Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Ni som fött hemma, hur bor ni?

Skrivet av Charlotta
Gäller er som också planerar att föda hemma...

Det är mins största fundering ang. hemmafödsel. Min bm säger att man inte låter så mycket som man tror.

Jag är en lägenhetsunge och är präglad efter det... :) Vi har flyttat nyss och precis som förra stället tänker jag mycket på grannarna vad som hörs osv. Hur ska det inte vara då att föda hemma?

Men å andra sidan tänkte jag inte på det när jag grymtade och ylade hemma innan bb (kom in precis för att krysta, så vi var hemma ett tag...) Det är en fundering som jag vet är nu och efter, under tiden spelar det ingen roll. men jag kan inte slappna av i tanken att folk kan höra vad "jag gör"...

Om vi stannar hemma får vi vår bm som vi känner sedan tidigare och litar på och känner oss trygga med.

Gärna lite funderingar över hur ni har resonerat över "ljud"???

tack på förhand.
Svar på tråden: Ni som fött hemma, hur bor ni?

Jag bor i lägenhet

Skrivet av  Enna
med en familj boendes ovanför och en boendes under.
Som tur är är vi några "flummare" i portuppgången så det är ingen som skulle bry sig.
Dock har jag bestämt mig för att sätta upp en skylt i trappen när det börjar bli dax så att de vet vad som försigår och inte ringer polisen i tron att någon blir misshandlad.
 

Födde i lägenhet...

Skrivet av  Valla
men satte aldrig upp ngn skylt eller så, det kändes alldeles för privat, tyckte jag. Oroade mig inte för att jag skulle störa grannarna men så är jag inte ngn högljudd föderska heller hittills. Väl under förlossningen funderade jag inte alls på det... Lycka till, det går alldeles utmärkt att föda i lägenhet! Kraftljud tror jag inte är så störande eller så högljudda som man tror själv, däremot panikskrik, men det gör ju sällan hemföderskor!
 

Tror som du Valla:

Skrivet av  Manna
du skrev: "Kraftljud tror jag inte är så störande eller så högljudda som man tror själv, däremot panikskrik, men det gör ju sällan hemföderskor!"

Det tror jag verkligen stämmer! Skärande skrik hörs nog inte från föderskor, mer kraftljud från magen, liksom... och de hörs inte genom väggar lika dant.

Hejsvejs!
 

Vi bor inte i lägenhet...

Skrivet av  naturnära
men däremot i ett hus i anslutning till ett annat hus.
Och det hörs ganska bra igenom. Speciellt om man står
i badrummet eller hallen så hör man nästan vad grannen säger. Vi tänkte ev sätta upp en lapp på dörren att vi inte vill bli störda när det väl sätter igång. Å andra sidan tror jag att de förstår vad vi håller på med om de hör lite "udda" ljud genom väggen, grannen har precis fött sitt fjärde barn så hon lär väll veta vad föda barn kan ställa till med "oväsen".
Sen låter man ju olika mycket. Vissa låter mycket andra inget.
Jag tänker inte låta mig störas av våra grannar. Jag kan ju inte åka in så fort sammandragningarna sätter igång för då kommer man ju bara bli hemskickad, speciellt som förstföderska. Och nu har vi ju planerat att stanna hemma så länge jag bara klara av och det inte tillstöter några komplikationer. I bästa fall kommer alltså vårt första barn födas hemma.

 

när är det dags?

Skrivet av  helena
läser här inne mest sporadiskt coh har inte följt allt på sista tiden.
 

Parhus

Skrivet av  Emmie med Tindra
Jag trodde aldrig att det skulle bli så högljutt, det blev inte "ljutt" alls.. Grannen hör nog mer när vi dammsuger.. =)
OM man föder på sjukhus och stannar hemma under öppningskedet så kan jag tänka mig att den vokalaste delen redan är avklarad hemma.. Jag vet inte.
Har ni andra varit högljudda under utdrivningsskedet?
Jag var mest högljudd när jag var 6-7 öppen. Då diskade jag nämligen och slamrade rejält. Jag var arg pga "förvärkarna" som inte gjorde någon nytta i alla fall.
Våra grannar vet inte att vi fött hemma.
 

liten lyhörd lägenhet,

Skrivet av  hondjuret
men ändå ingen granne vägg i vägg. Svårt att förklara kanske, vårt lilla hus är fristående men om man passerar utanför, eller under oss, hörs nästan allt...... Vi bor ovanpå ett stort garage på en villatomt på landet, mitt ute i skogen.....Hyr hos goda vänner. Vi berättade inget för dem innan det var dags, men när vi väntade på BM gick min man in till grannen/hyresvärden och talade om vad som var på G ( kombinationen främmande bil sent på kvällen/natten och mig jämrandes/stönandes kanske kunde gjort dem lite fundersamma annars)
Även om vi bott i vanlig lägenhet hade jag nog inte funderat så mycket över det här att nån kan höra mig,jag menar hur ofta föder jag barn egentligen, ingen fara om nån blir störd då tycker jag (å andra sidan har det väl hänt att det låtit när vi älskar också, det är väl värre, för det blir ju i alla fall lite oftare än vi föder barn)
 

Bor i lägenhet...

