Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Var bor ni?

Skrivet av Jieo
Hej!

Jag har haft små funderingar på att föda hemma men jag bor på landet och har flera mil in till närmaste sjukhus.

OM det som inte får hända ändå händer - vad gör man isåfall? Bor ni som väljer att föda hemma inom "rimligt" avstånd till sjukhus?

Jag bara undrar.
Svar på tråden: Var bor ni?

Vi har...

Skrivet av  Venus med Ida -02 & Wilma 040612
4,5 mil till närmast förlossning men bara ca 2 mil till närmaste sjukhus med operation.

Våra BM\'or tyckte det var helt okay avstånd.
 

Hej...

Skrivet av  naturnära
Vi bor en halv mil från sjukhuset vilket är ganska nära. Men det var inte det som avgjorde att vi valde att planera hemförlossning (slutade på förlossningen tillslut). Jag ville helt enkelt inte ha med sjukhuset att göra. Att vi bodde så nära till förlossningen påverkade dock i beslutet att föda utan bm.
Nästa gång det blir barn, om det nu blir fler (man kan aldrig veta med naturen) så blir det hemma med bm som telefonjour. Jag bor ju inte på fastlandet så det blir jättebökit att få hit en barnmorska och nu har man fixat lite kontakter så det finns en bra chans att barnmorskor på fastlandet stället upp som telefonjour.

Lycka till vad ni en bästemmer er för.

 

Hur få kontakt med BM?

Skrivet av  Jieo
Jag vill heller inte ha med sjukhuset att göra och det är det som har fått mina tankar att börja vandra åt födahemmahållet.
Bor precis som du inte heller på fastlandet och har en timme till närmaste sjukhus/förlossning. Finns inte ens en vårdcentral eller liknande närmare.

Hur kommer man i kontakt med barnmorskor som kan närvara vid en hemmafödsel? Något bra tips, någon?

Tack för alla svar!
 

Ta en titt på hemsidan

Skrivet av  Enna
www.fodahemma.org så hittar du en del där.
 

Nu blir jag nyfiken...

Skrivet av  naturnära
bor du kanske också på Gotland? Dottern skriker så hinner inte mer......men det är inte omöjligt att få hit barnmorska...måste återkomma en annangång.

 

3.5 mil

Skrivet av  Emmie
bor vi från närmaste sjukhus/förlossing.
VAD skulle kunna hända frågade jag mig och sökte efter fakta bla på socialstyrelsens hemsida. (jag läste kritiskt dvs undersökningar och statistik, ej slutsatser då dessa är färgade) Sedan tog jag reda på för vad jag befann mig i riskzon för samt vad jag själv kunde åtgärda OM det hände något..
Tillägg: Vi födde planerat oassiterat hemma.
 

knappt 4 mil

Skrivet av  Mewz (bf 18/2)
har vi in till Värnamo och vi planerar nästa födsel hemma (i feb.) Som Emmie så frågade vi oss vad som egentligen kan gå fel och min BM på MVC stöder mig. Dock inte så mycket att hon vill komma hem, men telefonsupport kommer det att finnas vid behov *ler*
har varit i kontakt med verksamhetschefen i sjukvårdsområdet och diskuterat också, dock utan resultat (om 10 år kanske planerade hemförlossningar med BM kan bli verklighet här).

Vi har beslutat att föda hemma oassisterat, dock är det ett tag kvar och skulle det vara så att vi av någon anledning inte känner oss trygga när det blir aktuellt så blir det förlossningen men ensamma i ett rum där. För det har vi rätt till enl. ansvarig som jag pratade med. Men som allt känns och är i dagsläget så blir det jag och maken här hemma..
 

Hej!

Skrivet av  Leeandra bf 23/12
Jag och min sambo bor på Gotland och har sex mil till sjukhuset. Vi har bestämt oss för att föda hemma själva med barnmorska på telefon när och om vi behöver. Det tycker jag känns tillräckligt tryggt. Dessutom finns det ju alltid ambulans och i vissa fall även helikopter, så jag tycker att det är helt okej att vi har långt till sjukhuset + att vi ska ha barn mitt i vintern.
Lycka till med hemfödarplanerna,:-)
Kram!
 

Tack för alla svar!

Skrivet av  Jieo
Nej, jag bor inte på Gotland.

Mycket kan hända. De som tänker att "det händer bara andra" vet inte hur fel de har.

Mitt första barn dog i sömnen. Därav min rädsla nu. Därför gillar jag heller inte sjukhus och jag vill inte föda på sjukhus om jag slipper.

Ska kolla på hemsidan någon rekommenderade! Tack!
 

Artiklar från Familjeliv