Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

leka på egen hand

Skrivet av Helen m Jonatan 040701, Elsa 02, Matilda
Hur mycket kan man kräva att en 4½ ska kunna leka själv. Håller på att bli galen på Matilda och hennes lillasyster på 2½år. De kan inte sysselsätta sig själva, sitter jag vid datorn ska de sitta i mitt knä eller klättra på data bordet, lagar jag mat ska de stå vid diskbänken på varsin stol, sitter jag på toa ska de helst vara inne på toa också, tittar jag på tv så klättrar de i soffan, springer framför tv:n eller hittar på annat bus, klättrar på bänkarna i köket för att kolla skafferiet eller kylskåpet. Jag håller på att bli galen på dem, jag brukar säga till dem att gå in på rummet och leka, lek med dockorna eller laga mat till dockorna, klä på barbiedockorna eller likannde, men inget vill de leka med. Jag har ingen lust att ligga på alla fyra i rummet och leka med dem hela tiden. Stöka till kan de men inte städa upp. Jag har lillebror på 5 mån som måste ammas också så jag varken kan eller vill sysselsätta dem hela tiden. När de vaknar på morgonen kan de inte leka själva utan ska hoppa i våra sängar och väcka alla. Tv tittande och dator spel får dem lugna ett tag men jag vill inte att det ska bli för mycket sådant, JAg vill att de ska kunna sysselsätta sig själva också. Hur är det hemma hos er? Kan era 4½ åringar sysselsätta sig själva. Det blir så stimmigt här ibland, Matilda jagar Elsa och de springer runt soffbordet och skriker. ;o) Deras rum leks inte mycket i tycker jag.
Svar på tråden: leka på egen hand

Jag tror det är

Skrivet av  Petra o. Nellie
mycket individuellt. Nellie kan leka jättefint själv och hon har alltid kunnat det. Hon kan sitta i timmar och leka med barbiedockorna, dockskåpet eller sina små hästar. Hennes storasyster kan dock inte leka och har egentligen aldrig kunnat det. Nellie började sysselsätta sig själv den dagen hon lärde sig krypa i stort sätt.

Storasyster har dock blivit lite bättre på senare tid. Nu har det hänt flera gånger att de har gått upp i lekrummet och lekt barnsjukhus med dockorna och haft jättekul ihop.

Konstigt nog så verkar det som om många barn nuförtiden måste lära sig leka. Jag tror säkert att båda dina barn kan leka lite, men att de kanske inte vill leka samma saker alla gånger. Och helst av allt vill de förstås vara med dig. Dels är du deras idol och dels vill de nog ha koll på vad du gör så att inte lillebror får för mycket uppmärksamhet.

Våra barn leker endast undantagsvis i sina rum. De har lekförbud på nedervåningen eftersom vi inte vill ha smågrejer här som lillan stoppar i munnen. De leker i allrummet på övervåningen. Nu har det som sagt börjat funka ibland, annars har vi haft funderingar på att göra en lekhörna här nere

Du kan väl försöka träna dem att leka. Börja leka med dem en stund när lillebror sover. Gå sen därifrån och säg att du ska göra något viktigt och att de får leka klart. Och sen när de är klara ska ni göra xxx

Eller skicka iväg dem och säg bestämt att nu får de gå och leka i xx rum en stund för att... och sen ska ni...

Sen vet jag inte om man ska behöva tillåta allt heller. Gå på toa i fred är väl en mänsklig rättighet. Våra barn får heller inte hoppa i vår säng. Det är ok om de ligger och gosar en stund, men hoppar de så åker de ut. Oftast brukar faktiskt Nellie leka en lång stund med lillan på helgmorgnarna medan storasyster ligger och sover.

Mitt tips är att du bestämmer vad du tycker är ok och sätter upp det som en regel. Jag är säker på att dina barn kommer att snappa det direkt. Och att du försöker träna dem att leka en stund ihop varje dag. Ge dig inte, så kommer det säkert också att gå. och det kommer dessutom att vara något som dina barn kommer ha stor glädje av i framtiden. Lycka till!
 

Hjälp

Skrivet av  Sofia m Filiph-00 & Elise-02 + v 26
jag hade nog dött om jag hade haft barnen runt benen hela tiden. Både filiph och elise är så pass självständiga så dom leker jätte bra varförsig eller så kan dom sitta upp till 1 timme åt gången i filiphs rum och leka tilsammans. vet inte vad jag ska ge för tips åt dig . Men hoppas dom blir mer självständiga. Så blir allt roligare för dom oxå när dom inser att man kan ju leka själv utan mamma.
 

Känner igen..

Skrivet av  2 barnsmamman
Min 4,5 åring och min 2,5 åring är gärna runt benen på mig, vid datorn, i köket m.m.

Små stunder får jag in dom på rummet där dom leker, men efter en stund är dom runt benen igen. Så råd har jag inga mer än att jag känner igen mig!
 

Artiklar från Familjeliv