Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Vad betyder ordspråket?

Skrivet av nyfiken
"varför tror man alltid att den första kärleken är den sista och den sista kärleken den första?"

Har ofta läst det här men förstår inte vad som menas. Kanske någon klok kan förklara det för mig??
Svar på tråden: Vad betyder ordspråket?

vet inte

Skrivet av  Elin
har aldrig hört det förr men jag tolkar det som att man är väl aldrig så kääääääär som när man är ung o kär för första gången (jag var iaf HELT säker på att när min första kärlek dumpade mig att jag ALDRIG någonsin skulle hitta nån igen).

Och sista gången man är kär är man oftast äldre, har erfarenhet av vad som är viktigt i en relation, vad man uppskattar hos partnern, vad man vill ha osv... Då kan jag tänka mig att den sista känns som den första för då vet man verkligen verkligen att man är kär. Helt o hållet o upp över öronen :-D Så känner jag iaf för min man - att han är som den första kärleken. Det pirrar i magen o jag saknar honom innan han går. Det är som om jag aldrig kännt nåt liknande :-D
 

jag tolkar det så här.

Skrivet av  C
När man blir kär första gången tror man att det ska hålla FÖR ALLTID.

och med "den sista kärleken" menar man väl den man är i nu, eller den senaste relationen man hade, då säger man gärna "åh jag har aldrig varit så här kär förr! det här är på RIKTIGT!" fast man egentligen oftast känner likadant med ALLA sina kärlekar fast man glömmer bort det.

Oj, fattar du min flummiga förklaring?
 

Så tolkar jag det också

Skrivet av  Mustardseed
Första gången man är kär är man övertygad om att det ska hålla för alltid, och när man blir kär igen (sista gången kanske) så tänker man alltid att så hääär kär har jag aaaaldrig varit förut. Så skönt att minnet kan bedra ibland! :-)
 

ja precis1

Skrivet av  maria65a
Jag använder mig ofta av det uttrycket och tolkar det precis så!
 

Tror det betyder

Skrivet av  marika
Den första kärleken tror man ska vara för evigt . Bli den sista. Och den sista kärleken tror man är den enda riktiga för så hade man aldrig känt förut. Altså den första. Blev det begripligt?
 

Artiklar från Familjeliv