Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Tvåspråkighet

Skrivet av En gåva för livet
Har en sambo med delvis polsk bakgrund och en gemensam son på drygt 2,5. Sedan han föddes har jag tiggt och bett hans pappa att lära honom polska, men han har tvärvägrat. Jag själv är språkintresserad och har gått kvällskurser sedan jag träffade honom och har lärt mig att prata lite grann. Min sambos motiveringar är att han har så lite släkt kvar där nere, att polska är ett litet språk ("bättre han lär sig engelska eller tyska"), rädd att killen skall bli mobbad om andra får veta att han har invandrarbakgrund (!) osv. Själv visar jag honom alla artiklar jag kan hitta där det står om fördelarna med tvåspråkighet men det har hittills inte hjälpt. Dock, en kväll i förra veckan sade min sambo några enkla meningar, typ "To jest kielbasa" (det här är korv) etc med tydlig röst. Vår son såg mycket konfunderad ut men jag blev själaglad!!! Hoppas, hoppas bara att han fortsätter!!!
Svar på tråden: Tvåspråkighet

Jag hoppas att...

Skrivet av  Eva m Ike0108+Thora0405 i Portland, Oregon
du lyckas övertyga honom om att ett barn bör få lära sig båda föräldrarnas språk... Även om det är ett litet språk (fast fler talar ju polska än svenska!!!) så lär två hemspråk göra att barnet får lättare för att lära sig ytterligare språk framöver.

Jag skulle tycka att det vore konstigt att inte tala svenska med mina barn även om de är födda här i USA och vi inte har några planer på att flytta till Sverige...
 

Barn lär sig

Skrivet av  RORO
men än en språk de har lätt att fånga upp saker och ting, själv är jag 3 språkig, det har hjäöp mig en hel del i livet och i arbetslivet, så fortsätt kämpa för att barnet lär sig polska!!!
 

Jag tycker det är jätteviktigt

Skrivet av  Nadia med Amelie 29/8-03
att prata mitt modersmål med min lilla dotter. Hon är förvisso bara 10 månader, men hon säger ett ord i varje språk:-). Så gulligt.
Jag pratar tyska med henne och min man svenska. Min man har bott i Tyskland i fem år så han förstår vad jag säger till henne. Det gör det nog lite lättare.
Jag tycker ibland att det är svårt att vara konsekvent och alltid prata tyska med henne. Är andra svenskar med som inte förstår tyska så känns det konstigt.
Jag har också läst att barn ska ha lättare att lära sig saker senare i livet om dom är tvåspråkiga.
Man ska verkligen inte missa chansen!
 

Javisst är det en gåva

Skrivet av  Sonja68
med tvåspråkighet.
Jag är svensk, min sambo ryss. Vi bor i Sverige.
Vi pratar ryska med varandra och med vår dotter. Min man pratar ALLTID ryska med henne, jag pratar svenska när vi umgås med svenskar (mormor o morfar tex.)
Hon går på dagis och först kom bara svenska ord, men vi såg tydligt att hon förstod både ryska och svenska. De allra första orden kom nog vid 15 mån. ålder.
Nu i somras så var vi tre veckor i Ukraina med våra ryska vänner. Då plötsligt började vår dotter säga flera ryska ord! Och nu blandar hon friskt. Vi är jätteglada att hon nu börjat prata även ryska! Det är så otroligt värdefullt att få ett extra språk gratis!!
Min man ville från början prata svenska med henne när svenskar hörde på, men jag har sagt åt honom att låta bli. Ingen annan behöver veta vad han säger till henne när de pratar sinsemella, isåfall kan han översätta det som är viktigt. Man måste jobba ganska mycket med den biten, annars tar svenskan överhanden (dagis o kompisar tex.) och verkligen använda "minoritetsspråket". Vi har tur för vi har även ryska vänner här där vi bor och de pratar naturligt vis också ryska med vår dotter.
Stå på dig och hoppas din man börjar prata polska med er son. NÄr han växer upp kommer han INTE tacka er om ni undanhållit polskan från honom och bestulit honom på ett extra språk. Försök förklara det för din man.
Kram och lycka till!

 

Artiklar från Familjeliv