Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Vilken svampmedicin bäst?

Skrivet av C
Jag har fått svamp efter en penicillinkur. I "mufflan", alltså, bör kanske tilläggas. *s*
Flera gånger tidigare har jag fått Diflucan (som tablett) och då har ju svampen försvunnit på en gång. Med mindre lyckat resultat har jag också provat Pevaryl. Men jag har för mig att jag har läst att det finns någon bättre, receptfri salva/vagitor, problemet är att jag inte minns vad den heter!
Eftersom jag ammar och inte kan äta Diflucan måste jag nog ta mig till apoteket och köpa den, vad den nu heter alltså. kan någon hjälpa mig med namnet? Är det Canesten?
Svar på tråden: Vilken svampmedicin bäst?

Canesten

Skrivet av  Stina
är helt riktigt! Tips, använd trosskydd! Vagitoriet kommer nämligen ut som en stor grynig flytning...
 

Diflucan

Skrivet av  Skorpan
ska enligt fass inte användas vid amning och det beror på att det finns så lite data på vad som händer med barnet. Men faktum är att just Diflucan används i alla fall i Stockholm mot svampbesvär i brösten under amning och det utan att amningen avbryts. Vårdprogrammet "Bröstkomplikationer vid amning" finns på nätet.

Jag skulle tro att Läkemedelsverket genom det så småningom borde kunna få material nog för att ta bort texten om att Diflucan inte ska tas under amning.
 

Det var intressant...

Skrivet av  C
vet du vilken styrka man får när det gäller svamp i brösten? Jag tänkte att det kanske är en mindre dos.
Annars är det intressant, kanske jag skulle äta en tablett ändå och bli av med besvären.
 

Enligt vårdprogrammet

Skrivet av  Skorpan
50 - 100 mgx 1 i 7 dagar

Du kan kolla själv här: http://www.hsn.sll.se/mpa/regionala_vp/RVP_amning.pdf
 

Artiklar från Familjeliv