Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

sfinkterruptur

Skrivet av Cia med Agnes
Jag fick en partiell sfinkterruptur vid min förlossning för drygt fyra mådander sedan och undrar om det finns någon här som har råkat ut för någonting liknande. Som tur är har jag inga problem med läckage. Men lite mer gaser tycker jag att jag har. Det är även svårt att hålla rent där bak, om ni förstår vad jag menar. Ärret i mellangården är också ganska fult tycker jag och ömmar ganska mycket. Finns det någon som vet om det blir bättre eller om det är så här det kommer se ut och vara resten av livet? Jobbigt det här tycker jag. Har mått väldigt dåligt efter förlossningen pga detta. Tacksam för svar.
Svar på tråden: sfinkterruptur

Det blir bättre

Skrivet av  Helena m. Jonathan 020919
Hej!

Jag fick en partiell sfinkterruptur när min son föddes i sep -02. Efter förlossningen och dom första veckorna så kändes det som om det aldrig skulle bli bättre. Ärren kändes tjocka & knöliga & sex var ogenomförbart eftersom min kille inte ens kom in i mig. Troligtvis så var jag väl lite nervös också...
Jag hade också mer gaser än vanligt dom första månaderna plus att jag hade svårt att hålla igen så dom kom ut när jag minst ville det. Ang hygienen så tyckte jag också att det var svårt att hålla rent, men det funkade rätt så bra med babyvåtservetter för mig.

Nu, drygt två år efteråt så är jag i princip återställd om man bortser från att dom sytt lite fel i mellangården så att slidöppningen glepar ca ½ cm, men det har dom lovat att fixa till när jag fått dom barn jag vill ha. Ärren syns knappt, vilket jag definitivt trott att dom skulle göra. Jag har inga gasproblem längre & sexlivet funkar som vanligt igen!
Nu hoppas jag bara att vi får till ett syskon så att jag får ta revansch nästa gång & får en normal förlossning utan inläggning, igångsättning, klipp, sugklocka, manuell placentalösning.

Lycka till! Hoppas att det blir bättre snart!
 

Fyller i

Skrivet av  Smulan
Hej, jag svarar samma sak som Helena ovan.
Det kändes som det aldrig skulle bli sig likt där nere efter förlossningen men det är det nu (1,5 år efter). Kan inte säga riktigt när det började kännas "som vanligt" igen och jag inte tänkte på detta varje dag men det var nog nästan ett år som det var svårt att hålla gaser inne etc. Nu syns inte ärren alls längre och allt annat fungerar som det skall också.
 

Tack..

Skrivet av  Cia med Agnes
..så hemskt mycket för svaren. Känns lite bättre nu. Det är väl bara att vänta och hoppas då antar jag.

/cia
 

Artiklar från Familjeliv