Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

En till nyfödd

Skrivet av Ika m Samuel och Tilda i Amsterdam
Vaknade till flera gånger under natten till tisdagen (7 september) för att det gjorde lite ont, men kunde somna om emellan. Vid 05.30 blev det dock lite blött och jag trodde att det var vattnet som gått. Värkarna blev tätare och starkare och vid 06.30 började jag klocka dem. Samtidigt ringde min man till vår barnvakt och sa att hon kunde komma och hämta Samuel om en timme eller så.

En timme senare vid 07.30 ringde jag barnmorskan och berättade att vattnet hade gått och att jag hade värkar som varade i 45-60 sekunder och att det varit så i en timme. Tycker du jag ska komma nu frågade hon och det tyckte jag. Det gick snabbt förra gången, så jag ville inte riskera något.

Värkarna var verkligen hanterbara. Så länge jag stod upp och vaggade och andades var det lätt att ta sig igenom dem, och dessemellan kände jag mig precis som vanligt. När barnmorskan kom stod jag mittemellan två värkar och småpratade med barnvakten, så hon trodde nog att hon skulle få vända om och komma tillbaka senare.

När hon undersökte mig frågade hon hur mycket öppen jag trodde att jag var och det tolkade jag som att jag nog skulle bli besviken på verkligheten. Tja, jag hoppas ju i alla fall 5-6 cn sa jag, men nu kommer du väl säga 2... Hon skrattade bara och sa: Åtta!

Hon gick till bilen och hämtade sina prylar och ringde sin assistent. Under tiden stod jag och andades genom mina värkar som började bli häftigare nu. Jag tyckte att jag fick krystvärkar vid halvnio, men kände mig osäker, så det var det ju inte heller - nog bara önsketänkande från min sida. Vid tio i nio ville jag sätta mig på förlossningspallen, och vid undersökning visade det sig att jag fortfarande hade en liten kant kvar över babyns huvud. Barnmorskan tog vid det här laget hål på hinnorna (det var tydligen falskt alarm tidigare) och tjugo pinliga minuter senare fick jag äntligen riktiga krystvärkar.

Jag hade lyssnat för mycket på andra omföderskor som glatt beskrev hur barnet var ute på en eller två krystvärkar, så jag hade föreställt mig att det skulle vara detsamma för mig. Så blev det dock inte, jag fick krysta lika länge som förra gången, dvs i tjugo minuter. Så här i efterhand inser jag ju att det inte är speciellt länge, men psykologiskt blev det skitjobbigt då jag hade förväntat mig något annat.

Och jag kan inte minnas att det var så pinligt att krysta ut barnet... Fast nu bara två dagar senare har min kropp nästan glömt bort det. Jag kramade nästan sönder armarna på min man och jag svettades floder. Jag var på väg att ge upp och spände mig som attan vid flera tillfällen, men då tänkte jag "Ge gas och öppna upp nedåt" - ett mantra från en graviditetskurs jag gick på, och det hjälpte.

Sen kom hon ju äntligen ut, Tilda Julia Emily, 3410 g och helt perfekt! :-) Navelsträngen var lång och tjock och jag riktigt kände hurt barnmorskan halade ut den! Snart slutade den pulsera och min man klippte av den. Några minuter senare beskådade vi vår dotters forna hem, placentan.

Nu njuter vi i åtta dagar i fulla drag av den underbara hemvård man får här i Holland.
Svar på tråden: En till nyfödd

GRATTIS!

Skrivet av  Enna
Mys riktigt MYCKET åt oss här i sverige också ;P

 

Grattis grattis!

Skrivet av  Anna m. Martin + bf 16/2
Så härligt med en liten nyföding! Mys så gott!
Kram
 

Grattis...

Skrivet av  naturnära
Så här med fasit i hand önskar jag nästan att vi haft en barnmorska till hands som kunde konstatéra det vi misstänkte, att jag var nästan öppen, så vi sluppit åka in, och jag skulle behållt mitt lugn. Hoppas Sverige nån vacker dag tar efter holland på födahemmafronten så att flera vågade satsa på en förlossning som de innerst inne önskar sig.

Stort grattis till hela familjen!!!!

kramar

 

Japp

Skrivet av  Christina m Puff o Tim
just i det skedet behövde jag barnmorskan som var hos mig. "Briiiiiiittttaaaa" lät det från toaletten när krystvärkarna kom överraskande. Jag trodde att jag hade många timmar kvar, inte att jag var vidöppen. Barnmorskan blev själv lite förvånad när hon såg huvudet...Lite läskigt just då, inne på toan och en stund efteråt....
I övrigt så skötte kroppen allt finfint, bara mitt psyke som behövde lite support ibland, typ "allt är okeeeeej".
:o)
 

stora grattiskramar

Skrivet av  femman e här
till er oxå - ta hand om er alla!
 

hej ika

Skrivet av  helena
och stort grattis till tösen. skrev på utlandsföräldrar oxå men du fick nästan en hel sida med grattis så det försvann väl i mängden.
jätteroligt ika. må så gott och njut av underverket.
 

Grattis!

Skrivet av  Emmie
Tack för en fin berättelse..
Tänk vilken attitydskillnad det måste vara på livet här och där...
Vilka vackra namn ni valt på flickan!
 

Grattis...

Skrivet av  Nadja med sommarflickan Tilia
åh, va härligt allt låter (trots jobbiga krystvärkar *s*)! Tänk att jag redan längtar efter att få göra det igen! :o) Låter verkligen underbart med hemvården.
Grattis till er lilla Tilda!
 

Grattis!!!

Skrivet av  Challis med Irmelin 030516
Vad fint det lät, trots förj*vliga krystvärkar. Vilken lyx med hemvård! Det borde vi "lobba" för här i Sverige!
Stort grattis, sniffa mycket på ert underbarn :)
 

Gratulationer

Skrivet av  Leeandra bf 23/12
i mängder till lilla tösen! Det är så härligt att läsa att allt har gått bra och att hon ( såklart ) var helt perfekt. :-)
Lycka till nu i fortsättningen med underverket, kram!
 

Grattis!

Skrivet av  Elisa
Och lycka till!!
 

Stort grattis! imt

Skrivet av  Åsa
¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤
 

Jätte-grattis!!!

Skrivet av  Christina m Puff o Tim
Välkommen till er lilla flicka!!
:o)
Tack för förlossningsberättelsen!
(8 dagar...ja, det tycker jag att vi ska införa!! Fler hemförlossningar och påföljande omsorg!!)

Må så gott hela familjen!
:O)
 

Artiklar från Familjeliv