Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Mindre åldersskillnad-mer glädje

Skrivet av Äiti
Är så trött på att läsa om föräldrar som tror att barnen kommer ha mer glädje av varandra och leka bättre ihop om de har kommit tätt.
Jag har 6 år mellan mina 2 barn. De älskar varandra oerhört. De är 9 och 3 år. De busar, bråkar, jagar varandra, läser böcker till varandra och leker ihop.
Det stora barnet ville att (då) babyn skulle sova i dennes rum. Så nu delar de på ett sovrum och ett lekrum.
Jag tror att syskon alltid kommer att ha ett "band", oavsett ålder. Syskon kommer alltid att kivas, gnabbas, försonas och umgås.
Jag tycker att man ska "skaffa" ett till barn, när man själv är redo för det och tror sej orka med det, inte för att ens barn behöver en lekkompis i ung. samma ålder.
Svar på tråden: Mindre åldersskillnad-mer glädje

kan bara tala efter hur jag hade det

Skrivet av  Afrodite me Luna
jag var storasyster och hade yngre bröder som var 6 resp 8 år yngre än mig. Kan säga att i vårt fall var dom där 6 åren för lång tid, jag har intemkt till kontakt med mina bröder, än mindre men han som det skiljer 8 år emellan. Och jag hade en längtan som yngre efter syskon, men när dom väl kom så var jag för uppe i andra saker och tyckte mest dom var jobbiga.
alla har ju olika situationer, men för egen del hade ett syskon närmre i tid troligen varit en mer positiv upplevelse. Idag har ju jag bildat familj och har barn själv, mina bröder går fortfarande i gymnasiet medans jag jobabt i flera år, känns nästan som om jag och mina bröder vuxit upp i två olika familjer oxå, min mor han växa så mkt och jag hade långt ifrån samma regler och förutsättningar som mina bröder. Jag var lite fri och kunde nästan springa vind för våg, medans mina bröder i förhållande till mig blev ytterst små och överbeskyddade.
För egen del så känner jag att 6 år är förlång tid, men alla är olika.
 

Lättare hemma

Skrivet av  Äiti
Jo, jag har också förändrats, såsom din mor. Jag är säker i min föräldraroll, efter att ha varit mamma i 6 år innan tvåan kom. Jag fick njuta ifred med min första baby. Jag hann med mej själv några år innan tvåan kom. Sen var vi 3 i familjen som fascinerades av denna nya lilla människovarelse som kom in i våran familj.
P.g.a åldern har de olika behov och jag hinner vara med båda barnen, utan att känna mej slutkörd.

Jag tror nog att du och dina bröder kommer hitta varandra och ha glädje av varandra, när de kommit upp i vuxen ålder. Så blev det för mej och ett 12 år yngre syskon.
 

Vet inte

Skrivet av  A
mina "täta" killar med nästan ett år emellan har en oerhörd glädje av varandra. Stor killen 6 år äldre än mellan-killen har gör också mycket i hop med de andra. Var och en eller alla.
Det går inte att förneka att de som är närmst i ålder leker mer med varandra trots att båda har olika kompisar också.
Men visst har du rätt - syskon är alltid syskon oavsett ålderskillnad
 

tycker det spelar mindre roll..

Skrivet av  andromeda
vilken åldersskillnad det är.
 

Jag tror...

Skrivet av  Genaro
att personkemin spelar in även här när det gäller mänskliga relationer.
Sen tror jag också att tättingar har större chans att hitta gemensamma lekar och påhitt än syskon där glappet är större. Men att ha långt mellan barnen utesluter naturligtvis inte att de aldrig kommer att umgås!

Det är 1 minut mellan mina två äldsta och de leker bra ihop men oskiljaktiga är de långt ifrån! Så jag håller nog på din teori.
:)
 

Artiklar från Familjeliv