Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Vill så gärna föda hemma...

Skrivet av Ann
Jag är helt ny här men tanken av att föda hemma har jag haft redan innan jag blev gravid. Jag bor i Helsingborg med min sambo och väntar vårt första barn. Har försökt övertyga min sambo över att föda hemma, hittills har det varit motstånd från hans sida. Han är känslig och klarar inte av blod eller liknande. Jag är bestämmd och vill helt enkelt föda hemma med eller utan min sambo eller bm. Kolade upp hur mycket det kostar och ha bm vid hemfödelse och det skulle kosta 8000:-. Oj, så mycket pengar :-(.

Har ni alla haft bm med er vid hemfödelse?
Hur har ni gjort?
Finns det några bra böcker eller hemsidor som beskriver hemfödelse?
Hur gjorde ni med navelsträngen och moderskakan?

Snälla vad som helst som ni kan skriva kan hjälpa mig att förberder mig inför mitt val.

Tacksam för alla svar
Svar på tråden: Vill så gärna föda hemma...

Vi...

Skrivet av  Venus med Ida -02 & Wilma 040612
hade två barnmorskor med, men fick ta det på avbetalning. Pengar vi inte har egentligen, men jag _kunde_ bara inte tänka mig att föda på sjukhus igen.

Navelsträngen kloppte sambon av och moderkakan tog barnmorskorna med sig. Man kan ju spara den (eller äta den) om man vill, men vi har ingen stans att ha den tills vi kan gräva ner den.

Prata med din sambo igen! Det blir ju inte mer blod för att man föder hemma! :) Dessutom slipper man "otäcka" maskiner, rutiner och ny personal!
Träffa en hem-BM och prata risker är mitt tips!

Lycka till!
 

Hej!

Skrivet av  Leeandra bf 23/12
Jag har inte fött hemma ännu, utan beräknas göra det om sådär sju veckor. Jag och min sambo kommer att vara hemma själva och ha en hembarnmorska på telefon när vi undrar över något. Anledningen till detta är främst att vi bor på Gotland och det inte finns någon hembarnmorska här och det är krångligt att få hit någon från fastlandet.
Troligtvis kommer min sambo att klippa av navelsträngen ( det ska gå bra att knyta med bomullsband när den har slutat pulsera och klippa med vanlig sax )och så fryser vi nog in moderkakan tills vi vet vad vi ska göra med den, :-).
Jag tycker att det är oerhört synd att det ska kosta så mycket att föda hemma, det ska aldrig vara så att en kvinna känner att hon måste föda hemma själv fast hon skulle velat ha barnmorska med på grund av priset.
Hemsidor som finns är bland annat www.fodahemma.org och unassistedchildbirth.com och www.homebirth.org.uk/.
Böcker som jag har läst är bland annat "Spiritual midwifery" av Ina May Gaskin och "Unassisted childbirth" av Laura Kaplan Shanley. Boktips i övrigt är "Tillbaka till naturlig förlossning" av Michel Odent.
Det är ditt beslut eftersom det är du som ska föda, men din man bör vara lugn och trygg i beslutet också, annars kan han påverka dig negativt när det väl är dags. Jag hoppas att du kommer fram till det bästa beslutet för dig, lycka till!
 

Vi..

Skrivet av  Emmie
hade ingen bm.
Det var aldrig ett alternativ för mig. Min man ville nog gärna och bvc tyckte att hon kunde ju hålla sig i köket eller något men jag kände en sån stor press och stress av att någon skulle sitta och vänta.
Vi hade en underbar födelse på våra (mina) villkor, men jag kan förstå att alla inte väljer detta, inte ens få. Min utgångspunkt var ju att jag visste riskerna, ev åtgärder, hur jag hanterar smärta samt vad jag behöver ha för "stöd" i en utsatt situation.
Tillägg: Att föda barn för mig var ingen utsatt situation, jag visste hela tiden vad jag gjorde och hade full fysisk och mental kontroll över mig själv.
Att jag dessutom hade en nästiltill smärtfri födelse var bara ett plus för mig.

Navelsträngen är inget att oroa sig för. Vi lät den pluserar klart så barnet fick tillbaka allt blod och sedan knöt vi till med ett bomullsband och klippte av. Jag funderade först på att låta allt sitta kvar (Det ramlar ju av tids nog iaf) men vi frös in moderkaka och navlesträng för att spara till ett framtida träd åt vår dotter.
Det tipset jag skulle ha uppskattat mest själv var ett band som jag lyssnade på mycket innan. (Bli inte förlöst - föd!)
Kanske kan det hjälpa dig känna efter vad du vill. (otroligt inspirerande)
Fö så surfade jag mycket (ovan har du fått bra tips)
Vill du föda utan bm- rekomenderar jag att du läser på lite. Jag läste på soc styrelsens hemsida statistik samt sammansställnignar av data. (Ej sammanfattningar, dessa är färgade)

Lycka till med planeringen och allt!
Om du undrar något mer så är du välkommen att maila mig... =D
 

Tack så mycket

Skrivet av  Ann
Era svar gav mig mycket trygghet. Ska genast beställa böckerna :-)

Jag som trodde att man måste ha någon bm med sig vid hemfödelse, ingen anning var jag fick det ifrån. men men, egentligen skulle jag föredrar att vara bara med sambon och ingen annan alls :-). Om jag bara kan övertygga honom om det, han ville inte ens vara med vid sjukhus födelse förväntas nu av honom att vara totalt ensam med mig vid hemfödelse, oj oj, det kommer och ta tid tills han bli övertyggad. Han hoppas på att bm ska säga att jag inte får föda hemma pga plats, vi bor bara i en liten etta, men det är ju det jag tycker är mysigt. hmm, jag börjar känna att vilja vara helt ensam vid födelsen än att vara på sjukhus.

