Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Dagistider när barn nr 2 kommer

Skrivet av Undrande
Min dotter är nu 19 månader gammal och vi börjar så smått bli sugna på ett barn till. Dottern är nu inskolad på dagis och tycker det är superkul! Vi har gått ner till 75% tjänst för att hon inte ska behöva vara där mer än 30 timmar i veckan. När barn nummer 2 kommer såsmåningom så har jag hört att man bara får ha äldsta barnet på dagis 15 timmar i veckan. Jag kommer självklart att vilja tillbringa mycket tid med båda mina barn men samtidigt så känns det som 15 h/veckan är väldigt liten egen tid med det nya barnet. En kompis berättade för mig att i vissa kommuner så får man ha det äldre barnet på dagis upp till 30 h/vecka om man studerar parallellt. Jag funderar på att vara så fräck att jag söker en kurs som innehåller saker jag redan kan för att snabbt kunna tenta av den men samtidigt ha möjlighet att ha äldre barnet på dagis lite mer än 15 h/veckan. Jag tror att hon kommer att tycka att det är roligt och jag vill kunna ge den lilla lika mycket tid som jag gjorde med första barnet. Känner ni till reglerna kring detta? Vänder man sig till kommunen eller försäkringskassan eller dagiset? Tacksam för svar
Svar på tråden: Dagistider när barn nr 2 kommer

Beror lite på

Skrivet av  Åsa m Aron o Ruben
vilken kommun ni bor i. Vi bor i Solna och här är det obegränsat. När minstingen kom fick den stora gå på dagis hur mycket, och vilka tider vi ville.
Dagis får ju inte bestämma själv, utan dom får ju sina regler från kommunen. Jag skulle nog vända mig dit och försäkringskassan ang studier kombinationen.
 

Tror 15-timmarsregeln fungerar lite olika

Skrivet av  trebarnsmamman
i olika kommuner. Vi har våra barn på fristående förskola/skola och där finns inga sådana tidsbegränsningar alls när man har småsyskon hemma. Frågan är om det lönar sig tidsmässigt att läsa en kurs för att få mer tid till bebisen. Även om det är sånt du redan kan så åker du väl på att göra inlämningsuppgifter eller hålla muntliga presentationer eller så...dessutom är det ju närvaroplikt på en del kurser. Låter som det blir snärjigt med en nyfödd.
 

Det räcker

Skrivet av  Sofia*
Min dotter gick på dagis tre dagar i veckan, 4-5 timmar per dag. Det räckte mer än väl. Det vara ganksa jobbigt att få i hop dagen med hämtningar och lämningar och hon ville ha tid till sina egna leksaker. Fortfarande älskar vi alla de underbara mornar när man kan gå upp och göra vad man vill, de är inte så många numer. Dagis är kul, men det finns det mer som är och passa på att njuta av morgnar utan tidspress medan tid är.
 

Egen tid

Skrivet av  Frågande
med den nya lilla. Är ni inte en familj alla även den stora? Fattar inte riktigt detta resonemang.

När man får en liten till är det väl självklart att även den stora ska få vara med och känna sig lika mycket älskad som förr. Man ska inte ta av den stora att redan från början att få vara med och känna sig betydelsefull (som innan) och inte bli bort petad bara för att det har kommit ett syskon.

Självklart ska man inte ha sitt stora barn på dagis p.g.av att man vill ha lika mycket egen tid med den lilla som man hade med den stora. Det kan man inte ha på samma vis eftersom den stora redan finns. Man är äldre och har andra tankar eftersom man redan har en stor. Nu finns även den stora och ska få vara med. Man kan ju gå på öppen förskola så dom får träffa andra i sin ålder. Tex. Ta hellre vara på tiden med båda barnen för tiden kommer inte tillbaka. Tiden går väldigt fort. Alldeles för fort faktiskt.
 

Hålller inte med!

Skrivet av  MsK, mor till 5
Jag är otroligt tacksam för de 15 timmar i veckan mina äldre barn får vara på dagis.
Jag behöver den tiden med bebisen, de äldre behöver fortfarande sina kompisar och det finns inget skäl att "straffa" dem och ta ifrån dem alla gamla vanor som är kända för dem. De behöver, och älskar, sitt dagis.

Så är det detta med kontakten med bebisen - det är inte så skoj att ständigt tvingas vända bort blicken när man kommunicerar, att råka skrämma slag på bebisen för att man gapar åt syskon..
Bara att få igång amningen över huvud taget kan vara ett smärre företag med äldre (små) barn hemma. Man kan inte amma dygnet runt med syskonen omkring hela tiden.

