Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

5 år mellan barnen, hur mkt får dom ut av varandra

Skrivet av Jessica
Vi jobbar på ett syskon.

Det kommer skilja ca 5 år OM jag blir gravid inom den närmasta tiden.

Tycker det känns lite tråkigt att det skulle bli så många år emellan men av flera olika anledningar så har vi väntat tills nu.

Kommer dom att kunna leka tillsammans? El kommer dom vara på helt olika nivåer?

Svar på tråden: 5 år mellan barnen, hur mkt får dom ut av varandra

Nu och sen

Skrivet av  Sofia*
Jag tror visst att de kommer att få utbyte av varandra. Kanske inte som lekkamrater men väl i andra lägen. Min lillasyster är 6 år yngre än mig, vi är i dag mycket goda vänner. Vår andra syster än ytterligare två år äldre, de har ännu bättre kontakt! Ge dina barn tid att skapa en bra relation så kommer de att få utbyte av varandra, både nu och i framtiden.
 

Jag och min lillebror

Skrivet av  Nickan
Det är 5 år mellan oss. Och vi har lekt mycket tillsammans. Både med leksaker, påhitt, pyssel, flams och mys framför Tv:n, men framförallt mkt när vi varit ute på sjön och i sommarstugan osv...då hade vi ju bara varandra. Vi bråkade mycket oxå förståss. Men vi har haft stor behållning av varandra.
 

Mina barn är det 4 år mellan

Skrivet av  Jenny m. Arvid -99 & Arthur -03 (kallade mig Pyttan)
och dom leker. I början ville storebror hjälpa till och hålla etc. Och sen när lillebror blir mer medveten och kan röra sig så leker dom mer och mer. Idag är minstingen 1,5 år och dom leker jättebra ihop. Det blir ju på minstingens vilkor men storebror är ju just så stor att han förstår det och leker såna lekar.
 

Barnens kusiner

Skrivet av  fru Bill
Är det precis fem år mellan. De har ett underbart förhållande. Visst finns det syskontji ibland, men oftast verkar det funka (enligt deras mamma). Man är ju inte inne i den där värsta "min-åldern" när man är fem-sex år och kan lättare dela med sig. Men barn är ju olika individer, så det är klart att det är olika i olika familjer, men jag tror inte att den ålderskillnade betyder att man inte skulle kunna leka, eller ha utbyte av varandra i alla fall.
 

Mina barn..

Skrivet av  Anette med M&A
är på helt olika nivåer 7 och 3 år...
Men oj va dom leker bra tillsammans... visst dom bråkar dom oxå.. precis som alla andra syskon gör...

Men visst får dom ut mycket av varandra fast det är 4 år mellan dom...
 

Jobbigt

Skrivet av  Nia
mi stora är 10år och lillan 5år och hon förstör och bråkar med storasyster hela tiden,stör när hon har kompisar eller gör sina läxor

Men det finns många fördelar med som att jag har tid för varje barn,än vad man har tätt mellan barnen

En nackdel oxå är att dom inte kan dela rum pga åldersskillnaden.
 

20 mån mellan mina...

Skrivet av  Ingrid mfl
och de leker inte. Jo, någon gång, ett par minuter kanske men inget mer.
Gissar att det även har med personkemi att göra? De kanske inte hade gått ihop om de så var födda med 9 mån mellanrum?!
 

vi har 4 år mellan den äldste och nästa

Skrivet av  ulrika + tre troll
och nu när pojken är snart 8 och hon 4 leker de faktiskt väldigt bra tillsammans...visst lessnar storebror oftare än vad hon gör, men de kan kommunicera och kompromissa....trodde faktiskt inte det när det dröjde med lillasyster men det fungerar faktiskt riktigt bra...

Stora syskonet behöver ibland få vara litet och då är det enklar att vara det när man är med sina småsyskon!! Till och med lillebror på 2 år får vara med ibland och så roligt som de har trodde jag inte existerade!!
 

Artiklar från Familjeliv