Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Glasögon!

Skrivet av Rossi med tre pågar och en tös
Vi har precis varit på ögonmottagningen och fått veta att vår pojke behöver glasögon, nu redan vid 4:a års ålder.

Någon som har erfarenhet av detta?

Kram!
Svar på tråden: Glasögon!

Ja!

Skrivet av  Stina med Albin & Nils
Albin har haft glasögon sedan i september. Det fungerar jättebra!

Vi hade inte märkt alls att han såg dåligt, och antagligen hade han själv inte känt av det heller eftersom han såg 100% på vänster öga och det kompenserade att höger öga bara såg 40%.

Nu tycker han att det är jätteskönt med glasögon, han tar på sig dem det första han gör på morgonen och knorrar aldrig! Han tar till och med på dem mitt i natten när han ska gå och kissa.

Hojta till om du undrar något mer!

 

Tack! :)

Skrivet av  Rossi med tre pågar och en tös
Vad skönt att höra att det går bra för din son! Då finns det hopp!

Både jag och min man har glasögon så risken för att våra barn också ska få det är ju ganska stor. Trots det har jag aldrig riktigt tänkt på det förrän nu.

Vi var hos optikern idag och provade ut bågar. Han blev riktigt söt!

En fråga: Har din son "vanliga" skalmar eller sådana som sitter fast bakom örat?

Kram!
 

Hej igen!

Skrivet av  Stina med Albin&Nils
Albins glasögon har vanliga skalmar och det har funkat bra. Vi trodde att risken för skav var större med sådana där kringel-flärpar som sitter fast bakom öronen.
Ibland kanar de ner på näsan, men oftast beror det på att de har fått en knäck och då är det bara att böja till dem lite (värm med hårfön!), så sitter de fint igen.

Skriv och berätta om hur det går för er lille kille! God Jul! // Stina med Albin och Nils på Orust
 

Jo,

Skrivet av  Rossi med tre pågar och en tös
det där med skavet har du nog rätt i. Bara de sitter på plats så.

Vi återkommer med rapport!

Kram och God Jul!
 

Nellie ska

Skrivet av  Petra o. Nellie
på en synkontroll på ögonmottagningen vad det lider. När hon var på fyraårskontroll härom veckan visade det sig vara frågetecken kring hennes syn. Med båda ögonen tillsammans ser hon bra men vart och ett gick det inte så bra för hennes små ögon.

Med tanke på att jag är mer eller mindre blind utan glasögon, så vore det väl inte helt förvånande om hon skulle behöva glasögon. Men vi väntar och ser.
 

Det var precis så...

Skrivet av  Rossi med tre pågar och en tös
... det upptäcktes på Noah också. Han såg lite sämre på ena ögat på fyraårskontrollen.

Läkaren på ögonmottagningen sa att han är översynt och att synfelet kan växa bort, men med tanke på att både jag och hans pappa är "blindstyren" så är väl oddsen inte de bästa.

Men precis som du skriver så är det bara att vänta och se. Finns ju inget man kan göra åt det.

Kram och lycka till!
 

Jag chansar på att du är den jag tror

Skrivet av  Linda S (på besök från 03 vårbarn)
Det är möjligt att ni får träffa Pontus Idar. En utomordentligt kunnig läkare - tyvärr inte så bra på att förstå sig på barn. Vi bytte till en barnögonläkare i Västerås (kommer inte ihåg hans namn nu, sitter vid "fel" dator) och det var mycket bra.
 

Nej men

Skrivet av  Petra o. Nellie
kan det vara du???? Som har stor erfarenhet av barn och glasögon!!! Tror jag ska kolla in vårbarn 03 ett slag. Och om, hur har ni det, var är ni, hur mår ni, vad gör ni, när ses vi och alla andra frågor jag glömt att ställa.
Tack för varningen. Det lär väl ta ett halvår eller så innan vi får remissen i vilket fall som helst.
 

Artiklar från Familjeliv