Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Familjerådgivningen?

Skrivet av Mia
Är det någon som vet vad det kostar att gå till en familjerådgivning? Kan en sådan mottagning vara till vår hjälp? Min man och jag är djupt oense om att skaffa ett barn till (har ett barn nu). Jag står inte ut längre med att inte få ett barn till. Min man känner sig så pressad av mig att han nu har blivit deppad. Kan familjerådgivningen hjälpa oss? Finns det någon som har erfarenhet av liknande problem och fått hjälp med det?
Svar på tråden: Familjerådgivningen?

Hade samma problem

Skrivet av  Hoppas på augusti-bebis
Min man har sedan tonåren bestämt att han bara villa ha ett barn och har egentligen inga argumnet för det utan det är bara så han känner. Jag däremot har alltid sett mig som en två-barnsmamma. Vi har haft bra diskussioner (lugna och pedagogiska) men vi komi ngen vart. Vi skrev listor med för och emot argument m m men inget hjälpte. Jag funderade också på familjerådgivning ( kommunen har) men det kändes fel, ville inte få vårt problem "registrerat" så vi gick inte vidare med den idéen. Efter 6 mån kändes det hopplöst för mig, min man skulle aldrig ändra sig (trodde jag)

Jag föreslog för honom att han skulle prata med någon kompis eftersom det antagligen blev för mycket känslor när vi pratade med varandra. Om man pratar med en kompis behöver man inte vara rädd för att säga fel saker. Det hela slutade med att min man pratade, inte med en kompis utan med en arbetskollega som han tidigare har haft lite svårt för. Du förstå att jag blev överlycklig när min man kom och sa till mig att det kanske var bättre att han var lite "ledsen" över att hans liv inte blev som han hade tänkt sig än att jag skulle gå omkring och vara jätteledsen. Så nu ska vi skaffa en syskon till vår son, vi är inte jätteaktiva så det gäller att pricka in rätt dag. Lycka till. Om du vill prata mer så skriv din e-post här på AFF så kan jag svar dig. Vill vara anonym just nu.
 

Har liknande problem

Skrivet av  Agneta Rosengren
Var verkligen kul att läsa att din man ändrade uppfattning om ett barn till. Min man har inte sagt nej men inte heller ja. Det känns som om jag bara sprallar mig trött och detta tar väldigt mycket energi av mig.

 

Familjerådgivning kosar inget...

Skrivet av  Jessie
....i alla fall inte om det är inom Landstinget.
Jag och min sambo har själv gått i familjerådgivning och det kostade oss inget.
Det var dock ingen tillräcklig hjälp för oss så vi fick gå vidare med en psykolog, vi lyckades i alla fall reda upp våra problem.
Familjerådgivning är säkert bra om det är den sortens problem man har som de kan hjälpa en att reda ut, men våra hade gått lite för djupt om man säger så för att familjerådgivning skulle vara till hjälp för oss.
Men börja med det i alla fall och se vart det leder! :)
 

Vill berätta!

Skrivet av  Mia

Tack till alla er som la er tid på att svara mig! Jag hann aldrig ringa till familjerådgivningen, för kvällen innan chockade min man mig med att säga att jag ska få som jag vill. Vi ska försöka få ett barn till. Han har förstått att det är det enda rätta för att inte hela vår familj ska gå åt skogen. Det har varit en lång , mycket lång process för honom (ca 4 år tror jag) och så ger han mig detta positiva besked när det känns som mest hopplöst. Visst är det konstigt att ibland måste man långt ner innan man kan gå uppåt igen.
Så nu har bebisverkstaden börjat och jag hoppas verkligen att vi lyckas. Allting känns mycket lättare nu.
Ni som fortfarande misströstar - hoppas att min berättelse kan ge er hopp. När man minst anar det kommer en lösning.
 

Ja

Skrivet av  Mamma till 4
Familjerådgivningen kan hjälpa. I vissa kommuner kostar den någon eller ett par hundringar och i andra är det gratis. Ring kommunen och fråga! Kyrkan brukar också ha (gratis) familjerådgivning och man behöver inte vara troende för att gå dit. De brukar också vara utbildade terapeuter. Lycka till!