Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Mat fråga............

Skrivet av Tottis med Maja och Simon
Hej, jag brukar inte skriva så mycket längre men jag är ofta inne och läser. Nu undrar jag hur det är med era 4 åringar. Äter dem bra???? Tycker min Maja äter som en fågelunge. Hon vill alrig äta mer än några tuggor. Vi har tagit bort allt vad godis och läsk heter för att inte det ska ta bort aptiten. Hon kan säga att hon är hungrig innan maten men när vi väl sätter oss så äter hon jätte lite och sen är hon mätt. Nån som har några tips på vad man kan göra??? Börjar bli lite orolig. Hon är så smal. Växer bra på längden men vikten är inget att hänga i julgranen. På bvc säger dem att allt är normalt men det tycker jag dem säger om allt.
Svar på tråden: Mat fråga............

2 tips - något långt.

Skrivet av  Alifo
Hejsan Tottis,
Caisa äter jättebra och har så gjort sen vår skakiga start för 4,5 år sen. Därför har jag egentligen inget bra svar att ge.

Det jag tänkte dela med mig av är att när hon blivit överhungrig (vi kallar det food emergency :-) ) så brukar hon vara lite trögstartad att äta, till dess hon fått i sig ett par tuggor av vad som helst och sen äter hon jättemycket. För hennes del verkar det viktigt att äta många små mål under dagen.

En annan sak jag observerat när vi äter tillsammans med barn som är små i maten är att de tenderar att äta mer tillsammans med Caisa - lite grupptryck får jag känslan av. Vi tillbringade en gång ett par dagar med en liten tjej som inte åt nästan något och sen när vi åkte därifrån hade det vänt.

Hoppas att det kan vara till någon hjälp. När Caisa var liten och jag nojig över hennes tillväxt (kanske mer hysterisk ...) så sa mamma att så länge hon gör något i blöjan så får hon i sig det hon behöver. Så om ditt barn går på toaletten och bajsar så tror jag du kan lita på VC om att allt är ok.

Mvh
A
 

Nja...

Skrivet av  Anette med Anton
Här är det oxå lite si och så med den saken. Ena dagen kan Anton vräka i sig rejäla poprtioner, både till frukost och middag för att sen äta musportioner nästa dag.

Så länge han mår bra och inte går ner i vikt så är jag inte orolig. Jag var precis likadan när jag var liten (fick dock en annorlunda behandling än vad jag ger min son...) så jag ligger lågt med tajt och gnat.

Jag har provat mig fram med att både ge ngt innan maten och att inte ge. Slutsatsen var att Anton inte äter ngt vidare om han får tex får en frukt lr kex för nära inpå middagen.
Hellre står jag ut med lite "hunger-gnäll" från honom strax före maten än förstör hans aptit för hela dagen.
 

Håller tummarna ...

Skrivet av  Alifo
... för att du hittar något som fungerar för din grabb. Som alltid så är det ju så att det som funkar för ett barn inte alltid gör det för något annat.

Mvh
A