Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Hälsans hus MVC...

Skrivet av v 5
någon som vet något om dem? Jag är så öledsen för att ABC inte finns som det var förr på SöS och kan absolut tänka mig att föda hemma men detta är fyran och jag har då förstått att man kanske inte får det?? Hur som helst skulle jag vilja veta mer om MVC på Hälsans hus i sthlm!
Svar på tråden: Hälsans hus MVC...

Jag har gått där...

Skrivet av  Nadja m Tilia
och födde trean hemma. Och jag trivs väldigt bra med min barnmorska som jag har där, tyvärr var hon inte med när jag födde hemma, för det blev inte riktigt som vi hade planerat (datumet). Är det något speciellt du vill veta?
 

Tillägg:

Skrivet av  Nadja m Tilia
Nr 4 går också bra att föda hemma - se längre ner bland inläggen, det finns flera som har fått födahemma-bidrag för både 4:e och 5:e barnet.
 

Åh...

Skrivet av  v 5
det skulle jag verkligen vilja!! Men jag förstod det som att fjärde bedöms som risk och därför får man inte - jag blir sååå glad om det går!! Har du erf från vanlig MVC? Jag undrar vad skillnaden är? Är det ett annat synsätt - mindre kliniskt? Berätta hur det går till där - vad de erbjuder å så :)
 

vanliga mvc...

Skrivet av  Nadja m Tilia
gick jag på när jag väntade de två första barnen. Jo, jag vill nog säga att det är mindre kliniskt, de ser mer till människan som helhet, frågar t.ex om hur både kroppen och själen mår. (det kanske de gör även på vissa vanliga mvc, men jag tycker iaf att det är skillnad mot när jag gick på vanlig mvc)
De har utöver vanlig mvc även kunskap om antroposofik medicin, om man är intresserad av det. Annars tror jag att de erbjuder ungefär samma sak som vanliga mvc, t.ex UL.
Det är vad jag kan komma på just nu - fråga gärna mer om jag har missat nåt!
Lycka till!
 

Undrar...

Skrivet av  v 5
om de erbjuder massage, samtal, hur ofta man går - är det som vanlig MVC?
 

som du vill!

Skrivet av  minna med Nelson
det beror lite på vilken barnmorska ni vill gå hos. Men dom är duktiga på att anpassa mördarvården efter dina behov. behöver du prata mycket och vill ha koll blir det fler besök. Är du trygg kanske ni bara gör två besök under hela graviditeten. Massage vet jag inte om de har men avslappnande andningsövningar i grupp har dom haft. och dans tror jag.
 

Hejsan.

Skrivet av  Charlotta m. Lukas -02
Jag går där nu med tvåan, och även med ettan gick vi där.
En stor skillnad om jag "jämför med kompisars erfarenheter" av mvc är att de på Vidarkliniken ser till hela familjens hälsa och välmående, samt till kroppens helhet. Det är även pappan som ska ska ha barn osv.

Vi har varit mycket nöjda och hade tur att få samma barnmorska även denna gång trots att hon inte tar emot lika många som tidigare.

En fördel med Vidarklinikens mvc är att du kommer i kontakt med födahemma BM redan på mvc.

Den föräldrakurs vi gick på med ettan var fantastisk. Vi var ca. 6 föräldrapar som träffades ett antal gånger och tog upp olika ämnen. Samt en helhelg där vi bla. dansade, fördjupade oss i våra val, lyssnade på olika föreläsare osv. (Vi träffas även fortfarande på egen hand...)
Denna gång har jag inte gått på något, men mina behov har sett helt annorlunda ut denna gång också.
Något som var en räddning för mig efteråt var föräldragruppsmöten varje vecka, där jag kunde ta upp mina funderingar krig att vara förälder och barn. Jag kände mig udda så att säga och där kände jag mig accepterad trots att det fanns olika åsikter såklart även där.

Första barnet föddes inte hemma, pga. krock med datum. Men vi planerar att föda hemma denna gång, spännande och tryggt.
 

