Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Challis med Irmelin 030516

Skrivet av Leeandra bf 23/12
Hej, jag är mest bara lite nyfiken om det här med att få barnen torra tidigt. Jag undrar mest hur man gör när man går bort, när man är på stan till exempel? För man bör väl vara konsekvent antar jag eller är jag helt ute och cyklar? Har du tid och lust så skulle jag vilja veta lite mer om detta, eller om du har tips på någon bra hemsida?
Kram!
Svar på tråden: Challis med Irmelin 030516

Hej Leeandra!

Skrivet av  Challis med Irmelin 030516
Alla gör på olika sätt, man gör så mycket man orkar och känner för. Vi gjorde så att vi började hemma att låta Irmelin vara utan blöja, när vi kände oss säkra på att vi prickade dom flesta "kissarna" så började vi ta bort blöjan i bilen när vi åkte korta stunder typ till affären och så. Vi hade alltid med oss flera uppsättningar kläder om vi skulle missa och i bilbarnstolen hade vi (och har fortfarande) en pryl vi köpte på onetex (tror jag) som är som en duk som suger upp kisset så man inte får något i själva bilbarnstolen. Den är framtagen till barn som försöker sluta med blöjor och kanonbra. Sen har vi liksom successivt utökat med blöjfritt. Besökte vi någon innan hon var helt "torr" så frågade vi alltid om det var okej att ha henne blöjfri där, alla har ju inte samma smärtgräns när det gäller kiss och bajs på golvet/mattor mm. Om någon ville ha henne i knät så upplyste vi om att hon var blöjfri och gav personen en handduk att ha under om dom fortfarande var intresserade :0)
Man behöver inte vara speciellt konsekvent faktiskt. Vissa har blöja som back up - tyg eller engångs - vissa har aldrig blöja. Ibland när jag var sjuk eller trött eller så så tog jag på henne en blöja och hon sa inte till om hon behövde kissa men sen när vi tog av den igen så kommunicerade hon om det igen. Fast om man har blöja på i flera dagar i sträck så tar det ibland en dag eller så innan man är tillbaka vid att barnet säger till. I vissa familjer är det bara en förälder som håller på med blöjfritt medan den andra sätter på blöjor och det verkar funka jättebra. Barnen är smarta! :0) Jag är med på en lista på Yahoo http://groups.yahoo.com/group/blojfribaby/
där vi stöttar varandra och pratar om allt kring det här med blöjfritt, du är varmt välkommen dit!
www.geocities.com/slokorv är listmammans hemsida där det står lite om blöjfritt. I nästa nr av Föräldrar & Barn är det en artikel om blöjfritt där bla jag är med och kommenterar.
Klockan är mycket och jag känner att jag babblar och svammlar lite, men hoppas att du fått lite svar och kom som sagt gärna till listan :0)
 

Tack för svar!

Skrivet av  Leeandra bf 23/12
Nu blev jag lite klokare i alla fall. Jag har börjat smygträna lite på sonen som är knappast kan kallas baby längre ( han blir två i december ) men fördelen är att han faktiskt förstår det här med att kissa och bajsa nu. Men så går det när man får reda på saker i efterhand, :-). Sedan får jag ta det lite successivt när lillungen kommer.
Jätteglad för svar, jag har tittat lite inne på dom sidorna du rekommenderade, det är härligt att få lite inspiration när resten av världen tycker att man är knäpp bara man gör det minsta annorlunda. Men jag är van nu, :-D
Kram!
 

Artiklar från Familjeliv