Sök på innehåll hos Allt för föraldrar
Orolig ang en Cysta......
Skrivet av Sjuk av oro

Cysta är inte samma sak som cancer

Skrivet av Mia
Är det cancer benäms de som tumörer, ofarliga/farliga.

Det är vanligt att kvinnor har cystor, jag har hört att det skulle vara ända upp till var fjärde som har/haft cysta/cystor i underlivet.
De flesta så små att man inte får besvär och därför är helt ovetandes om dem.

Jag har haft cystor som kommit och gått, vätskefyllda
bl.a av gammalt mensblod mm.
Ibland kallas de för chokladcystor.

Eftersom de finns olika sorter med olika uppkomst kan jag inte gå in på riktigt hur och varför de uppstår.

Jag sökte som du för magsmärtor för många år sedan och blev ultraljudsundersökt och till sist gjordes ett titthål (litet snitt under naveln) för att riktigt se VAD för typ av cysta mm.
Misstänktes även Endometrios, som kan ge cystor.

Jag fick smärtan förklarad så här: det som gör ont är när cystan/cystorna växer och trycker på de andra organen tex en äggstock, cystan "hänger" på en smal tråd från tex (i mitt fall) ena äggstocken och svajjar fram och åter samt nyper åt kring äggledaren så blodtillförseln stryps,det orsakar stark smärta.
Hade även smärta i ändtarmen,svårt att sitta,kräkningar och svimmade de värsta gångerna.

Men ändå helt ofarligt (men ack så smärtsamt) de ville inte gärna operera bort dessa pga att all op. i underlivet kan orsaka ärrbildning som i sin tur kan försvåra en befruktning.
Cystan i sig nedsatte min förmåga (sa de) 50% på vä.äggledare.

Kan säga att jag trots alla dessa problem blev gravid direkt båda gångerna och att mina besvär avtog efter grav.

De fick rätt ang. att de kan försvinna av sig själva!
Ofta spricker cystorna av sig själva det är före och under det jag hade mina "anfall" därimellan var det lugnt.
Ibland går de in via titthål och tar hål på dem om man inte klarar smärtan och förhindras att leva ett normalt liv.

Din verkar stor ja...men behöver inte vara farlig för det som sagt, lugna dig med att de kallar den cysta.
och, det är vanligt som sagt.

Hoppas de kan lugna dig mer än jag! och att det reder ut sig snart,att du slipper vänta länge.

Må så gott!

Svar på tråden: Cysta är inte samma sak som cancer

Tack Mia......

Skrivet av  Kristine
Läkaren ringede från danderyds sjukhus idag, tyvärr var jag inte hemma utan hon hade pratat in på telefon svararen. Hon tyckte att vi ska ta bort Cystan genom operation sa hon. Tror du att det är med en titthåls op man gör det eller finns det fler sätt som du vet. För snart 2 år sedan föddes min son med katastrofsnitt, så man är ju redan operarad en gång. Är man vaken under en op eller blir man sövd ?? Förlåt att jag ställer 1000 frågor. Jag har oxå hört att risken ökar för att det blir svårt att bli gravid efter ärrbildningar, jag har ju förmodligen det redan ioch med snittet. Ja ja man får väl ge sig till tåls, det är ju som du säger dom sa ju att det var en cysta och inte en tumör.
 

Lite svar

Skrivet av  Tessan med 4
Alla dessa op brukar göras med titthål. Om cystan är för stor att plocka ut genom titthålet så gör man ett litet,litet snitt (bikinisnitt). Man är sövd. Kvinnor i fertil ålder har ofta cystor vid äggstockarna, många ggr försvinner de av sig självt, men om de orsakar problem måste man ta bort de. Op själv bort en cysta -99 som var så stor att äggstock och äggledare hade torkverat (snurrat runt och stängt av blodtillförseln), det gjorde vansinnigt ont. Jag fick ta bort både äggstock och äggledare. Har efter det fått ytterligare ett barn utan problem. Det kommer att gå bra!!
Kram
 

Artiklar från Familjeliv