Jag födde fyran hemma...

Skrivet av  Lintela
..förra året. Gick hur bra som helst! Är det ngn ny regel? Fanns iallafall inte då. Gick ej på MVC på Hälsans Hus men har förstått att det är mkt omtyckt, då jag gick där på föräldragrupper efteråt - härligt! Tänk att träffa samma person under graviditet, vid födelsen och sen med barnet på BVC. Så naturligt och självklart egentligen, eller hur?? Lycka till! Kram
 

så...

Skrivet av  v 5
var det på ett ungefär på ABC där jag födde mitt andra barn! Fick inte gå där med trean pgr av komplikationer och slogs med näbbar och klor för att få "min" förlossning på sjukhuset - jag VILL INTE bli störd. Jag VET att jag kan men tråk BM som klagar och gnäller och stör - jag vill inte det en gång till. Nu pgr av att de andra barnen har astmá så har vi till slut efter många vändor i vanliga vården sökt oss till Vidarkliniken med dem och då blev jag nyfiken på denna möjlighet! Av vad alla skrivit låter detta alternativ underbart!!
 

super!

Skrivet av  minna med Nelson
och jättebra föräldrarutbildning och föräldrargrupp. Hur mysigt som helst att inte känna sig som ett UFO utan en bland andra.
 

Jaha...

Skrivet av  Manna med dotter
... va bra att du går där, minna! :) Då vill jag väldans gärna höra mer när jag kommer på träffen hemma hos dej. Funderar på att byta dit. Tror egentligen att vi borde vara där då jag är helt inne på antroposofiskt "tänk" då det gäller deras syn på sjukdomar o vaccinering. Så får de mässling är det dit vi komemr att vända oss iaf...

Nåja, blev lite OT. Hörrni, ingen diskussion om vaccin o sjukdomar härinne nu va? ;D

Ha det bäst!
 

inte nu!

Skrivet av  minna med Nelson
Är inte gravid nu men vi gick där när jag var gravid och vi är inskrivna på BVC på vidarkliniken. berättar gärna mer när vi ses.
 

Jag menade ju bvc...

Skrivet av  Manna med dotter
... på hälsans hus/vidarkliniken - förlåt! Tråden var ju om mvc, inser jag nu. *virrpanna* :)
Går du på bvc där nu eller åker du till järna?


 

Järna

Skrivet av  minna med Nelson 021105
Vi åker till Järna på BVC. Vad jag vet har dom inte BVC på Hälsans hus även om dom gärna vill. Dom kanske har börjat nyligen?! Däremot hade dom Föräldrargruppen (som öppet hus) som var knuten till BVC i Järna i Hälsans hus. Då fanns det oftast en våg så man kunde mäta och väga sin bebis där om man ville. Till Järna åker vi bara till läkarkontrollerna så det blir inte så ofta och då är det värt det. Ibland kom BVC-tanten in till föräldrargruppen och hälsade på. Dom tycker att det där med att väga och mäta kan man klara själv och så får man mer än gärna ringa om man vill ha råd om det ena eller andra om man är inskriven där.
 

Jo, visst har de BVC i Hälsans Hus med...

Skrivet av  Nadja m Tilia 4/8
för där går vi. Men man måste boka tid varje gång eftersom hon bara är där ca varannan vecka eller nåt sånt. Men det blir bara vägning eftersom de inte har en sån där måttstock (eller vad det heter). Ofta kan man ju gå i samband med mammagruppen som hålls varannan vecka. Däremot görs läkarbesöken i Järna.
 

vad jag har hört

Skrivet av  Charlotta m. Lukas -02
letar dom (vidarkliniken) lokal i stan för att ha bvc och mvc där också.
Jag kan fråga nästa gång jag ska dit.
 

Gör det...

Skrivet av  v 5
jag vill oxå veta!!
 

på torsdag ska jag dit, då kollar jag IMT

Skrivet av  Charlotta m. Lukas -02
...
 

Artiklar från Familjeliv