Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

DN i dag...

Skrivet av minna
skriver om just det jag tog upp längre ner på första sidan. Alltså bakterier under förlossningen och att tarmbakterier ger skydd mot allergier.
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=147&a=346887&previousRenderType=6
Svar på tråden: DN i dag...

Mycket intressant! (imt)

Skrivet av   Venus
 

Gud va intressant!

Skrivet av  Manna - med Skruttet 7 månader nu snart
Tack för länken!

Har funderat mycket kring det som står där! Där fanns ju forskning som mer tydligt talar för att allergier beror på tarmfloran. Man har ju tidigare sett att antroposof-barn har lägre uppkomst av allergier utan att kunna bena ut vad det är som gör det... Men de äter ju mjölksyrade grönsaker, vilka ger bra tarmbakterier. Tarmbakterier är enligt denna artikels forskning det som ger skydd mot allergier!

Vill också tillägga att när jag var gravid så åt jag tarmbakterier för jag hade läst att det skulle kunna ha den verkan på bäbisen att den i sin tur fick skydd mot allergier genom det!


Ursäkta rörigheten när jag skriver - har hela hjärnan full av snor, tror jag visst!:D
Läs artikel ni andra!
 

eh, tarmbakterier?

Skrivet av  Edie m S + bf 15/6
Hjälp, jag fattar inte. Vad exakt åt du? *mycket intresserad, men generad över min okunskap*
 

också nyfiken.

Skrivet av  minna
vadåt du? menar du yogurt och syrade grönsaker?
För övrigt har jag köpt en Nova nu men får inte riktigt till det. vart skall ringarna hamna i position? har du tips på bilder på nätet? sjuka här också. ögoninflammation och hosta. blä.
 

OT Nova...

Skrivet av  Manna
Ringarna "ska" hamna precis nedanför ditt nyckelben. Det brukar vara bekvämast att ha dem där. Men det finns inga ska o måsten egentligen, känn efter var du tycker det känns bäst...

Du kan mejla mej oxå om du vill ha mer svar...
Ha det fint!
 

Ja alltså...

Skrivet av  Manna - med Skruttet 7 månader nu snart
... jag åt såna som bifidus o acidofilus (vet inte exakt hur det stavas) o allt vad de heter, det finns att köpa i tablettform på hälsokost. Ska förvaras i kylskåp o de består av många av de bakterier som ingår i den bakteriekultur som finns i o främjar en sund tarmflora.

Tex kan de ätas av människor som ätit penicillin, då bakterifloran ofta (alltid?) blir rubbad. De är till att ätas en tid eller vid behov. När man äter dem så "planteras" de in i tarmen, eller hur man ska säga, de förökar sig o skapar den rätta floran igen om den varit ur balans...

Både yohurt o mjölksyrade grönsaker tex, innehåller en del av dessa bakterier. Så, ja, det är alldeles riktigt det ni skrev...

Vet inte om ni blev nåt klokare...
Hejsvejs!
:D
 

funderar.

Skrivet av  minna
Hur kan barnet tillbodogöra sig bakteriefloran i min tarm när den ligger i livmodern?
 

Jo...

Skrivet av  Manna
... det tas ju upp som all annan mat i matsmältningssystemet o näringen går ju i till bäbisen i magen, så den vägen... Det är inte de tarmbakterier som redan finns i min tarm som går över alltså. Poängen var alltså att äta dem för att bäbisen skulle få del av dem. Men jag vet inte mycket mer än så...

Apropå din fråga ovan. Jag tycker det vore intressant att ta reda på om de mammor som har en bra tarmflora när de är gravida får barn som inte är allergiska... Om redan det gör nån skillnad vet jag inget om alls...
Det finns säkert inte forskning på heller, men kanske i framtiden...?

Ha det fint!
Hur gick det med ringsjalen...?
 

jo sådär.

Skrivet av  minna
har studerat ett antal bilder och tror nog att jag får till det man tycker att det är tungt. Är van vid långsjal så kanske jag hade förväntat mig att det skulle vara lättare. Så det är verkligen för korta stunder. Funderar faktiskt på att byta den till en ergo. Köpte den beg av Mia och hon har en beg ergo jag kan få byta mot och betala emellan. Den måste funka att bära mycket med som det kan bli när vi är ute och reser samt vara snabbare än sjalen. sjalen är fortfarande bäst när han skall sova men annars...
Har du någon ergo som man kan prova?

gud vilken svenska... trött
 

Jo det har jag - du kan mejla mej :) *imt*

Skrivet av  Manna
 

tror inte det kan det men...

Skrivet av  Veronika
Jag tror inte att hela bakterier kan tas upp i kroppen "som näring" och gå över till barnet i magen. I så fall skulle en massa skadliga bakterier också göra det och dessutom skulle bakterierna hamna i barnets blod och inte tarmen. Och i blodet är även snälla bakterier farliga.

Däremot tror jag att om mamman äter bakterier och får en bra mag- och tarmflora ökar chansen betydligt att hon smittar sitt barn vid födseln med nyttiga bakterier och inte de dåliga som mamman kanske hade innan. Dessutom tror jag att en del av magbakterierna är bra att ha på huden också och om man äter dem under en tid får man dem förmodligen på huden med (man håller tabletterna i handen, borstar tänderna, torkar sig på toaletten osv). Och då har barnet ännu större chans att få de här, nyttiga, bakterierna på sig och i sig när det ammar tex.
 

En länk till

Skrivet av  Ki
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=597&a=346887&maNo=0

Jag minns att det var skillnad i slutet av 70-talet, när mitt första barn föddes, jämfört med runt mitten av 80-talet då andra barnet föddes. Lavemang och dusch var då inte obligatoriska längre. Inget av barnen har dock varit allergiska.
 

Artiklar från Familjeliv