Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Storebror 3år, släpper inte in lillebror

Skrivet av Dela med sig av leksaker
i deras gemensamma lekrum.Hur gör man?
Hur gör ni? Min man tycker att lillebror ska få vara där, lika mycket.
Men jag förstår att storebror blir ledsen/ sur när lillebror 1år rör till allting.....
Men tyvärr får den lille nästan inte låna en endaste bil eller leksak....Hur gör man?

Vi ska möblera om , så att de får egna rum.....
Men min man tycker att den stora ska få bestämma hela tiden.......
Svar på tråden: Storebror 3år, släpper inte in lillebror

Kan ni inte...

Skrivet av  Anette med M&A
ta ut lite leksaker till lillebror i köket, eller till något annat rum...??

Jag förstår att storebror blir trött på lillebror, det tar mycket tid och kraft att tex bygga ett torn av lego... har man då en lillebror så ant, kommer att rasa det.. det kan inte kännas så kul.

Lillebror är ju i "förstöraråldern"....:-)
Ta ut lite leksaker till ett annat rum....
 

Sätt upp en grind

Skrivet av  PF
Så har vi gjort.

En grind till lekrummet så att storebror själv kan bestämma när han vill låta lillebror vara med och leka.
Om storebron låter grinden vara öppen får han faktiskt låna ut leksaker till lillebror också men om han vill vara ifred så får han ha grinden stängd.

Jag tror inte du skulle vilja ha någon annan i köket när du lagar mat som välter kastrullerna och häller ut saltpaketet i oboyen. Så jobbigt är det att försöka leka med en lillebror som sabbar leken.
 

Bra tips,

Skrivet av  Dela med sig av leksaker
ni har kommit med.Ska praktisera dessa ganska omgående.

Men om lillebror vill leka med storebrors saker
som är lediga tex bilar mmm?

Fast att storebror leker med något helt annat,
sliter han allt från lillebror när han ser detta.
 

Mina barn måste fråga...

Skrivet av  Anette med M&A
om dom får låna sitt syskons saker... oftast så får dom det...
Men vill tex inte storasyster låna ut en sak... så får lillebror acceptera detta...

Men då måste storasyster oxå tänka på att nästa gång kanske det är hon som vill låna nått....

Saker dom fått gemensamt.. det får man ju givetvis ha när den andra inte leker med det....

Men mina barn är större...7 o 3 år.. men jag har sagt samma hela tiden, från det att dom va små...
 

Vad händer om

Skrivet av  Skrållan
storebror vill leka med lillebrors leksaker? Det kanske inte har hänt än,men kommer så småningom. Hade och har väl till viss mån samma problem med mina barn.
Var då noga att de skulle fråga om lóv. Vägrade storebror jämt att låna ut saker så gick jag in och bestämde att lillasyster inte skulle behöva låna ut sina saker( hon var för liten att säga nåt själv)

Det är viktigt att den store får egen plats/rum att leka själv, men lika viktigt att de lär sig att dela med sig och inte bara får bestäma bara för att de är den äldre och den lille inte kan säga emot.
 

Vill låna lillebrors saker

Skrivet av  Dela med sig av leksaker
men säger att han bara får låna om ,storebror också lånar ut sina .Han säger ok ....Men glömmer lika snabbt,
vad han lovat.Storebror har mycket starrk vilja i övrigt också...han tar "plats" i familjen .
Vi kämpar även med att han måste ha vindbyxor om vi ska ut,vilken lekplats det ska vara, blir det inte som han vill, blir det" världensliv"......tyvärr ser lille bror detta och kan snart ta efter ......
Efter att storebror varit arg och skrikit länge....
för han slutar inte när man säger åt honom att sluta..
utan efter en stund säger han själv att ....
-nu är jag snäll igen.....Tvärr, får jag hota med att inte gå någonstans om han skriker så.....eller vända
hem fast jag tänkt något helt annat från början.

Ja, nu kom jag kanske in på annat....?


Vill absolut inte bli en curling förälder....
 

Leksakerna tillhör båda barnen

Skrivet av  PF
Vi har inte delat upp leksakerna i storebrors eller lillebror. Utom några få saker som står högt uppe på en hylla för de är för sköra för lillebror.
 

Känner igen

Skrivet av  PF
Det som du beskriver är en typisk situation mellan våra pojkar.
Varje gång det sker ger vi vuxna tillbaks leksaken till lillebror och förmanar storebror.
Storebror har fri tillgång till de leksaker som ingår i hans lek men övriga leksaker har lillebror rätt att få använda.
Lillebror får naturligtvis inte slita någon sak ifrån storebror heller.
Våra pojkar är 3 år och 5 år och det har tagit lång tid innan vi kommit så långt att storebror inte sliter grejor av lillebror.
 

Dom måste lära sej att dela

Skrivet av  ~Nilla m.Alexandra0105 & Zebastian031205~
på leksaker tycker jag,lära sej att kunna dela med sej o låna varandras saker,för han lånar säkert lillebrors saker med i bland.Min treåtiga tjej kan i bland vara likadan måt sin lillebror som är 10 månader,men jag anser att dom måste lära sej att dela o låna av varandra.
 

Är rummet GEMENSAMT

Skrivet av  Mamma till fyra killar
eller ej? OM det är GEMENSAMT ska väl båda få vara där. OM det inte är gemensamt så är det inte. Bestäm er! Att 3-åringen får "domdera" gör väl ingen lycklig, men man ska nog heller inte låta honom vara ensam med 1-åringen för då åker nog han på stryk. Någon utav er vuxna får vara med och "lära" barnen att hantera leksakerna tillsammans. "Lär" båda på samma sätt: "Vill du ha saken som Kalle har? Då får du fråga honom om du får låna den när han är färdig!" och så hjälper man att fråga. Om Kalle säger "NEJ!" så är det nej och då får man säga till Pelle "Nej, Kalle vill leka med den själv nu. Du får ta något annat. Kanske DEN!" osv...och så pratar man likadant med båda, och BERÖMMER den som delar med sig och "lånar ut". Det är ett evigt "undervisande" med berömet som "morot"...och till slut vet de hur man gör och kan leka själva...Lycka till!
 

Artiklar från Familjeliv