Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

hur tänker ni

Skrivet av Pim
Hej!
Jag surfar runt här för att kolla om min fundering kanske passar in någonstans.. Tänker att det kanske finns någon här som kan ge lite bra råd. Min kille är 13 månader och nästan sedan han föddes har jag längtat efter en till. Älskade att vara hemma med honom och tycker bara att det är så mysigt med familjelivet. Nu är jag också ganska förtjust i mitt jobb och har valt ett jobb som är rätt så karriärsinriktat. Lite synd kan jag tycka ibland. Jag har plockat ner mina ambitioner ganska rejält sedan sonen kom men det är ändå svårt att helt följa min instinktiva känsla att jag vill ha minst ett barn till, snart. Min fråga till er är hur ni har resonerat när ni skaffat fler barn . Vilken hänsyn (om någon öht) har ni tagit till jobb, karriär och sånt? Det hör till saken att det lutar åt att jag får en ny och bättre tjänst om drygt ett halvår. Den kan brinna inne om jag blir gravid. Om vi levde i en bättre värld med större jämställdhet skulle detta inte vara min sak att oroa mig över utan möjligen arbetsgivarens men tyvärr är det inte så nu.
Någon som känner igen sig eller har några tips??
Svar på tråden: hur tänker ni

Så här tycker jag.

Skrivet av  Lotta
Jag tycker att du ska bli gravid om du vill det OCH ta den där bättre tjänsten om det går. Det är inte säkert att du blir gravid direkt. Du hinner kanske jobba med det nya i några månader innan du går på föräldraledighet igen. Sedan har du ett guldläge när du kommer tillbaka.

Det gäller att passa på att ta en sådan befordran, men samtidigt ska du tänka att det faktiskt inte är ditt problem om du skulle bli gravid.
 

Ja, man kan ju alltid hoppas

Skrivet av  Pim
att det skulle funka ändå. Jag har en tendens att måla upp värsta problemen med allting och sedan när jag ibland ändå vågar mig på att göra något lite mot vad jag inbillar mig är andras förnuft visar det sig att det ordnar sig mycket bra ändå. Det behöver inte bli antingen eller utan det kan fixa sig så man blir nöjd på båda fronter.
 

Det är lätt

Skrivet av  Lotta
att fastna i den fällan.

Jag har coatchat några tjejer som har velat det lite gällande karriärsval och annat inom jobbet. Det är ofta frågeställningar kommer upp som män aldrig skulle fråga sig.

Ofta tror kvinnor att dom måste vara så himla lojala med sin arbetsgivare för att sedan upptäcka att arbetsgivaren inte är ett dugg lojal tillbaka när det kommer till kritan. Det man måste inse är att INGEN annan än du själv ser om ditt eget hus. Det är bara du som måste se till att göra det som är bäst för dig.
 

Artiklar från Familjeliv