Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Kramper i vaderna

Skrivet av nina22
Jag har börjar få kramper i vaderna..i början var det bara på nätterna nån gång som typ sendrag och sen va de ba.Men nu får jag även det på dagarna och kvällarna me..nån som har nått bra tips på vad jag ska göra..?
Svar på tråden: Kramper i vaderna

brist på b vitamin?

Skrivet av  oa
kan vara tecken!
 

jag har med...

Skrivet av  Maja
så där om nätterna, det är hemskt vad det gör ont, jag måste sätta mig upp och hålla för munnen då jag är så nära att bara gapa rakt ut så ont gör det, det enda som hjälper mig är då jag knådar och masserar hårt tills det mjuknar, har inte en aning om vad det kan bero på, har hört av några att man kanske druckit för lite med vatten innan sänggåendet, men jag har testat att dricka mängder och det hjälper iallafall inte på mig...

HOPPAS BARA DET GÅR ÖVER!!!
 

Det snabbaste och bästa sättet

Skrivet av  Mmaria
att bli av med det, är inte att massera. Utan att hoppa upp på fötterna och gå runt i hemmet tills det är borta.
Prova det nästa gång du får kramp! För mig funkar det mycket bättre än massage, och krampen försvinner dubbelt så fort.
 

Jo, men..

Skrivet av  Maja
jag kan ju knappt röra mig pga krampen, hur ska jag kunna hoppa upp så där då, tror nog jag ramlar omkull snarare om jag ska försöka komma ner på golvet...men jag ska prova iallafall så får vi se.

Tack för tipset!
 

Funkar det inte...

Skrivet av  Fuji
... om du böjer upp foten som om du skulle stretcha vadmuskeln? Det brukar funka för mig. Då förvinner krampen på en gång.
 

Jag får sådan kramp

Skrivet av  Mmaria
att tårarna sprutar. Men har nu haft det i _många_ år, så jag kan vakna av att det tar ont och att jag redan är på benen.
Det är en så väl inövad sak att innan jag ens vaknar till så står jag upp:-)
Det är satans smärtfullt, men så fort jag börjar gå omkring så blir det för varje steg _lite_ bättre.

Jag köpte tigerbalsam som jag masserar in då och då i högra vaden och stretchar ganska ofta. Sen jag började med det har jag bara kramp ngn gång i veckan. (jämfört med var och varannan natt)


Hoppas det blir bättre för dig med!
 

Magnesium?

Skrivet av  Fuji
Jag har läst någonstans om sendrag på nätterna under graviditet och jag tror att det kunde vara brist på magnesium! Äter du tillskott av mineraler? Om inte så kan du ju prova med det!
 

potassium-brist

Skrivet av  Maria
??? Har jag en kansla av att jag last nanstans. Har det ocksa, sa jag vet hur det kanns!
Jag gar forsiktigt till det forsvinner. Kallt golv, ska det vara!
Potassium tror jag finns i bananer?!
 

Artiklar från Familjeliv