Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Ett tredje barn efter tätisarna?

Skrivet av Tätismamma med bebisdrömmar

Mina barn är nu 1½ och 3 år och jag funderar ofta kring ett tredje barn. Nästan dagligen:) Frågan är när...är det bäst att köra på nu när jag fortfarande kan få samma fp som med två äldsta och skulle vi lyckas så här med en gång så blir barnen 2 år och några månader och 4 år. Lite längre uppehåll, men ändå så de kan snabbt ha glädje av varandra.

Lite rädd för att allt ska gå i ett, att det blir för jobbigt, att vår lille ska bli ett inklämt mellanbarn. Samtidigt så hade ju det inte behövt bli så mkt dagis för mellanbarnet då mamma fortsatt att vara hemma.

Att man inte hinner njuta så mkt av sin (troligtvis) sista bebis. Om vi väntar lite så är ju nackdelen att ekonomin inte blir så bra pga kass fp, bebisen blir lite "ensam" för att storasyskonen är tajta och nära varandra i ålder.

Fördelarna är ju lite större syskon som kan leka mkt själva, kan vara med i bebisförberedelserna. Man kan hinna med och njuta lite mer av liten bebis. Mellanbarnet får vara litet längre. Jag hinner jobba lite emellan och få lite vuxenimpulser och få nya krafter för hemmaliv.

Blir ju sugen när jag ser små bebisar...men hur vet man att man är redo att försöka på nytt? Iså fall måste det ske innan vår minsting är 1 år o 10 mån..annars måste det väntas med i nästan ett år innan vi kan börja försöka.
Hur resonerar ni eller har resonerat?


Tätismamma med bebisdrömmar

Svar på tråden: Ett tredje barn efter tätisarna?

Så här gjorde vi

Skrivet av  C
Jag har 2 år mellan 1:an och 2:an och 3 år till 3:an.
Fp-penningen spelade där ingen roll då jag tjänade över SGI när jag jobbad deltid.
Det har gått oerhört bra med nr 3 och skulle jag veta hur bra det gick, skulle jag nog haft ännu tätare till 3:an.
Jag valde 3 år då jag också var lite orolig för att 2:an skulle vara för liten. Mellanpojken har dock älskat sin lillasyster från första stund och för honom var det riktigt stort och fint att bli storebror.

Med tanke på hur kul mina 2 äldsta har ihop - hur lika intressen de har pga. att de är ganska nära i ålder -skulle jag prioritera att inte få 3:an för långt efter.
Men detta är naturligtvis utifrån hur min familj ser ut.

Får man mycket svartsjuka mellan barnen är det nog svårare.

Men mitt råd är - satsa på nr 3 på en gång!
Och du! Det är fantastiskt med 3 barn (men visst är det jobbigt med en bebis i huset igen!)
 

Precis mina tankar!

Skrivet av  E
Hej, går här och funderar på en 3:a jag med, men inte just nu då 2:an endast är 7 månader och 1:an 2 år. Vi har tänkt oss kanske 2 år mellan andra och tredje barnet, men är lite kluven ändå...tänk om mellanbarnet blir ett inklämt mellanbarn som du skriver? Vi vill "köra på" och inte börja om efter några år, dvs ha bebisåren avklarade (hur hemskt det än låter...) men framförallt tänker vi på barnen: tänk så kul de får ihop (förhoppningsvis) när de växer upp!
Blir det att vi får två år mellan andra och tredje barnet så kommer det ändå bli lättare i början för tvåan då hon kommer ha kul med storebror som då kommer vara nästan 4 år.
Det var kul att läsa någon annans tankar som stämmer väl överens med ens egna :-)
Lycka till!
 

Tätisar och sen en till

Skrivet av  Fredrica
Mellan de två första har vi ett år! Sen fick vi en tredje när den yngsta var 3 år. Det gick jättebra! Den yngsta har liksom alltid varit med på ett hörn, först i bärsele länge, och sen på höften och sedan mitt i allt! Honom sköter jag med vänsterhanden och han är såååååå trygg och nöjd med livet och älskad av sina äldre bröder. Båda bröderna gillar att leka med honom (de är nu 9,8 och 5)...och kan ibland bråka om vem som ska leka med honom....
 

Vi resonerade som så....

Skrivet av  AnneliN
..att vi kör på tills det känns att familjen är komplett. Och låtit naturen sköta sitt (utan skydd). Tycker själv att det verkar jobbigare att börja om från början hela tiden. Och barnen har stort utbyte av varandra. Nån att leka med, bråka med, glädjas med etc. Dom är mer på samma nivå. Visst är det jobbigt också, men jag tror inte att man kan undvika konflikter genom att planera långt mellan syskon. Man måste nog se till familjen i sin helhet och vad man vill och orkar. Man anpassar sig och det är mycket lättare att göra det om man gör nåt man vill och tror på. Tar mig tid och njuter mer av beibisen nu än innan. Inser att den tiden går så fort och att städa hinner man alltid;) Du får känna efter vilket som känns som det värsta senariot, tre tätisar eller vänta. Lycka till... Hoppas själv å en 8;nde tätis...
 

Artiklar från Familjeliv