Lite dum fråga kanske men jag får väl fråga ändå. Efter att barnet är fött hemma, vad är det för typ av papper som man ska fylla i? och var ska man skicka det? Jag hoppas att jag kunnat förklara mig rätt nu :-).

Jag tackar så mycket för era svar, vilken lättnad jag har just nu :-)
 

Hejsan!

Skrivet av  Lisen med Alexander-03 och Alfons3/10-04
Jag har planerat för hemfödsel under båda mina graviditeter men i slutändan har det blivit sjukhus iaf.
Du har ju fått bra svar på de frågor du ställde men jag måste bara berätta att INGEN kan bestämma VART eller med vem Du föder Ditt barn!
Ingen kan säga att Din lägenhet är för liten så du får inte föda där, det är helt och hållet upp till DIG!
Föd där du känner dig trygg, lita på dig själv när det gäller valet hemma/sjukhus!
Kan tyvärr inte svara på vad det är för papper som ska fyllas i när man föder hemma oassisterat men det vet säkert din mvc-BM.
Lycka till med födelsen OCH övertalningen av mannen ;-)
 

Grattis Lisen!!

Skrivet av  Åsa m januari bebis
till Alfons!! Ville han också komma tidigt, var det därför det blev sjukhus?
 

Tack så mycket!

Skrivet av  Lisen med Alexander-03 och Alfons3/10-04
Det var ungefär likadant den här graviditeten som den förra, jag fick sammadragningar TIDIGT och låg inlagd på sjukhus ett par gånger.
Iv.32 fick jag betapred (kortison för att skynda på bäbisens lungmognad) och Tractocildropp för att hejda värkarbetet vilket alla trodde skulle misslyckas men det funkade!
Vi var ändå helt inställda på att han skulle komma för tidigt så jag la alla föda hemma planer på hyllan, skulle bli allt för besviken om vi hade planerat för hemfödsel och han sedan kom för tidigt.
Vi skulle ju även vara tvugna att betala handpenning till de BM:or vi bestämt oss för och det är pengar vi egentligen inte har så det skulle kännas tungt att "kasta dem i sjön".
Konstigt nog kom han inte förrens v.37+0 så han räknas som fullgången och mådde hur bra som helst vid födseln och jag fick en hemfödsel på sjukhus om man nu kan kalla det så, födde iaf på mina vilkor och utan smärtlindring så jag är helnöjd med födelsen trots att det inte blev hemma den här gången heller.
Födselberättelse finns på ank 2004/10 om du vill läsa, borde funka att söka på Alfons.
 

Grattis till Alfons!

Skrivet av  Gullet med E 0307 & Grodan bf 10/11
hoppas allt gick bra för er!

Kram
 

Tack!

Skrivet av  Lisen med Alexander-03 och Alfons3/10-04
Allt gick bra och födelsen blev helt perfekt!
Jag hade skrivit ett brev till barnmorskan och det respekterades till punkt och pricka, blev jätteförvånad!
Nu är det ju snart dags för dig, Lycka Till!
*kram*
 

Jag läste din förlossningsberättelse

Skrivet av  Gullet med E 0307 & Grodan bf 10/11 på besök
sen på ankomst 2004/10 och det verkade som om du fick en bra förlossning och Alfons fick en bra födelse. Skönt att bli respekterad!

Kram
 

Vad..

Skrivet av  Emmie
..menar du för papper?
Jag sa till,så fixade de det på sjukhuset. Vi åkte in efter två dygn och gjorde barnläkarundersökningen. Då skrev vi på papper och sedan fick vi precis som alla andra hem namn samt personbevis från fk.
 

Juste

Skrivet av  Ann
det är det jag menar, alltså man ringer till sjukhuset och säger att man har fått barn hemma och sånt, eller?

Tack så mycket för alla svar, verkligen lugnare är jag nu :-)
 

Ja precis..

Skrivet av  Emmie
De jag pratade med innan sa att vi var välkomna in och kunde ju "påbörja" hemma osv.. och att OM vi födde hemma så skulle de vara medvetna om det så det var bara att ringa. När jag ringde var sköerskan som svarade allmännt förvirad och hade ingen aning om någonting. Hon trodde först att jag var en bm som ville anmäla att ett barn från vår kommun fötts på annan förlossning.. *haha*
Skönt att du är lugnare. Sjukvården är snurrig. =D
 

Artiklar från Familjeliv