Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Hej! nykomling här...

Skrivet av Edie m S + bf 15/6
är alldeles nygravid (v 6) och har börjat fundera på hemförlossning. vad glad jag är att jag hittade den här sidan! förra gången (första gången) var en okomplicerad och på många sätt bra förlossning men jag känner att jag inte riktigt fick ta det i den takt jag själv ville.

Min fråga är nu: jag bor på landet i småland och har sjutton km till närmaste sjukhus. Är det för långt för att få föda hemma? har hört nån stans att man inte får ha längre resväg än tio minuter...
Svar på tråden: Hej! nykomling här...

Vi har...

Skrivet av  Venus med Ida -02 & Wilma 040612
4,5 mil till sjukhus och det tyckte inte BM var några problem alls!
 

Oj! glömde...

Skrivet av  Venus med Ida -02 & Wilma 040612
GRATTIS till graviditeten! :)
 

Tack för ditt svar

Skrivet av  Edie m S + bf 15/6
o tack för grattis. det lät ju lovande...
 

småland

Skrivet av  carol BF 5/5
jag vet att det finns några få hemförlossningsbarnmorskor i småland, annars tror jag att det kan bli det stora problemet, att hitta någon barnmorska som är villig att förlösa dig i hemmet.
Avståndet tror jag inte är något problem
 

jaja,

Skrivet av  Edie m S + bf 15/6
det är klart, man ska hitta en sån också. Tack för ditt svar!
 

Carol

Skrivet av  Annika
Vill du ringa mig, en bekant har svårt att få tag i en hembarnmorska,och ifall du vet någon så vore det kanonbra!
Nummret är 0471-22066
 

Hejsan!

Skrivet av  Mona
Jag bor oxå på landet i Småland o har funderingar på hemfödsel.
Vi har ca 8 mil till närmsta sjukhus, och därför fegar jag lite... (är dock inte gravid än , hihi)
Var bor du...?
 

Utanför

Skrivet av  Edie m S + bf 15/6
Växjö men är väldigt hemlig så mer säger jag inte. låter som att avståndet inte är ngt hinder alltså!
Tack
 

Hej!!

Skrivet av  Jullan m Olle o mössan bf 8/4
Kul med fler smålänningar. Vi bor ung lika långt från sjukhus, och det känns inte så långt tycker jag. Härifrån kör man ju in till stan på max 15 min om det är rusningstrafik. Det tar ju lika lång tid att köra till sjukhuset om man bor i vissa villaområden i stan.

Var bor ni då?? Vi bor utanför Växjö
 

Jag...

Skrivet av  Mona
...bor i V-rum... (Gör jag mej förstådd fast jag inte skriver ut hela namnet...??) =)
Har nog Växjö eller Eksjö som närmaste sjukhus, men jag födde på Västervik.

 

Hej!

Skrivet av  Edie m S + bf 15/6
du vet, jag är rätt hemlig än så länge. Vågar inte riktigt skriva var av den anledningen. Men kanske kommer du på det om jag säger att bynamnet slutar på samma som din by och att det är hyfsat nära ...
 

Jaha... där ser man!

Skrivet av  Jullan m Olle o mössan v 15
Jo jag gissar väl lite så länge. Det är helt OK att vara hemlig tycker jag.
Kul att det är så många smålänningar här!
 

Förresten...

Skrivet av  Jullan m Olle o mössan v 15
är du "härifrån" från början eller är du inflyttad? Funderar på om jag vet vem du är IRL.
 

Hej!

Skrivet av  Leeandra bf 23/12
Grattis till hyresgästen och välkommen hit! Jämfört med oss så bor du granne med sjukhuset, vi har sex mil in. Det finns ju däremot resurser för snabb transport till sjukhuset, både ambulans och helikopter. Det kan vara bra att kolla upp hur det ser ut med räddningshjälp just där du bor. 17 km tycker inte jag ska vara något hinder för att föda hemma.
Hoppas att du får den födelse som du önskar, kram och lycka till!
 

åh tack!

Skrivet av  Edie m S + bf 15/6
Det var typ det svaret jag önskade, att det skulle funka. Tror egentligen inte att min sambo kommer gå med på det men det gäller att börja övertala i god tid...
Hoppas att du också får den födelse du önskar!
Kram
 

Artiklar från Familjeliv