Självklart behöver de äldre barnen även fortsatt stimulans från dagis. Tycker lite synd om de barn som plötsligt slits därifrån för att mamman har nån sorts prestationsångest. (?)

Men självklart är det upp till var och en hur man vill göra.
 

Prestationsångest??

Skrivet av  VG
är nog inte precis vad jag lidit av men skulle inte velat lämna bort mitt äldsta när bebisen kom. Tyckte istället att det var riktigt mysigt att vara hemma alla tre och slappa hela dagen om vi ville utan att behöva rusa hit och dit och lämna och hämta =) Nu hade ju iofs min äldsta inte börjat på dagis när lillan kom men skulle ha haft båda barnen hemma även om det skilt mer i ålder på dom. Tycker att tiden med mig i lugn och ro är viktigare än tiden på dagis...
 

Men du

Skrivet av  MsK
Om du nu är den jag tror att du är, och även om du inte är det..

Jag talar främst om barn som tvingas sluta på sitt dagis för att de får syskon. Om större barn och alltså inte 1-åringar, som faktiskt har behov av jämnåriga socialt liv. Tycker ofta det är rent ut sagt taskigt att plocka hem dem!
Men det är ju individuellt förstås, bäst att säga.
 

Förstår inte

Skrivet av  Åsa m Aron o Ruben
Bara för den lilla kom som nr 2, har inte den lika mycket rätt till "egen tid" med mig?
Själv hade inte min stora börjat dagis när lillbrorsan kom, men han skolades in i samma veva. Bara för att man är en familj behöver man inte vara tillsammans alla dygnets timmar.
Tycker inte det är att peta bort den stora. Kan säga att jag älskar honom lika mycket för det och han är och kommer alltid att vara lika betydelsefull för mig.
Egoistiskt kan jag säga att jag tyckte det var skönt att få lite tid för mig själv och min minsta. Att ammning och allt kunde klaffa och rutiner kunde skapas.
Visst finns det öppna förskoler och parker, men man ska inte underskatta förskolorna.
Men jag håller med dig om att tiden går fort, fortare än vad man vill.
 

När vi fick vår son..

Skrivet av  Anette med M&A
så va vår dotter 4 år... hon hade gått på dagis sen hon va 1,5 år och hon _älskade_ sitt dagis..
Lillebror kom 2001, och då fick syskonen inte vara kvar på dagis utan dom skulle vara hemma..

Så jag och Maja va hemma med "våran" bebis... det va inte min bebis, inte pappas bebis, utan våran bebis...
Maja hjälpte till och hon "passade" osv... vi va till öppna fsk och på kyrkans barntimme osv osv..
Visst va det tufft ibland, men oj va hon växte fort in i sin roll som storasyster... och vi har aldrig haft någon svartsjuka osv..

Visst hade jag velat att hon kanske skulle fått gå 15h i veckan.. men inte för min skull.. utan för hennes egen skull.
Jag tycker att det måste vara lättare att skaffa sej rutiner om man inte måste lämna stoasyskonet tex 8 och hämta 12... då blir ju hela fm uppbokad av hämtning/lämning...

Ang, att ha egen tid med bebisen.. det hade jag på kvällen när Maja sov... då "slogs" vi nästan om att ha Albin och gosa med honom, jag och hans pappa... :-)

 

Äsch!

Skrivet av  Emelie med Gustav, 22mån + v 24
Varför sätta sig till doms över andras beslut?
det är ju så individuellt!
Jag är också lite nervös inför de 15 timmarna, då gustav inte är den sortens barn som _gillar_ lugn och ro. Han är helvild och far runt hela dagarna.
När han var pytteliten vaknade han en gång i halvtimmen varje natt, under FEM MÅNADERS tid. Hur sjutton ska jag palla med likadana nätter (om det nu blir så) och sedan upp och iväg till dagis för några futtiga timmar. Jag tänker inte bara på egentid med bebben utan tid att _vila_, sova, orka.
Där ser du hur olika liv vi lever!
 

Japp

Skrivet av  l
vi har 30h i veckan här(stockholm) iofs så var min dotter 3år när lilla syster föddes,hon går 9-15.
 

Ja 15 timmar är vad man har rätt

Skrivet av  ~Nilla m.Alexandra0105 & Zebastian031205~
till som föräldrarledog eller arbetslös
 

Artiklar från Familjeliv