Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

vad tycker ni om denna uppdelning?

Skrivet av
Klass A 50% svenska barn och 50% barn med invandrarbakgrund

klass B 100% svenska barn
Svar på tråden: vad tycker ni om denna uppdelning?

Förstår inte

Skrivet av  ?
Kan inte du förklara vad du menar lite närmare?
 

Jo

Skrivet av  
så har de delat in 2 helt nya klasser i den skolan min dotter börjat i.
Alla barn med inv. bakgrund i samma klass.
Och det enda de har gått på är namnen.
Inga föräldrar är vidtalade om de vill att sitt barn ska gå med andra barn med invandrarbakgrund.
 

Jag måste fråga dig

Skrivet av  ?
var bor ni? Man får väl inte göra så, tycker att detta är så fel.
 

Sthlm

Skrivet av  
är det.
Nej , alla vi föräldrar kommer att kräva att barnen omfördelas.
 

Skäms för åsikten

Skrivet av  M (på besök)
men hade i det läget verkligen hoppats på att hamna med mitt barn i "svensk-klassen".

Har bott i invandrartätt område och haft barn i en invandrartät klass, så jag vet hur mycket efter den klassen kom andra klasser med mer svenska barn i. Tyvärr hann de inte göra klart alla sina böcker innan sommarlovet och många svenska barn blev understimulerade, eftersom fröken för det mesta ägnade sin tid till att hjälpa invandrarbarnen. Jag ser visserligen inget fel i det, men mitt barn mådde inte bra, så vi bytte skola åt henne där hon har kommit ikapp riktigt bra.
 

men

Skrivet av  mia
i detta fall är det INTE så att dessa barn behöver mer stöd.
Många av dem talar enbart svenska.
De är typ födda i Sverige av föräldrara som också är födda här.


 

men...

Skrivet av  nadia3
hur kan du då kalla dem invandrare , för att de har mörkt hår eller mörkare hudfärg eller vadå?
när ska barn som är födda här , ses som svenskar???
och varför tycka att det är ett problem att de går i samma klass... förstår inte dilemmat!!!
 

barn med

Skrivet av  
invandrarbakgrund.

Vi föräldrar ser ingen skillnad.
Men skolan står ärligt och säger att uppdelningen är gjord så för att ge dessa barn trygghet!
Ingen förälder är överhuvudtaget tillfrågad om deras barn behöver extra trygghet.
Indelningen i klasserna har bara gått på efternamnen.

Den krassa verkligheten är att inte nu , men sedan så kommer barnen och de andra barnen se att det är skillnad.
 

Hemskt!

Skrivet av  J m. Shoan
Tycker det låter jättehemskt. Hur kan de försvara en sådan handling. Det är inte bara diskriminerande mot barnen med invandrarbakgrund, "helyllesvenskarna" missar ju också en chans att träffa barn som speglar hur samhället egentligen ser ut. Ska de inte få umgås med människor med olika bakgrund. Vad skapar det för samhälle med barn som aldrig delat klass med barn som inte heter Svensson, Larsson och Nilsson?
 

Artiklar från Familjeliv