Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Åderbrock

Skrivet av Elisa
Tjena!

Jag har börjat få buktande ådror/brock vid knäveck och anklar. Har ofta värk i benen när jag står mycket. Att stå är ett måste i mitt yrke. Jobbar dessutom extra på ett sånt sätt att jag då måste ha typ shorts.

Är det någon som vet hur man går tillväga för att få en operation? I mitt landsting får man bekosta det själv. Vet någon om resultatet blir bra? Har surfat runt på div sidor men där står det mest om hur bra det blir, väldigt lite om återhämntnings tid ev biverkningar mm.

Tacksam för råd!
Svar på tråden: Åderbrock

Använd

Skrivet av  Annette med Nea, Macke o Tess
stödstrumpor så ofta du kan. Det är iaf bättre än iget och hjälper mot värken. Vet faktiskt inget om operationer odyl.
 

Åder brocks op går till så att:

Skrivet av  Lycka till
Op görs under ryggbedövning eller narkos.

Man lägger ett ca 5 cm långt snitt i huden över din sjuka venens övre och nedre ände och fler mindre snitt utefter venen där den förgrenar sig på djupet.

förgrengingen binds upp för att förhindra blödning och skärs därefter av.

venen avlägsnas genom att man för in en böjlig metalltråd i venens nedre ände.
metalltråden fästs i venen vid det övre snittet och dras därefter tillbaka, varvd venen följer med ut.

samtidigt som venen avlägsnas, lägger man ett tryckförband kring benet för att stilla blödningen under huden.

operationen tar omkring 30 min för varje ven som avlägsnas.

efter op får patienten bära börband krin benen i FLERA veckor och därefter elsastiska stödförband någon tid tills vävnadsskadorna läkt.

till eftervården hör regelbunden motion som promenader för att få igång blodcirkulationen. vila görs med benen i högläge.

i regel får man gå hem samma eftermiddag eller dagen efter operationen.

Hoppas du får den hjälp som du behöver för att bli av med dina besvär, det är sjukt att man får bekosta sådan här op själv, bara en narkos går ju på mellan 5000-7000 kr och sen op kostad på det!!

lycka till
 

Sk "vein stripping"

Skrivet av  Stina
är väldigt smärtsamt, ger fula ärr och oftast så kommer åderbråckena tillbaka, därav en förkastlig metod.

Det nya är en simpel metod, som kallas The Closure Procedure och ger direkta, permanenta resultat. Se här:
http://www.vnus.com/navigation/patients.htm
 

Artiklar från Familjeliv