Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Oassisterad hemförlossning efter snitt

Skrivet av Virrig
Varför kan man inte få bidrag till en hemförlossning i alla kommuner/landsting. Varför måste jag med dålig ekonomi välja mellan att föda på sjukhus eller föda oassisterat hemma. Varför ska ekonomi få styra på vilket sätt jag ska föda barn.

Tanken att åka in till sjukhuset för att föda barn gör att jag mår dåligt. Jag blev totalt överkörd förra gången. Vad säger att det inte blir likadant den här gången. Visst jag skulle kunna testa ett annat sjukhus, men då blir det långt att resa. Och att sitta i en bil med värkar känns inte som en hit.

Tanken på att föda barn hemma i en trygg miljö känns väldigt lockande. Och hade jag haft pengarna som krävdes för hemfölossning med barnmorskor skulle det aldrig vara snack om saken om vad jag hade valt. Nu har inte jag pengarna så ska jag föda hemma blir det oassiterar (Kan inte avbetala heller).

Men överallt läser man om riskerna med att föda barn vaginalt efter snitt. Törs man föda oasisterat hemma efter snitt? Själv känns tanken mer lockande än att åka in till sjukhus. Samtidigt känner jag att jag vill ha nån där. Nån som vet hur det hela går till. Nån som kan se iaf allt är OK. Undra om det skulle räcka med en doula? Jag har 20 min till sjukhus med bil. Altså är jag snabbt inne om nått skulle gå fel.

Tiden går och nu är det 2 månader kvar till BF. Tiden springer iväg och jag kan aldrig bestämma mig.
Svar på tråden: Oassisterad hemförlossning efter snitt

En doula

Skrivet av  Enna
har INGEN medicinsk kunskap om födandet utan är ENBART ett stöd.
En doula får inte göra vaginala undersökningar och ska heller inte utrycka sig medicinskt så ber du om det ställer du din doula i en svår sits eftersom hon dels är där för att stödja och hjälpa dig med allt du ber henne om samtidigt som hon inte får "leka" barnmorska.

Jag vet att Cayenne brukar ställa upp över telefonen om man känner att man vill ha lite stöd men har ingen aning om kostnader för att ha henne som BM över telfonen när du föder.

Tycker trots allt att du ska ringa olika BMs och höra efter med dem, en del tar betalt svart och då är kostnaderna inte speciellt höga (vet att man inte ska skriva sånt eftersom branchen ska vara "vit") Vet en tjej som avbetalar sin hemfödsel med det hon kan per månad och det kan bli allt från 50kr till 500 kr i månaden beroende på hur hennes ekonomi ser ut.
Hembarnmorskorna ÄR flexibla så prata med dem iaf eftersom du terots allt har en längtan efter att ha någon medicinsk kunnig hos dig.
 

Hej Virrig!

Skrivet av  Tea m Tös 0211 & Påg 0312 *På besök*
Jag brukar inte vara på den här sidan men när jag såg ditt inlägg kände jag att jag vill svara dig. Är en snittmamma på besök :0)

Jag förstår att det är lockande att föda hemma där man känner sig lugn och trygg, helt klart!

Vill ändå be dig tänka om för att du tidigare gjort snitt! Har själv dålig erfarenhet. Mitt första snittärr töjde sig inte utan tunnades bara ut vertefter livmodern växte. Det blev som en "gladpackhinna" på 18x6 cm och läkarna upptäckte det vid snitt nr 2. Det var ett planerat snitt av helt andra skäl och det räddade vår son sa de.

De var förbluffade över att det inte redan brustit för de behövde inte ens lägga ett snitt i livmodern. Hade jag fått förvärkar vilket jag turligt nog inte hade så skulle det slutat illa. Brister livmodern ska omedelbart snitt göras inom 4 minuter sa de till oss. Särskilt om området som brister är så stort som mitt skulle blivit. Barnet föds då ut i bukhålan, moderkakan lossnar och tragedin är med största sannolikhet ett faktum.

Den här komplikationen sägs vara väldigt ovanlig men tänk OM! Du har inte en chans att bli snittad även om du bara bor 20 min från sjukhuset, assisterad eller ej. Trots att det ska vara ovanligt vet jag flera som råkat ut för det och några har förlorat sina barn även på sjukhus. Det tar ofta för lång tid för personalen att upptäcka att det inträffat en ruptur för symptomen kan vara diffusa i början.

Det ska tydligen gå att upptäcka tunn livmoder med ul men det görs sällan. Alla jag frågade om risker (bm & gynläkare) när jag blev gravid tätt dessutom sa att det inte var någon risk. Jag tvivlar...

Kika in på snacket "Kejsarsnitt" eller "Vi som förlorat barn" så hittar du många trådar om det här.

Önskar dig all lycka till som finns och hoppas du får en fin förlossning var den än sker!
 

men 20 minuter

Skrivet av  Anki
till förlossningen är FÖR LÅNG TID om livmodern brister!
Anledninget till att jag skriver detta är att min kompis råkade ut för detta när hon fick sitt 4:e barn.
Barn nr 3 blev hon snittad med. Barn nr 4 då brast livmodern & när läkaren öppnade henne så låg barnet & moderkakan i bukhålan.
Båda kunde ha dött om det inte hade gått FORT.
Nu hade hon /dom tur, bebisen låg i respirator i tre veckor, är nu helt friskt tror läkarna, trots att hon var DÖD när dom plockade ut henne.

Jag skulle själv aldrig våga riskera barnets & mitt eget liv.
 

Artiklar från Familjeliv