Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Kan man bli gravid utan att ha fått tillbaka sin mens?

Skrivet av Mamma igen?
Jag fick barn för ett år sedan, ammar fortfarande och har ännu inte fått min första mens efter förlossningen. Kan jag ändå ha blivit med barn? Det känns lite så nämligen... Jag har köpt ett graviditetstest ("Preg") men är lite osäker på när jag kan testa mig. Det står att man kan göra det f o m den dagen man skulle haft mens, men det vet jag ju inte! Någon här som vet???
Svar på tråden: Kan man bli gravid utan att ha fått tillbaka sin mens?

ja det kan´man

Skrivet av  
fast, ammar du är nog risken mindre.
gör ett test, vänta sen 2-4 v eller något, gör ett till test!
enkelt!
fast, jag tror nog inte du är med barn!
lycka till.
 

Ja!

Skrivet av  Olga
det kan du.
Vi planerade vårt tredje barn när jag inte fått mens efter andra barnet och ändå var hon 15 mån.
 

Hur då?

Skrivet av  Katinka
Jag vill nämligen snart bli gravid igen, men ammar fortfarande dock bara nattetid. Går det att planera? Funderar nu på att sluta amma bara för att kunna få tillbaka min mens, men det känns också tråkigt. Finns det andra sätt??
 

Ja.

Skrivet av  Jenny P
Jag blev det iaf. Så visst går det. Och att gå efter anvisningarna om att testa nrä man skulle ha fått mens är ju svårt, så gör testet bara.
 

Ja, visst!

Skrivet av  inam
För att amning ska vara ett säkert p-medel måste man amma MINST var fjärde timma, dygnet runt. Om man inte gör det kan ägglossningen komma igång igen. Eftersom mensen är slemhinnor och det obefruktade ägget blir det ju ingen mens om man då råkat bli befruktad vid den första ägglossningen efter grav. Man vet inte när den inträffar, och det låter svårt att planera barn när man inte fått tillbaka mensen. Möjligt att man kan anvnda sig av clearplan för att förutspå ägglossning, men det är ju ett dyrt alternativ, eftersom man inte vet vilken månad man ens får tillbaka ägglossningen!

Om du anar att du möjligen är gravid kan du väl kolla dig, hemma eller på MVC. Det är ju viktigt att få ett någorlunda riktigt datum för en bebis i så fall...
 

Grav test visat positivt 21 dagar efter befruktningen

Skrivet av  
för då är halten HCG tillräckligt hög. Testa på du bara och GRaTTIS!!!
 

Hmmm, det här har väl hamnat fel?? (imt)

Skrivet av  inam

 

amning säker p-medel???

Skrivet av  molle
Tror inte mina vänninor som blivit gravida när babyn var en månad respektive tre månader tror riktigt på det där... :-)
Trotts att dom ammade dygnet runt, varannnan timme och knappt han med kärleks stunden så bidde det en baby till.
 

Artiklar från Familjeliv