Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Hur bor ni som fött hemma?

Skrivet av Mamman
Jag undrar om ni som fött hemma födde i lägenhet eller villa?
Jag hade gärna fött mina barn hemma men när jag väntade mitt första barn var jag bostadslös (men fick lägenhet 1 vecka innan BF i ett höghus ute i förorten). När jag väntade mitt andra flyttade vi in i en lägenhet i låghus också en vecka innan BF, så jag födde på sjukhus båda gångerna.
Och som jag skrek under mina förlossningar kan jag lugnt säga att våra grannar inte uppskattat det.

Nu väntar jag mitt tredje barn till sommaren...och jag vill gärna föda hemma.
Svar på tråden: Hur bor ni som fött hemma?

Känner igen

Skrivet av  Cecilia med Juni & Tindra 30/8
Jag har inte heller fött hemma, men vi har diskuterat alternativet båda gångerna. Första gången valde vi nog ABC för att vi trivdes så bra där på mödravården - supernöjd! Andra gången blev det Södra BB (hm ... + överflytt, så ledsen för det) och då var det verkligen lägenheten som fick vågskålen att tippa över dit.

Det kändes så trångt att tänka mig att föda i vårt lilla badrum här och tanken på grannarna och hur lyhört det är var stressande. Kände mig helt enkelt inte ifred riktigt! Inte så ostört på något vis. Man blir störd av ljudet från grannar rätt ofta i såna här 60-tals hus. När det är tyst hör jag deras moraklocka! *s*

Men jag ångrar mitt val lite ändå nu. Blev tokstressad av förflyttningen, kände att det var så bråttom att åka in. Hann inte ens äta upp maten, och sprang runt och packade medan jag åt och värkarna kom hela tiden.

Hur som helst, om jag bodde i hus, dvs om vi flyttar till hus, så ökar sannoliktheten för hemförlossning om vi får ett tredje barn längre fram.
 

Radhus bor vi i. *imt

Skrivet av  Gullet med E 0307 & L 0411
.
 

Lägenhet

Skrivet av  Erika m. 5 barn
Jag skriker inte när jag föder utan står mest och nynnar högt i duschen.Så jag tänkte inte på om jag skulle störa några grannar.
Jag tycker nog att man ska få låta (och det högt om man vill) när man föder barn. En lapp på dörren är ju en idee om man inte vill berätta innan att man ska föda hemma.
 

Lägenhet

Skrivet av  Enna
och planerar att föda hemma i april.
Hade ett avgrundsvrål på förlossningen med ettan men ser det inte som något problem denna gång. Kommr att informera de som bor närmast om planerna så att de vet om det låter konstigt.
 

Vi hade flyttat till hus..

Skrivet av  AnnJessica med Arvid 14 månader
...4 månader innan. Och för mig var det jätteviktigt. Jag visste ju inte innan hur högljud jag skulle bli, men det visade sig ju att jag tog i och skrek rätt ordentligt. Och hade jag då bott i en lägenhet så hade jag säkert blivit stressad och det hade ju i sin tur stört och helt kunnat förstöra min födsel.

För mig var det ett absolut krav att vi skulle bo "enskilt" när jag skulle föda hemma. Det hade inte heller räckt med en lapp på dörren, för jag gastade som en "jag vet inte ens vad jag skall jämföra det med" i ca 1 timme.
 

´Vi...

Skrivet av  Venus
bor i atriumhus som sitter ihop 4 och 4. Jag skrek _massor_ när Wilma fastnade och Ann försökte hålla undan "kanten" som svullnade... Gjorde fruktansvärt ont och ryggläge gör det ju inte direkt roligare heller...

Trots detta hade våra grannar (ingen av dem) hört någonting! Men ett par stycken kommenterade "vi-föder-barn-lappen" som vi hängt på grinden! :)
 

Parhus..

Skrivet av  Emmie med Tindra 14 månader
Grannarna har bara kommenterat med "Oj, vi har inte ens märkt att ni varit borta.." Här på landet skyltar man inte med att man föder barn hemma. =D
Men, då är jag inte så högljudd heller.
 

När..

Skrivet av  Åsa m januari bebis
jag födde min dotter hemma bodde vi i lägenhet. Jag oroade mig faktiskt mest för att grannarna skulle störa mig om jag t ex skulle föda på en lördagnatt och någon granne hade fest. Nu blev det en snabb och ganska smärtfri förlossning en tisdag kväll så jag tror ingen märkte det och inte blev jag störd av någon heller. Vi bor nu i villa och det känns häftigt att få föda i vårt eget hus.
 

I ett kedjehus (imt).

Skrivet av  Nadja
:)
 

I lägenhet

Skrivet av  Leeandra m. Noah -02 och Mira 041224
men vi har det bra, för vi har bara grannar på ena sidan, och där bor det just nu ingen. Så jag kunde låta hur mycket jag ville, :-). Persiennerna var dock nerdragna i alla fönster under hela julafton, :-).
 

Lgh

Skrivet av  Restless m Are -03/01 och Minst, bf 21/7
Jag upplevde inte lyhördhet som något problem. Hehe, skulle vilja sett störningsjourens min om någon ringt efter dem. ;) Vi hade dessutom en vän/doula med mycket skinn på näsan och välsmort munläder som visste att hon fick handskas med ev. grannsituationer.

Nu har vi flyttat till en annan lägenhet där vi känner grannarna på ena sidan och de på andra sidan bara hörs (hör?) när de klampar i trappen.
 

Artiklar från Familjeliv