Skrivet av  Manna
... och det funkade jättebra!
Behöver du vråla så kan du ju alltid vråla i nåt tyg eller täcke/kudde det dämpar ju ljudet, om du känner att det skulle kännas jobbigt att vråla rakt ut.

Jag vrålade lite på slutet men sket fullständigt i vad evetuella grannar skulle tycka om det, om sanningen ska fram... :D

Lycka till!
 

Har också funderat på det!

Skrivet av  Annah
Vad kul att du tog upp det och vad intressant att se att så många fött med grannar nära inpå! Vi bor i lägenhet och jag vill verkligen inte att mina grannar skall höra vad som är på gång. Det känns för privat. Är kanske lite pryd... Har tänkt på att vi måste flytta till hus innan det är dags för nästa, men det kanske inte är så nödvändigt då... en liten sten trillade nog faktiskt från mitt hjärta :). Jag tycker att de andra som har svarat har kommit med intressanta kommentarer om både kraftljud och "lågljudda" hemföderskor och att om man föder på sjukhus, så är man ju ofta hemma en stor del av förlossningen i och med öppningsskedet. Bra att tänka på! Jag var enormt högljudd på sjukhuset, men det var kvalificerad misshandel de ägnade sig åt, så om jag får lov att föda på mina egna villkor kanske jag inte behöver låta så mycket. Har egentligen en ganska hög smärttröskel. Mina grannar har redan hört alldeles för mycket av mig när jag har skrikit av ångest efter en sjukhusförlossning som var rena våldtäkten.
 

Tack för svar.

Skrivet av  Charlotta
Jo, jag håller med om kraftljud osv. Förra gången var jag ju hemma tills slutet och det var en del "mummel"gurgel ljud, inte allt för högljutt som jag minns det iallafall.
Det var på sjukhuset jag vrålade när jag krystade. Men två år efter har jag förstått varför jag blv rädd och vrålade så jag blev hes. Väl hemma med bm som man är trygg med, samt att föda i sin egen takt så tror jag nog att det kanske inte behöver låta sååååå mycket iallafall.

Skönt att läsa att Annah funderat i samma banor, för visst känner man sig lite ensam med tanken på att störa fortfarande :) Men kanske inte att störa i första hand utan att själv bli störd hemma pga. att man blir hämmad i sitt beteende.

Tack tack snälla hemföderskor, jag blir kanske en själv i jan.
 

Vi bor...

Skrivet av  Venus med Ida -02 & Wilma 040612
i ett atriumhus som sitter ihop om 4. Jag födde i vårt badrum och det sitter ihop med grannarnas badrum.

Frågade faktiskt om de hört något eftersom jag lät en hel del (inte panik, men ONT) när Wilma fastnade och Ann fick hjälpa till att hålla upp kanten av livmodern och "trycka" henne under den! *ont*. Grannarna hade dock inte hört ell ljud! :)
 

I ett kedjehus!

Skrivet av  Nadja med sommarflickan Tilia
Ganska nyinflyttade, så jag känner inte någon av grannarna direkt. Däremot har vi pratat lite med mannen som bor direkt vägg i vägg med oss (alltså ett garage m gillestuga emellan) och häromdagen såg han att vi hade fått barn och frågade hur det hade gått. Jag hade god lust att fråga om han hade hört nåt, men avstod och sa bara att allt hade gått bra. Tydligen är det ingen av grannarna som vet att vi har fött hemma. :o)
 

lägenhet

Skrivet av  Erika m. 5 barn
men jag är rätt tyst, nynnar i duschen under de starkaste värkarna och de får de stå ut med!
Jag har aldrig kännt det som begränsande, tyckte det var mer jobbigt på ABC-kliniken där folk kunde komma in i rummet hur som helst. Brukar tänka på så fruktansvärt det måste vara att gå och vanka och möta värkarna i sjukhuskorridorer.
 

Artiklar från Familjeliv