Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Ang. julklappar & barnens sysselsättning

Skrivet av Erika m Ivar00 & Alfred04
Vi har svårt att bestämma vad Ivar ska få i julklapp. Han sysselsätter sig sällan med någon/några av alla de tusentals leksaker han har på sitt rum. Beklagligt, tycker vi. Därför känns det egentligen inte som han behöver fler grejor att inte leka med.

Dataspel & Cartoon Network däremot, då är han som uppslukad och kan sitta i timmar om han fick. Men det får han inte.

Han fick jättefint piratlego när han fyllde år, fick nästan allt som finns. Leker han med det? Nej. Han fick även ett stort piratskepp med gubbar, papegoja, kanon, skattkista osv. Leker han med det? Nej. Han har fått flera stycken Bionicles som han har önskat sig, men leker han med dem? Nej. Jag kan fortsätta i oändlighet.

Det känns så tråkigt att han har ett helt rum fullt med fina leksaker som han har önskat sig och som inte används. Det är nästan bara dataspel som gäller just nu. Hur bryter man det? Hur får vi honom att leka själv, med eller utan sina grejor?

Problemet är lite också, upplever vi, att han inte har nån att leka med. Det bor inga barn där vi bor, så han är ensam. Vi leker med honom ibland, men jag fixar inte riktigt att leka Transformers, Ninja Turtles eller Pokémon...

Eller är det kanske åldern? Har hört av flera kompisar med 4-åringar att de är upplever samma sak som vi: de är för stora för att flänga omkring och leka med vad som finns till hands och de är för små för pillepill & pyssel, typ smålego, tekniklego, pärlor osv, åtminstone på egen hand.

Så vad passar våra 4-åringar? Vad har ni som har större barn för erfarenheter?
Svar på tråden: Ang. julklappar & barnens sysselsättning

Min store grabb..

Skrivet av  Jultokig mamma med två nissar
han hade en period innan där det bara var tv-spel som gällde. Han lekte inte heller med sin lekaker. Jag bestämde mig för att bryta detta trots alla tårar och skrik som blev effekten av att han inte fick spela så mkt som han ville. Jag började gå ut mer, sen fick han bara spel en liten stund på kvällen...Nu spelr han sällan, men han tycker fortfarande att det är lika kul, menkan nu leka själv oxå!! Kanske inte ett tips direkt, jag vet inte, men så löste vi samma problem..
 

Lova

Skrivet av  Cattis och Lova
leker inte heller så jättemycket själv, små stunder i taget och det går sakta framåt. Ibland är hon plötsligt på sitt rum och leker nån fantasilek.

Men det är väl egentligen två olika problem. Dels vad ni ska ge i julklapp och dels hur man får sitt barn att leka mer på egen hand? För julklapparna måste väl inte vara just leksaker som han leker själv med? Det kan ju också vara böcker, målarfärger (som man kan måla tillsammans med), pyssel som kräver vuxenhjälp, pyjamas, figurlakan etc. Utklädningskläder var ju nån inne på också.
 

Anton har... *långt*

Skrivet av  Anette med Anton
inte haft tillgång till dataspel då jag inte har köpt in några. Jag har heller inga planer på att göra det heller och OM den dagen kommer så kommer jag att sätta upp restrektioner och regler kring detta. Detta är för att kringå ev framtida problem :-)

Ibland vill han surfa in på Byggare Bobs sida och då sitter jag med honom. Vi har även varit inne på Teletubbies och dom gillar han skarpt!

Anton är på ngt sätt en peiodare med alla sina leksaker. En dagen är det bara transformers som gäller. En annan dag är det bara bilar i alla former som gäller.

Det är inte ofta jag sitter ner och leker "med" honom och hans leksaker. Han har varit självgående i detta ända sen han var liten och de få gånger han frågar mig om vi ska leka tillsammans så gör vi det.

*s*...jag gillar de flesta av hans leksaker...transfomers, bionicle och köra bilbana :-)
Kan nog erkänna att jag nog är en mamma som gillar att leka öht ;-)

De gånger jag köpt julklappar och födelsedagspresenter så blir det sånt som han önskat sig. I år vill han ha en monstertruckbil och det ska han få. Den kommer definitivt att göra succé!! Och kör inte han så kommer jag att göra det!!!....*s*

Jag tror att Ivars lekande kommer att lösa sig så småningom! Alla barn är ju så olika, både till sätt och beteende.

Jag förstår verkligen ditt tänk att han har många fina leksaker osm han inte använder just nu. Men han verkar ju trivas men det ändå! Han vet ju att dom finns och rätt som det är så kommer han ligga på golvet med sitt piratskepp och du kommer att bli arg över att han sprider ut sina småbitar ;-)
 

Halloj

Skrivet av  Hannele o Ellen
Jag märker av vintertröttheten hos mina barn. De har inte lika stor energi och ork till lek och aktiviteter.
Ellen leker bäst när hon har sin kompis här. De leker samma lek flera dagar i sträck, de tar vid där de slutade och bara fortsätter.
När hon är ensam och rastlös kan jag ibland hjälpa till och starta upp en lek och sedan försynt drar jag mig ur.
Eller leka doktor:D Jätteskönt för mig att vara patient och bara ligga stilla och bli undersökt. Jag passar på att vara väldig sjuk så hon får sköta om mig rejält!
Hon gillar att duka med dockservis och få använda riktig mat, tex äppelbitar, cornflakes. Det kan hon dona med ett tag och sedan bjuda oss.
Min större barns leklust har gått i vågor, dels beroende på årstid, dels på ålder.
 

Artiklar från Familjeliv