Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Svartsjuka...

Skrivet av meg
...min pojkvän sen ett år tillbaks är svartsjuk. Har varit ärlig med ex vis hur många sexpartners jag haft (12 st) och annat han frågat om. Men han ältar och ältar. Han vet att han är svartsjuk. Jag tycker att jag vill vara ärlig, men känner att jag snart måste börja ljuga om mitt förflutna för att det ska vara bra. Hur fan ska man göra?
Svar på tråden: Svartsjuka...

Oj, vad svårt det måste

Skrivet av  Carina
kännas! Men vad du gör så ge inte efter för impulsen att börja ljuga för honom för att undvika hans svartsjuka. Hans svartsjuka är hans problem - inte ditt. Det är känslor och beteenden som han måste jobba med. Låt det inte hindra dig att vara ärlig. Om han ställer frågor till dig så måste han vara beredd på att kunna hantera ärliga svar. Om du börjar ljuga så kommer det bara skapa ännu mera osäkerhet hos honom till slut eftersom han märker att du inte är ärlig... Hoppas det löser sig för er!
 

För mycket

Skrivet av  snuff
svartsjuka krossar förhållandet tillslut. Jag lovar, vi var nästan där jag och min kille. Det är ett under att vi fortfarande är ihop. Jag har varit så svartsjuk så det nästan var sjukligt alltså, och idag förstår jag inte vad jag tänkte på. Vet inte vad som hände som gjorde att jag slutade vara svartsjuk. Antar att det berodde på att jag helt enkelt inte orkade vara svartsjuk längre. Det tar så jäkla mycket på psyket hos båda parter. Nu för tiden har vi ingen som helst svartsjuka emellan oss längre och det är så himla skönt.
 

du måste inte svara på alla frågor!

Skrivet av  sisla
Jag tycker inte heller att du ska börja ljuga men däremot ska du börja säga "Jag vill inte svara på den frågan eftersom det är din svartsjuka som frågar och den verkar inte lägga sig hur många svar jag än ger."

Han måste lära sig sluta fråga utifrån de svartsjuka känslorna. Han får lära sig att stå ut med att ha känslan "svartsjuka" utan att göra DIN tillvaro outhärdlig och fylla er relation med bråk pga av svartsjukan.

Alltså, vad jag m,enar är att han troligen inte upplever sig kunna kontrollera KÄNSLAN, men sitt agerande bör han kunna kontrollera, annars är han både omogen och kanske farlig.

Förklara för honom att du bestämt dig för att bryta dehär svartsjukeutfrågningarna genom att sluta svara på den typen av frågor.
 

Vad bra...

Skrivet av  meg
...du skriver! Speciellt det där med att "det är din svartsjuka som frågar"! Han är så medveten om sin svartsjuka och öppen för att jobba med den, så jag känner hopp!
 

tack! forts..

Skrivet av  sisla
Jag tänker nog att svartsjukan liknar tvångstankar till en del. Det handlar om en sorts "tvivelsjuka", han vill lita på dig, men det finns en del av honom som inte kan låta bli att tvivla, som skapar de där jobbiga "tänk om"-tankarna. Det är den delen som ber om nya försäkringar hela tiden, men som ändå inte låter sig lugnas, tror jag.

När man jobbar med tvångstankar så handlar det om att lära sig stå ut med ångesten som växer när man INTE gör det som tvångstanken säger till en att göra. Och det handlar om att lära sig se och känna igen att det är tvångstankar det handlar om. Möta dem med ett självsäkert "hallå, du är en tvångstanke, jag behöver inte lyda dig". Efter ett tags kämpande kommer ångesten att börja lägga sig för din kille.

Jag har också gott hopp om er! Hoppas det blir bättre snart!
 

Jo...

Skrivet av  meg
...du har nog rätt. Han har blivit "bedragen" i båda sina långvariga förhållanden, och det ligger nog mycket där. Sen har han väldigt svårt att tänka på att jag faktiskt har haft ett liv innan honom, med sexpartners o s v. Jag är egentligen också svartsjuk, men kan hantera det. Ibland poppar det ju upp tankar på han och tidigare tjejer, gjorde han så här med henne också e t c, men för mig är det lätt att stoppa tillbaks de tankarna. Han är ju med mig nu, och det är det som räknas. Men han går nog omkring och "förväntar" sig att jag ska vara otrogen, och söker därför alla tecken på det. Men vi ska jobba oss igenom detta!
 

om han inte kan släppa det

Skrivet av  gwendolyn
så kommer du att bli tvungen att lämna honom. jagh ade det precis som du, det började med just sexpartners och fortsatte tills han kontrollerade mig helt (utan att slå mig) men han påverkade mig psykiskt. jag mådde skitdåligt och hade svårt att lämna honom för jag älskade ju honom.

jag är rädd att han har någotn hang-up. han måste släppa dig och sluta vara svartsjuk. svartsjuka är något som _han_m måste ta itu med, det brukar handla om att man inte känner sig tillräckligt självsäker. det är inte ditt fel.

gå till familjrådgivningen och annars är mitt råd att lämna honom. inget gott kommer ur svartsjuka. inget! ta det från en som har bitter erfarenhet av bortkastede år och många tårar!

lycka till!