Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Någon sa mig att det är förbjudet för barnmorskor

Skrivet av Mymlan
att vara med vid hemförlossningar from barn nummer fyra eftersom dessa förlossningar räknas som riskförlossningar. Detta enligt Socialstyrelsen. Jag vet dock flera som fött fler än fyra barn hemma med barnmorska. Någon som kan förklara?
Svar på tråden: Någon sa mig att det är förbjudet för barnmorskor

Det är inte förbjudet, men

Skrivet av  J m. M
vid fyra barn betalas ingen ersättning till barnmorskan från samhället. Alltså för de lyckliga få som redan nu har chans att få ersättning i Stockholm och Umeå är det väl.

Det är tydligen högre risk för komplikationer när man har fött så "många" barn, och då vill samhället att man kommer in till sjukhuset istället. Om detta med komplikationer stämmer överrens med verkligheten vet jag inte så det kan jag inte uttala mig om. Men det är anledningen i alla fall :)
 

Reglerna skiljer sig från Umeå och Stockholm

Skrivet av  Gullet med E 0307 & Grodan bf 10/11
Här i Umeå är hembm anställd av landstinget och får ersättning direkt från dem. Västerbottens läns landsting har inte samma kriterier som vad Stockholm har utan det är hembm helt som avgör om det verkar riskfyllt eller inte. Givetvis ska man ha ett samtal med en läkare men han bedömmer bara om det är en riskgraviditet eller inte och svarar på ev frågor som man kan ha inför att föda hemma. Dr ska väl också berätta att det finns andra risker än de som är på sjukhuset.

Jag vet de som har fått 4:e barnet hemma med hembm från landstinget här i Umeå. Här får förstföderskor föda hemma med landstingsbetalda hembm (under förutsättning att det passar dem och att det är normala graviditeter). Reglerna ser alltså olika ut i Stockholm och i Umeå.

 

jag födde femman...

Skrivet av  mariam
...hemma, men här där jag bor får man ingen ekonomisk ersättning för hemförl. överhuvudtaget.
Jag har också hört att det efter fjärde barnet räknas som riskförlossning på sjukhus, tror att risken för blödning kanske ökar. Men jag har blött lika lite med alla fem. Ibland känner jag längtan efter en liten sexa, men har svårt att tänka mig att föda på sjukhus igen (så länge allt är normalt), men tanken på att man då skulle tillhöra någon slags riskgrupp plågar mig (även om jag tillhört riskgruppen två gånger redan!). Jag har hört olika uppgifter från hembarnmorskor. Någon sa till mig att det är så att efter 3-4 barn ökar komplikationsrisken, men en annan sa att vi gott kunde föda utan barnmorska nästa gång eftersom vi nu har vanan inne ( och varför skulle hon säga så om det var en större risk!?).Någon som vet mer om detta, eller har fött sexan, sjuan.....hemma?
 

jag fick bidrag

Skrivet av  femman e här
för femman.
 

Artiklar från Familjeliv