Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

HUr gjorde ni...

Skrivet av Jullan m Olle o mössan v 21
för att få kontakt med någon barnmorska? Jag har både ringt och mailat flera stycken, men inte en enda har svarat. Inte ens för att säga att de inte har tid med mig. Jag vill jättegärna få kontakt med en hem-bm och tala lite om hemförlossningar, och förstås ännu hellre få tag i nån som vill vara med hemma hos oss.

Men, ingen bor ju i närheten av oss. Har ni alla haft sån tur att ni fått tag i bm som bott i närheten, eller hur GÖR man? Jag har försökt kontakta de som står listade på fodahemma.org, men de verkar inte intresserade av mig??
Svar på tråden: HUr gjorde ni...

Vad tråkigt

Skrivet av  Åsa m januari bebis
Jag gjorde precis som du inför min första hemförlossning -02. Men vad jag minns var det inte svårt att få tag på dem. Inför denna min andra hemförlossning har jag ju redan kontakten så det kändes mycket enklare.

Det ända du kan göra är ju att försöka igen. Har du försökt att kontakta Helena Lindgren hon har ju namn på fler bm än de som står på listan, kanske finns där någon närmare dig. Hoppas det ordnar sig snart.
 

Hej,

Skrivet av  Leeandra bf 23/12
trist att de inte ens hör av sig, det är ganska dålig stil. Tyvärr kan det ju vara så att det bara är att fortsätta ringa för att åtminstone få prata med någon, även om det är jättetrist.
Jag fick ett namn av en bekant, och hon i sin tur gav mig numret till en annan barnmorska som jag hade turen att få tag på med en gång. Så jag har helt enkelt bara haft tur, jag hade några namn till på min lista som jag skulle ha ringt om jag inte fått tag på någon.
"Vår" hembarnmorska bor i Stockholm och vi på Gotland, så det är inte direkt i grannområdet. Jag och min sambo har därför beslutat att föda hemma med henne på telefon om vi behöver, för det skulle bli ett alltför stort stressmoment att få ner barnmorskan hit när det är dags. Troligtvis skulle hon ju inte hinna.
Jag har tyvärr inga råd att ge, men jag hoppas att du snart kommer att få tag på en hembarnmorska som har tid just för dig. Kram!
 

Har du ringt

Skrivet av  J
en med intitialerna Y.L.?

Henne har jag bara hört gott om. Hon finns i Uppsala. Jag tror att man hittar numret via fodahemma. Annars kan jag försöka leta vidare.

Jag ringde henne en gång med en förfrågan och hon ringde upp jättesnabbt från bilen, bara för att säga _när_ hon lunde prata mer ingående.

Jag födde sen inte hemma och ringde henne aldrig igen, eftersom det hände ngt innan jag hann ringa henne igen, men hon svarade iallafall snabbt och bra.

Hoppas att det löser sig! Jag mailade även ett par andra och fick svar snabbt. De bor i Stockholm, men tar även förlossningar i Uppsala. Testa igen! Det låter som att du haft lite otur.
 

Jag tror...

Skrivet av  Venus
inte hon jobbar som hem-BM längre... I alla fall inte sist jag pratade med henne, men det kah ju tänkas att hon vill ställa upp ändå, trots att hon inte har kvar företaget.
 

Problemet är bara

Skrivet av  Enna
att Jullan inte bor ens i närheten av Stockholm/Uppsala även om jag önskade att hon gjorde det.

Men visst finns det hembarnmorskor i Stockholm som kan tänka sig resa en bit. Min ena har haft en hemfödsel i Örebro bla.

När jag ringde runt så lämnade jag aldrig meddelanden på telefonsvararen utan ringde tills jag fick svar från dem jag ville ha tag på just för att slippa sitta själv och vänta.
 

Precis!

Skrivet av  Jullan m Olle o mössan v 21
Jag bodde faktiskt i Uppsala innan, det kanske står kvar i mitt info? (måste kolla...) Hade jag bott kvar i Uppsala (åååhh, tänk om man bott kvar. Älskar den stan!) hade jag inte oroat mig så mycket. Nu bor jag ju mitt i Småland, det är lite värre. Min BM hade aldrig hört talas om att nån frivilligt ville föda hemma.

Men jag känner att jag måste ta tag i det här snart på allvar, för dels går ju tiden, dels känns tanken på sjukhusförlossning mer och mer främmande. Skönt att veta att jag inte är ensam i alla fall!
 

Då måste

Skrivet av  J
det väl ha stått i infot eller nåt att Jullan bor i Uppsala, för jag är säker på att jag kollade nånstans att det var Uppsala det handlade om, just för att inte svara så knäppt.

Sorry, Jullan, men jag trodde att du bodde i Uppsala när jag svarade. Hoppas att det löser sig för dig!
 

Vad tråkigt

Skrivet av  LL
att höra att det går så trögt i kontakterna med hem-BM. Jag har läst här om hur du funderar fram och tillbaka på hemförlossning. Det är klart du måste få prata med någon som verkligen _kan_ ämnet och ännu hellre ska du ju hitta någon som skulle kunna hjälpa dig när det är dags. Synd att Småland är en sådan eländig del av världen... För egen del blir jag orolig eftersom min hemort ligger ännu sämre till än din.

Vi har träffats, kanske minns du mig och mina barn?
 

Berätta gärna...

Skrivet av  Sassa
...om du hittar någon!
Jag har en vän som flyttat till småland (från uppsala :-)) som vill föda hemma (i juli) och har svårt att hitta barnmorska.
Lycka till!