Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Pojkarna blir uppochned när de är tillsammans...

Skrivet av pojkmamma
Hej!

Behöver lite råd angående mina busar. Alltså de är sååå snälla och mysiga när man har dem en och en..Man kan verkligen sitta ner, prata, skratta och njuta av livet med barnen! Men när de är tillsammans, vilket de ju ofta är, är det som om själva fan flyger i dem. De busar, skriker, är jättejobbiga! Det går inte prata med dom! De försöker bara vara roliga och få den andra att skratta och hänga på. Man kan inte ens få svar på den enklaste fråga utan svaret blir alltid BAJS eller SNOPP eller nåt annat som just nu är jätteroligt!! Okej, detta är kanske inte något stort problem tycker ni. Men i längden är det jättejobbigt! Man kan inte få dem att coola ner helt enkelt. Vi kan inte ens spela spel eller ha det trivsamt vid middagsbordet längre, det är bara trams! Jobbigt att behöva säga till dem hela tiden och man blir ju irreterad. Det är en sån enorm skillnad på att ha dem tillsammans och var för sig! Det är två år mellan grabbarna och de är väldigt väldigt glada för varandra! Leker väldigt mycket tillsammans och är oerhört måna om varandra!

RÅD??
Svar på tråden: Pojkarna blir uppochned när de är tillsammans...

Ja du...

Skrivet av  PF
Jag känner igen det där.
Vi har också två år mellan pojkarna och det är samma sak här.
Vi försöker dela på dom så mycket det bara går.

Placeringen vid matbordet är viktig. Inte mitt emot varandra och inte bredvid utan diagonal placering så att ögonkontaken blir med den vuxne och att det blir för långt emellan för att småbusa under bordet.

Lite svårt det där med att säga till många gånger. När man gör så triggar det bara till mer bus och de vill gärna göra det där som man just sagt att de inte får.

Jag brukar försöka att inte reagera på minsta lilla utan istället spara krutet tills det verkligen behövs.
Då kan det i värsta fall hända att den skyldige åker från bordet. Maten kan man värma upp senare i micron när vederbörande sköter sig igen.

Bajs och sånt passar utmärkt att prata om i badrummet.
Där kan de få prata av sig om det behövs.
 

Jag tror helt enkelt...

Skrivet av  Sunflower & Sons (02 & 03)
att det är så det är. Försök att vara glad för att de tycker om och månar om varandra och har kul ihop. Du kan ju prata lugnt och gosa med dem en och en. Du får nog stå ut med tramset några år till och helt enkelt acceptera att de är barn :o) Jag börjar se liknade sätt på mina pojkar och det är bara att stålsätta sig :o)
 

Inga råd

Skrivet av  Mamma till fyra killar
men kul att de verkar ha så kul ihop! Våra barn är likadana men de hatar varandra med samma glöd som de älskar varandra. Så "ljudet" från barnen tillsammans är både fruktansvärd ilska med hemska utbrott och att de kastar saker på varandra, till att de skriker och tjoar av lycka och skratt och fnittrar åt obegripliga saker. Jag har lärt mig till stor del att "stänga av öronen", men ibland blir jag tokig på allt ljud! Lugnt vid matbordet är det väldigt sällan, om någonsin! Men de blir väl större....
 

Artiklar från Familjeliv