Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Tandköttsinflammation vanligt?

Skrivet av Helena F. v37+6
Har haft detta nu vid en tand alltför länge och det blir ju inte bättre. Har inte vågat gå iväg eftersom det är lite läskigt när man är gravid om de ska göra något åt det, menar jag.
Nu är det som en stor svullen köttbit som ligger över en av tänderna bredvid ena framtanden. Jag har fått tips från Folktandvården att använda en mungelé som tar bort bakterier under "fliken". Har väl hjälpt lite, inte lika rött längre men dock lika stor.

Har någon haft något liknande och försvinner detta sen efter man fått barn eller?
Svar på tråden: Tandköttsinflammation vanligt?

Har precis likadant...

Skrivet av  Fia
spec vid en framtand därnere...jättesvullet :(
Köpte Hexident på Apoteket (munskölj) har bara hjälpt lite.Mitt tandkött blev dåligt redan under förra grav (har en dotter på 2,5) sen dess har det aldrig blivit riktigt bra. Nu är jag gravid i v 28 och det är verkligen jättedåligt nu :(
Har dessutom tandläkarskräck...
Vad hette den mungelen du köpte ?
Ett tips till dig är att använda tandtråd om du nu inte redan gör det...det brukar hjälpa lite..
Usch vet att efter förlossning o ammninn så måste jag söka hjälp, vill inte få tandlossning.
 

"Kul "att fler har samma problem

Skrivet av  Helena F. v 38+0
Mungelén heter corsodyl 1% och kostar ca 50 kr på apoteket. Den kan göra att man får lite missfärgade tänder, men det har jag inte märkt. Sen kan det kännas lite som en brännande känsla på tungan, men det är inte så farligt. Jag har petat under lite gelé ibland två ggr per dag med en tandpetare eller använt en tandborste med några få strån på.
Inget annat har hjälpt, tandtråd eller den tunna tandborsten eller att inte äta mellan målen.
Förra gången blödde tandköttet lite, men denna gången är det som du vet mycket värre.
Hoppas vi vågar gå iväg sen när vi fått våra barn. Usch det hade varit bättre att gå tidigare, men jag har bara två v kvar nu.
Lycka till!
 

Det finns cordosyl som munvätska..

Skrivet av  Fia
..som är starkt bakteriedödande. Används bla för att sterilisera munnen inför operation. Prova att skjölja munnen med den ca 10 dagar , den är mkt starkare än gelen. Men du måste skölja munnen jättenoga(m vatten) efter du borstat m tandkräm o sen använda "munvätskan".
Den är väldigt stark o det kan "svida" i munnen de första gångerna. Finns receptfritt på Apoteket.
Testa , den hjälper bättre än gelen iallafall.
 

Tack för tipset,får testa (IMT)

Skrivet av  Helena F. v 38+1
Hej från mig
 

Artiklar från Familjeliv