Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Några frågor och funderingar

Skrivet av Spirella
På torsdag så skall jag och maken träffa vår (förhoppningsvis) blivande bm. Jag ser verkligen fram emot det, men nu tänkte jag fråga er andra "föda-hemma-mammor", om det är något särskilt jag inte får glömma att prata med henne om.

Sedan så skulle jag vilja ha lite input om syskon. Min tjej kommer att vara knappt 1,5 när bebisen föds och hur skall vi ordna på bästa sätt för henne under förlossningen? Jag vill inte gärna "skicka iväg" henne, och hennes faster kommer gärna och är med henne hemma hos oss. Det jag mest tänker på är att hon är liten och brukar bli så bekymrad när jag inte mår bra. Har ni några tips eller erfarenheter att dela med er av?
Svar på tråden: Några frågor och funderingar

Min fundering kring syskon

Skrivet av  Gullet med E 0307 & Grodan bf 10/11
Hej!

Jag kommer att föda nästa barn hemma och då kommer Emilia få vara hos mormor och morfar om allt startar innan hon har gått och lagt sig. Startar det efteråt så kommer mormor att komma hit och sova tillsammans med Emilia.

Jag tror/anser att hon är för liten för att förstå vad jag går genom och jag vill inte att hon ska se mig i den utsatta situationen. Tror inte att det är henne till hjälp och det är definitivt inte till min fördel för jag skulle bara engagera mig i hur hon hade det och tappa bort mig själv i förlossningen.

 

hej

Skrivet av  susanne
har funderat på att föda hemma nästa gång men jag är rädd att det blir såklart när man minst anar det och barn skall inte behöva SE eller HÖRA när man föder ... usch vilket trauma för barnen tror jag...
 

vad gör man med

Skrivet av  femman e här
barnen om man åker till sjukhus? det sker ju lika myckt när man minst anar?!
Jag tror inte det är någon FARA för något barn att vara med vid en naturlig födelse, barn klarar sanning och naturens gång på ett enkelt sätt.
Våra var inte med för att jag behövde lugn och ro för att att koncentrera mig på att föda.
Det är såklart upp till varje familj hur man löser det men jag tror inte det är någon fara för barnen.....
 

diskuterade just det

Skrivet av  Erika m. 5 barn
med min bm som haft flera förlossningar med syskon närvarande.Hon menade att det är _dina_ egna nojjor och tabun om hur man ska bete sig under en förlossning som spökar, barnen ser mkt naturligare på händelsen. Fast jag tycker att om man vet med sig att man skriker jättehögt och verkligen har superont under värkarna kanske barnen har det bättre någon annanstans.Man kan ju bli onödigt irriterad på dem om de stör en under en värk som kräver koncentration.

Jag frågade, 2 veckor efter förlossningen, min 5åring om det var någon speciellt som hon undrade över och det var men inte om födseln utan om barnfilmen de tittade på precis innan bebisen föddes. Så intressant var det att se en bebis födas...
Min 7åring var mest förundrad över att han inte var helt blodig utan ren och fin.
Kan tillägga att de fick bestämma själva om de ville vara med eller inte.

 

hmm

Skrivet av  Erika m. 5 barn
jag menar förstås att 7åringen tyckte bebisen(=han) var fin om nu någon missförstår min haltande svenska.;-)
 

Det beror nog delvis på barnets ålder

Skrivet av  Gullet med E 0307 & Grodan bf 10/11
E är bara 16 månader när syskonet kommer vilket gör att jag skulle engagera mig för mycket i E istället för att föda barn och det skulle inte fungera för mig. Därför vill jag inte ha henne hemma. Hade hon varit äldre kanske jag hade tänkt annorlunda. Det vet jag inte för jag har inte brytt mig om att engagera mig i den frågan.

Visst kan man föda hemma men någon annan tar hand om barnen precis som man skulle ha gjort om man åker in på sjukhuset för att föda. Så hade vi tänkt oss...
 

syskon kort hur vi gjort

Skrivet av  Erika m. 5 barn
Första ggn jag födde hemma skickade jag iväg dem till mostrarna, de var 16 mån och 3 år det funkade bra eftersom de var tillsammans.
Andra ggn var en moster hemma hos oss och var tillsammans med dem, lekte läste sagor tills att bebisen fötts då kom de allihop ut och beundrade de nyfödde och sedan gick de och la sig.
tredje ggn hade vi pratat med en kompis utifall att vi ville ha hjälp men jag ville vara ensam utan någon eftersom det var en så lugn förlossning.Barnen(den äldsta var 7 år den yngsta 1,5 år) lekte och fick se på en film. När det var dags att krysta fram bebisen lutade jag mig mot min sambo som höll 1,5 åringen i famnen, nån annnanstans ville han inte vara. Det funkade bra och han blev inte skrämd(tog bara 10 min).
Mina bm var helt med på att barnen skulle vara med hemma.Jag har alltid haft 2 jour familjer utifall något skulle hända och vi måste till sjukhus. Bm har då lovat vänta till att någon hämtar barnen.
 

Artiklar från Familjeliv