Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

VARFÖR vill ni föda hemma?

Skrivet av Mona
Hejsan allihopa!
Har varit o snokat runt lite på "ert" forum och har nu två frågor till er:

- Varför vill ni föda hemma?

- Stannar ni hemma sen, eller tar ni er till sjukhus?

(Anledningen till att jag frågar är för att jag vill stanna hemma så länge som möjligt, med risken/möjligheten att isåfall föda hemma, eftersom jag har 11 mil till sjukhuset...
Men jag vill ha eftervården som man får när man föder på sjukhus. Kommentera gärna detta oxå...)

// Mona
Svar på tråden: VARFÖR vill ni föda hemma?

Sök efter...

Skrivet av  Josefine m. C&C
Om du gör en sökning här i forumet och skriver "mycket långt" i rubrikraden får du upp mitt "Varför jag vill föda hemma"-manifest. Nu blev det dock ingen hemförlossning för mig den gången, men kanske nästa...
 

Känner mer lugn och trygghet

Skrivet av  Gullet med E 0307 & Grodan bf 10/11
hemma än på sjukhuset. För mig finns det också en mer djupare anledning till varför hemma. Det är svårt att beskriva den men den ligger på ett mera "religiöst"/troende plan (eller vad man nu ska säga). Det är väl största anledningen till att jag vill föda hemma.

En massa "små-anledningar": Statestik (fast inte svensk för sån existerar inte) säger att det är minst lika säkert eller säkrare hemma än på sjukhus. Man åker till sjukhuset för att man är sjuk, inte göra saker som frisk. Det finns många praktiska anledningar på det sättet. Slippa stressen att träffa nya människor i en ändå så känslig situation. Slippa åka bil med värkar när man helst av allt bara vill få arbeta med kroppen.

Jag har sen jag var i tonåren tyckt att barn ska födas hemma, varför vet jag inte för jag har aldrig någonsin hört talas om det innan jag väntade Emilia och då var jag 27 år.

Det var lite om mina tankar varför.
 

Vill

Skrivet av  Enna
känna mig trygg och kunna slappna av i en miljö jag känner.
Vill veta innan vem jag får som barnmorska och att jag har henen hos mig under hela förlossningen och itne bara under 8 timmar då ny kommer som kan vara hur som helst.
Vill slippa en gumpig och osäker bilfärd som går allt för fort och hade setts som en riktig trafikfara om det inte hade varit en födande i bilen.
Vill slippa läkare som springer i korridoren, vill slippa väntan på att få åka hem.

Jag vill föda barn hemma hos mina nära och kära, där JAG är trygg och lugn helt enkelt och ja, jag kommer att stanna hemma även efteråt då barnmorskan sköter första kontrollen och BVC kommer hit med sin läkare dag 3 för att se att allt är ok med liten.
 

Jag...

Skrivet av  Venus med Ida -02 & Wilma 040612
känner mig otroligt störd och otrygg i sjukhusmiljö. Vill inte råka ut för en massa rutiner, bara för rutinernas skull och jag vill själv föda mitt barn utan att bli störd av nån som talar om för mig hur jag ska göra!
Att slippa sätta sig i bilen under värkarbetet, att känna barnmorksorna som ska vara med och att få vara i tryggheten i mitt eget hem är otroligt viktigt för mig!

Nej, vi åkte inte in till sjukhuset efteråt! Barnmorskorna kontrollerade om jag spruckit (inngenting), att livmodern drog ihop sig och att jag kunde kissa. De kollade att Wilma såg okay ut och att hon sög bra.
Jag fick krypa ner i min egen, renbäddade säng och fick lite fika. Underbart!
 

Har inte fött hemma ...

Skrivet av  Cecilia med Juni & Tindra 30/8
men har funderat på det. Anledningen till att jag skulle vilja föda hemma är att slippa förflyttning under värkarbete. Jag blev nog ganska stressad av det sist och barnet blev också stressat, och därför fick vi inte föda på Södra BB där jag kände mig trygg heller utan blev överflyttade till den traditionella vården. :-( Man vet ju aldrig hur det skulle ha varit hemma, men kanske skulle jag och barnet mått bättre undervärkarbetet, jag tror att vi stördes av förflyttningen. Jag kände liksom att det var bråttom och kunde inte slappna av, det skapade en hel del oro med snabb förlossning och en bit att åka.

Ett annat tungt vägande skäl är att få välja barnmorska och veta säkert precis vem som ska vara med när jag födder. Barnmorskan är viktig för mig.

Jag känner mig lite utsatt och i försvarsposition vid tanken på att föda på en vanlig stor förlossningsavdelning bland helt främmande människor, och har inte alls velat det. Med Juni valde vi ABC och med Tindra Södra BB. Där kände jag mig trygg och trivdes med personalen och synen på födande med kvinnan i centrum på ett annat sätt än den traditionella förlossningsvården. Små personalgrupper där barnmorskan är ett bekant namn och ansikte, men jag vet ju inte i förväg precis vem det är som jobbar då, och den tryggheten skulle betyda en del för mig att få vid en hemförlossning.

Tyvärr fick vi ju avsluta Tindras förlossning nere på vanliga SöS. Vi fick en bra och lyhörd barnmorska där just på slutet också när de bytte team, och vi hann bara vara där nere en timme allt som allt. Men jag kände att jag var tvungen att stå på mig och vara mer envis för att få fram vad jag ville. Behövde lägga energi under utdrivningsskedet på att få fram pall, mandelolja och sådana grejer som min barnmorska på Södra BB hade koll på redan i förväg.
 

Tack för svar!

Skrivet av  Mona
Spännande och intressant att läsa...!

Smyger som sagt omkring här och längtar tills nästa förlossning (min dotter är fyra månader) men inser att det troligtvis blir på sjukhus...
Vi har så långt att åka... =/
 

har inte heller fött hemma

Skrivet av  Pitufina
men svarar ändå.
MIn dotters födelse gick väldigt fort och det är väl huvudanledningen till varför jag började intressera mig för att föda hemma. Om det går lika fort eller snabbare nästa gång är nog risken stor att det blir hemma i vilket fall som helst.
Förflyttning under värkarbetet ser jag också som en stor grej, inget jag vill vara med om igen.
Att få ha barnmorskor som man känner sig trygg med och som är med så mycket eller lite jag själv vill vore ju också en dröm.
 

För att...

Skrivet av  Majoslava
jag tycvker det är så bökigt att ta sig till sjukhuset då, och för att undvika onödiga ingrep.
För eftervården ger jag inte 5 öre,
 

ganska kort svar

Skrivet av  Erika m. 5 barn
¤ Jag vill själv bestämma vilka som är med mig när jag föder, kompetenta bm som jag litar på och som har liknande åsikter till födandet som jag har.
¤ Jag tycker födandet är en högst personlig sak och vill inte bli en bland mängden födande kvinnor på ett sjukhus.
Jag stannar hemma men går och kontollerar bebisen på ett sjukhus om jag inte hittar en barnläkare som gör hembesök. Tycker faktiskt att det är bäst att gå till ett sjukhus eftersom de ser nyfödda barn varje dag och jag har blivit bra bemött.
Mina bm har kommit hem efter 2-3 dagar sedan barnet fötts och tittar till oss och jag kan ringa när som helst om jag undrar nåt.

Jag har fött 2 på ABC och 3 hemma.