Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Velig... (långt)

Skrivet av Jullan m Olle o mössan v 17
Alltså, nu är man snart halvvägs igenom den här graviditeten (vad FORT det går...) och jag bara velar. Vill nog egentligen föda här hemma, men vill jag det verkligen tillräckligt mycket för att ta fajten? Fajten med att övertala min sambo (fast han är nog inte så svårövertalad egentligen), att spara till att betala barnmorskor, att bara få tag på barnmorskor i den här delen av landet verkar vara stört omöjligt. Sen, ska man då vara beredd på att ta fajten på MVC och med övriga vården och världen. Visst, man behöver ju inte tala om för nån att man vill föda hemma, men jag är en sån snackare att jag nog inte kommer att kunna hålla tyst.

Jag vet inte... Det är så svårt att veta vad man vill. Med förra graviditeten tänkte jag inte ens tanken, så det hade varit lite skönt att vara lika ovetande den här gången. Å andra sidan kändes hela förra förlossningen som att det här kunde jag lika gärna gjort själv. Jag hade liksom inget utbyte av vården kändes det som.

Ja ja... Man bara svamlar....
Svar på tråden: Velig... (långt)

ta kontakt..

Skrivet av  minna
med en hembarnmorska och be om ett hembesök. Det brukar kosta 500 kr. Säg som det är att du vill men kanske ändå inte. Ett sådant samtal brukar vara givande och ge styrka oavsätt vad man beslutar sig för. Och du har inget att förlora på det. Kanske är det inte det här barnet som ska födas hemma utan nästa.
 

såg inte...

Skrivet av  minna
Att du bodde i en del av landet där det är ont om hembarnmorskor. Varför inte resa till en bara för ett samtal? Och ofta har hembarnmorskorna koll på sina kolleger.
 

Bra idé...

Skrivet av  Jullan m Olle o mössan v 17
Jag kan ju faktiskt prata med nån även om de inte finns här... Har inte tänkt på det. Kanske västsverige... Växjö ligger ju ganska mitt i sverige på det hållet...

Det som gör mig ännu mer velig är att sambon igår helt plötsligt tog upp det här med hemförlossning spontant och verkade väldigt positiv helt plötsligt...
 

Jag känner precis som du

Skrivet av  Edie m S + bf 15/6
jag har ingen aning om hur jag ska övertala sambon. Han vill helst inte ens diskutera saken. Hans argument är att det blir stökigt hemma ("och var ska man göra av moderkakan, och är det inte skönt att få färdig mat och nån som servar lite"). och det där med fight med MVC har jag inte hunnit tänka på än, men det blir väl en sån också. drar mig för att skriva in mig pga av det men är bara i v 9 än så det är ju gott om tid att ringa...
Tyvärr känns det som att beslutet inte kan få mogna fram av sig själv utan att jag snart måste ha bestämt mig för att kunna försvara mig när sjukvården sätter igång och skrämmer upp mig. Och jag kan inte säga att jag är hundra procentigt säker på att jag vill föda hemma, lika lite som jag var säker på att jag skulle klara en sjukhusförlossning förra gången. jag vill ta mitt eget beslut utan att någon annan lägger sig i det. Mer än sambon då. Det känns verkligen viktigt att han är med på det, och ffa mer påläst än förra gången...
Vet inte vart jag vill komma med det här, men ville bara säga att du inte är ensam.
 

Men du...

Skrivet av  Jullan m Olle o mössan v 17
om du känner att du vill ha nån att snacka med isamma sits så får du gärna ta kontakt med mig. Vi bor ju i samma del av landet i alla fall. Du kan maila mig privat på [email protected] om du vill!
 

Tack! jag har mailat dig *imt*

Skrivet av  Edie m S + bf 15/6
.
 

Artiklar från Familjeliv