Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

när börjarde era tvåspråkiga barn prata?

Skrivet av Annas mamma
Hej!
Det sägs att tvåspråkiga barn börjar prata senare är ettspråkiga barn. Vad menas med sena, vår dotter är nästan 16 månader och pratar en del, men säger inga riktiga ord på något språk, varken mamma eller pappa. Hon förstår en del och kan många ord på båda språken. Men när kommer hon att säga sina första ord? Hur var det för era barn, var de sena och i så fall hur sena?
Svar på tråden: när börjarde era tvåspråkiga barn prata?

va?

Skrivet av   olivia
Du säger att hon inte kan säga några ord, men sedan skriver du att hon kan många ord på båda språken?
 

hon kanske menade

Skrivet av  singis
att barnet förstår vad man säger men inte själv pratar. Ofta är två-flerspråkiga barn senare med talet men det hindrar ju inte att barnet förstår vad man säger
 

Tvåspråkig + tidig

Skrivet av  Jill med Alice 030412 + bf 16/5
Min dotter är tvåspråkig. Hennes pappa är finsk och har pratat finska med henne sedan hon föddes. Jag pratar svenska. Hon är nu 20 månader och kan jättemånga svenska+finska ord samt meningar. Jag var också orolig för att hon skulle lära sig senare pga tvåspråkigheten, men så är absolut inte fallet. Hon är däremot rätt så tidig i sitt språk och pratar mycket. Hon förstår allt pappan säger på finska. Det är jättehärligt att höra sitt barn prata på ett annat språk, känns så bra att hon får det gratis. Jag tror oftast att språkutvecklingen är olika hos olika barn, varesig dom lär sig två språk eller inte. Din dotter kommer säkert att börja prata mer snart. Mellan 18 månader - 2 år så händer jättemycket med språket.
 

Artiklar från Familjeliv