag läste det där med plasten! Vi gick också på ABC i förra graviditeten och där var det inte nån plast så långt ögat kunde nå. När vi sen skulle föda så blev det av olika anledningar på vanliga förlossningen istället, och ett av de första "ingripanden" som min man gör är att försöka "packa upp" saccosäcken! Han blev tyvärr stoppad, men som tur är var barnet redan halvvägs ute... En av de största skillnaderna mellan förlossningssängen och en vanlig säng var annars den obehagliga inplastade känslan, tycker jag. Tråkigt om det ska bli så på Södra BB, funderar oxå på det om det skulle bli nån mer gång.
Kram från en "smygläsare" och hemfödarwannabee,
 

Varför börja plasta in...

Skrivet av  naturnära
möblemanget när det väl finns annat viktigare att göra?
Kan man inte be de att plasta under alla lakan när de beddar rent efter en förlossning.
Så gjorde vi, när jag praktiserade på KS (iför sig kärlkirurgi avd.). Men Vi gjorde som så med kuddarna att vi plastade in kudden och drog därefter över ett örngott.
Lakanen kommer ju ändå att tvättas så vad spelar det för roll om de blir blodiga. Sen fattar jag bara inte detta med att plasta in pallar. De kan ju tvättas av och desinfekteras. Och bör så göras även om man plastat in de. De lär ju bara få mer jobb när de först måste plasta in och sen plasta av och ändå tvätta. Och sen undrar man ibland mitt i alla miljövänlighetsdiskutioner, sjukvården är nog den mäst omiljövänliga plats som man kan vistas på. (känns det som.)
Jag är nog smått chockad över detta inplastande som
beskrivs här ovan.

Jag kommer ju inte själv att föda på södra BB
men kanske kan någon som har kontakt med de
tipsa om att om det nu är så nödvändigt att plasta in
precis allt så kanske man kan göra det isamband med
renbreddningen.
Skulle nog själv känna mig lite snopen om jag kom
på besök och såg hur rummen var inredda på ett hemtrevligt sätt, och sen när jag väl ska sätta igång och föda fram barnet så skulle hela rummet förvandlas till en plastfabrik. Då är det väll lika bra att inreda hela rummet med plast från början så man fick en mer realistisk bild över hur det kommer att se ut
på riktig???

Detta alltså lite av mina ´funderingar.

 

De ahr bara en uska per avdelning

Skrivet av  Enna
vilket gör att det blir en massa merarbeten för barnmorskorna. Det är barnmorskorna själva som städar rummen efter själva födseln bla.
Varför de inte har fler uskor kan jag doc inte svara på.
Blodet på lakanet i sängen fick mamman själv byta om hon inte ville ligga i det. På BB Stockholm där ajg födde mitt första barn var det uskan som hjälpte till med sånt.

Jaja, diskussionen kanse inte riktigt hör hemma här men det får mig att inse varför jag verkligen vill föda hemma ;P
 

trevligt att ses

Skrivet av  Erika m. 5 barn
och kul att mannen blev övertygad!
Min "vanliga"mvc-bm var neutral och försökte tom tänka efter om hon visste någon som kunde hjälpa mig att föda hemma. Detta var i Skåne när vi precis flyttat ner. När jag sedan hittat min bm så åkte jag till hennes mvc på kontroller.
Personligen gillar jag att ha samma bm hela tiden både före, under och efter förlossningen.
 

jag har

Skrivet av  femman e här
gått på munkbrons mvc å min underbara bm där har varit enbart positiv till hemf. från första stund. honansåg det mitt val o stöttade MIG. lycka till.
 

Du kan väl prova?

Skrivet av  2karin
Det skadar ju inte att gå till vanliga BM först, och se vad hon är för en. Barnmorskor är så olika. Har du tur får du en du trivs med.
 

Artiklar från Familjeliv