Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Angående förbud nedan

Skrivet av C
Är ni säkra på detta med bm vid riskförlossning? Har nämligen för mig att barnmorskor precis som läkare inte kan "tillfälligt avsäga sig" sin yrkesroll, dvs om de ingriper är de alltid ansvariga i sin yrkesroll och det skulle betyda att en bm som går emot Socialstyrelsens rekommendationer kan prickas för det. Alltså är det vissa saker som bm måste uppfylla för att få behålla sin legitimation.
Svar på tråden: Angående förbud nedan

vet inte....

Skrivet av  Minna med Nelson 021105
men hembarnmorskor är i många fall eldsjälar som tar stora risker. Alla barnmorskor kan bli anmälda. Ett ex är en barnmorska vid ABC i stockholm som också arbetade med hemförlossningar vilket inte sågs med helt positiva ögon. hon blev anmäld och fråntagen legitimationen för att hon hade tagit med sig prover från en hemförlossning till sjukhuset. Kvinnan var inskriven på ABCs mödrarvård så det var en balansgång. Barnmorskan fick till slut upprättelse. Kan inte alla detaljer i den historien men det är det enda exemplet på en hembarnmorska som blivit av med legitimationen.

Men en barnmorska kan alltid bli anmäld som sagt. Tror många av dom som vågar arbeta med hemförlossningar arbetar mycket på relationen och tilliten till de kvinnor som väljer att föda hemma. Ett ömsesidigt förtroende. Kvinnorna som valt att föda hemma vill inte sätta dit sin redan utsatta barnmorska som ställer upp. Men vid komplikationer skulle det i så fall vara en läkare eller ett sjukhus som anmäler i så fall. Lyckligtvis är det extremt ovanligt att våra barnmorskor "gör fel". Om de anser att den födande kvinnan bör åka till sjukhuset så rekomenderar dom nog de med största säkerhet.

lite svamligt.....
 

Vad jag vet...

Skrivet av  Nadja
så blev ABC-bm:an aldrig av med legitimationen, men däremot sin anställning.
 

kanske..

Skrivet av  minna och nelson 021105
du har rätt men jag trodde hon blev av med den, överklagade och fick tillbaka den. under tiden hann hon bli av med sin annställning.
 

förtydligande

Skrivet av  Minna med Nelson 021105
du har alldeles rätt men det har ännu inte hänt med undantag för berättelsen ovan.
 

Tror inte..

Skrivet av  Åsa m januari bebis
att det här med att alla förlossningar efter den fjärde är en riskförlossning enl socialstyrelsen, utan det är en kriterium som hälso och sjukvårdsnämnden i Stockholmslän satte när de bestämde vem som skulle kunna få bidrag vid hemförlossning. Alltså är det upp till bm att göra bedömningen om hon vill ansvara för förlossningen. Socialstyrelsen rekomenderar inte hemförlossningar överhuvudtaget så då skulle alla bm som ställer upp bli prickade och så är det ju inte.
 

Hej!

Skrivet av  naturnära
Måste bara säga att jag är så innerligt trött på dessa rekomendationer som socialstyrelsen ger. Undrar om nån av de som jobbar inom socialstyrelsen varit gravid, fött barn eller överhuvudtaget haft med gravida och födande kvinnor att göra. Jag kan tänka mig väl att barnmorskorna och läkarna utför dittan och dattan rutiner dels för att de är såååå kontrollberoende och dels för rädslan för att anmälas och prickas eller helt enkelt bli av med sin legitimation.
Jag fick hem mina journaler häromdagen. Och allt rakt igenom genomlyste just detta att barnmorskan utfört allt enligt boken och raporterat det så att HON har svart på vitt att HON gått till väga och utfört sitt arbete på RÄTT SÄTT ENLIGT SOCIALSTYRELSEN, oavsett hur jag som födande kvinna mår och upplever förlossningen efteråt när jag väl haft tid och ork kanske förs några dagar senare gå igenom och fatta vad som verkligen hände.
Detta att de prickar in i journalen allt från vad CTG:n registrerar till vilken tid exakt ett barn föds värkar vara en trygghet för de (verkar det som). Med hjälp utav dessa journaler kunde de påvisa att DE utfört sitt arbete korrekt. Jag säger inte att det är så, men man får den känslan när man läser vad de skrivit om mig.
Det var som när jag ringde till kvinnokliniken, och frågade efter mina journaler i TC som de kallas, (allstå journalerna där de i text skriver ner händelseförloppet), så säger barnmorskan i telefonen att de i vanligt fall inte ger ut dessa journaler men att "det klart du ska få veta vad man skrivit om dig."
Det kändes nästan som jag gick in på annans mark, att jag inte hade rätt till dessa journaler som ändå handlade om mig. Istället för att de skulle skriva ut journalerna och skicka de till mig försökte barnmorskan i telefonen övertala mig att först diskutera förlossningen med barnmorskan som var med under förlossningen. Även om det inte var menat så, så fick man känslan som om man försökte undanhålla information från mig.
Kan en barnmorska bli anmäld och bli av med sin legitimation utan att föräldrarna anmäler? Vem är det som gör anmälan om en barnmorska är med hemma och barnet till exempel få allvarliga men pga förlossningen och föräldrarna inte vill anmäla barnmorskan då de inte kopplar menen med barnmorksans arbetssätt?
JAg menar, är det så att en barnmorska som är med hemma alltid blir anmäld om nått går fel????? Så kan det väll inte vara?
 

Försök till svar

Skrivet av  Åsa m januari bebis
Om något går fel under en hemförlossning kan föräldrarna anmäla barnmorskan. Bm kan även anmälas av läkare eller annan personal på sjukhus om sjukhuset kopplas in och det upplevs att bm gjort något fel, tex felaktig åtgärd eller felbedömning. Tror dock inte att hemförlossning i sig eller sk riskförlossning hemma skulle leda till anmälan.
 

nja...

Skrivet av  Majoslava
jag vet inte det...
jag hade en riskgraviditet, tvillingar, och det var inget mina bm sa var problemet.
 

Artiklar från Familjeliv