Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

föda hemma?

Skrivet av sara
Jag undrar var man kan föda hemma ,eller var man får "tillåtelse" till det.Funderar skarpt på att göra det!
Jag har fött ett barn innan och det var på sjukhus..värkarbetet tog 4:a dygn!!!!
jag har sjukhus skräck (nästintill)hade krystvärkar hemma,men när jag väl kom in så gick inte slutet av förlossningen så bra min dotters hjärtljud gick ner och en barnmorska kastade sig på min mage så att det gjorde ont och krystvärkarna avtog helt ,slutade med att de fick klippa upp hela mig ,så att de sedan fick köra mig till operation!!!!!!! vad kan ni som fött hemma ge mig för råd ,är det bättre för mig att föda hemma där jag känner mig trygg,jag bor i blekinge och vet inte om de går med på mitt alternativ..
Svar på tråden: föda hemma?

Man...

Skrivet av  Venus med Ida -02 & Wilma 040612
får föda hemma vart man än bor, men det är bara i Stockholm och Umeå som landstinget betalar det...

Om det är bättre för dig att föda hemma kan bara du själv svara på. Anledningen tilll att det dotters hjärtljud gick ner är ju svårt att svara på men det _kan_ ju hända hemma oxå.

Fundera noga över för- och nackdelar och prata ev. med en hembarnmorska och så kan du fatta ditt beslut sen!

Lycka till!
 

Hej!

Skrivet av  Leeandra bf 23/12
Det är inte så att man måste få tillåtelse någonstans att föda hemma, däremot får man räkna med att sjukvården blir upprörd som sjutton om man inte råkar få en väldigt förstående barnmorska.
Att föda hemma är ett beslut som man bara själv kan ta, det är viktigt att tänka över i förväg hur man vill ha det och vilka möjligheter och risker det finns. Jag är glad att jag kom på det så tidigt eftersom jag och min sambo först nu ( i v.32 ) börjar förstå hur vi vill ha det.
Jag hoppas att du kommer fram till ett beslut som är det rätta just för dig. Kram och lycka till!
 

Ifall du vill

Skrivet av  Annika
får du mejla mig.

Jag bor utanför Emmaboda och har fött två barn på sjukhus och ett hemma. Vårt första barn tog precis som ditt låååång tid på sig.

[email protected]